Bultein cosmic
30 January 2019
A fost declarată epidemie de gripă în România
30 January 2019

STIMA DE SINE – ANTIDOT AL STRESULUI


Prezentam în emisiunea din săptămâna ce tocmai a trecut „Oglinda Adevărului”, oglinda în care te invitam să te privești pentru a-ți descoperi valorile, dorințele sau năzuințele personale. Acest lucru presupune curajul de a privi către sine în mod realist, constructiv și orientat către soluții de dezvoltare.

Vorbim astfel despre relația pe care o ai „TU – cu CEL din oglindă”, relația care stă la baza a ceea ce de multe ori numim „stima de sine” și care de foarte multe ori ne influentează comportamentele, deciziile și implicit reacția de răspuns la stimulii generatori de stres. 

Fluctuațiile emoționale, somatizarea unor situații din mediul profesional sau familial sau durerea fizică datorată unei accidentări au ca răspuns reacții de tip „stres” cu afectarea nivelul stimei de sine de la momentul întâmplărilor. Componentă a „respectului de sine”, „stima de sine” constă în sentimentul că meriți să fii fericit și că poți să iți valorizezi și motivezi acțiunile, într-o atitudine pozitivă – conform cu dorințele, nevoile și năzuințele personale. Sentimentul de bucurie și împlinire sunt măsurile stimei de sine și conduc la o atitudine pozitivă și optimistă în fața obstacolelor care apar în viață.

Dacă este să ne raportăm la modul în care constituția biologică ne influentează stima de sine, putem să spunem că există în fiecare dintre noi niște „setări inițiale” care ne influențează stările și mă refer aici la predispozițiile emoționale formate din copilărie prin interacțiunea cu mediul în perioada de „explorare”. 

Astfel, stima de sine se învață în primii ani de viață, în special de la persoana de atașament – mama, bunica, tatăl…. Această persoană, ne sprijină în perioada copilăriei mici „să ne lansăm în acțiuni de explorare” și este la dispozitia noastră când căutăm un „punct de sprijin”. Acest proces de învățare nu este continuat însă și în viața de adolescent sau adult și de multe ori descoperim singurătatea și neputința în situațiile critice.

Descoperim, că resursa, curajul de a ne „privi în interior” în aceste etape, care este într-adevăr un curaj în contextul în care, nimic și nimeni nu te încurajează să faci acest lucru. Pentru unele persoane este cumplit de greu să intre în contact cu propriile dorințe și nevoi, cu propriul adevăr despre ei înșiși. A-ți răspunde la întrebările „Ce simți? Ce îți dorești? Care îți sunt nevoile?” presupune într-adevăr o hotărâre de a te întâlni cu tine însuți  și a te explora până în cel mai adânc loc al minții. Dar numai așa, văzându-ți adevărata dimensiune interioară poți să intervii în modelarea și dezvoltarea ta, numai identificând problema – poți să intervii în rezolvarea ei.

În cabinet vin persoane care acuză stări de despresie și anxietate. Undeva în spatele simptomatologiei pe care ei o prezintă, există adesea o „persoană” care nu se apreciază, nu se iubește – care nu are o relație bună cu ea însăși. 

In aceste situații, uneori, este suficient să apăsăm pe butonul „stimei de sine” ca lucrurile să înceapă să se dinamizeze: persoana începe să își identifice propriile blocaje, să constate dimensiunea disconfortul pe care îl provoacă acestea, se concentrează pe soluții, le experimentează în cabinet apoi, în viața reală și zâmbetul apare pe buze. Nevoia de a fi fericit începe să câștige teren odată cu schimbarea perspectivei asupra lucrurilor din viața de zi cu zi și odată cu creștearea aprecierii propriei persoane. Începe schimbarea și apare atitudinea optimistă necesară în calatoria prin viață.

Te invit să te privești în „oglinda adevărului” ……

Ca să fii tu însuţi, trebuie să te cunoşti pe tine însuţi, adică, să te studiezi pe tine însuţi. Studiază-te nu numai din perspectiva a ceea ce eşti, ci şi din perspectiva a ceea ce ai putea deveni. (Colin Turner – Born to Succeed)

Exercițiu:

Se desenează o inimă şi se împarte în 4 cadrane. Fiecare cadran va fi completat după cum urmează:

  • Scrie trei calităţi ale persoanelor tale preferate. Comentează alegerea făcută!
  • Scrie trei lucruri din viaţa ta pe care ţi-ar plăcea să le schimbi. Comentează alegerea făcută!
  • Scrie trei lucruri pe care le faci bine. Comentează alegerea făcută!
  • Scrie trei cuvinte care ţi-ar plăcea să fie spuse despre tine. Comentează alegerea făcută!

Interesant este dacă încerci acest execițiu împreună cu o altă persoană!

Vei verbaliza lucruri pe care în mod obișnuit nu le exprimi, vei afla ce îți place la tine, ce îți dorești să atingi și cum ai vrea să fie imaginea ta în exterior. 

Rubrică și text realizate de Roxana Alexandra Popa – psihoterapeut, psiholog clinician

Coordonator: Mihaela Ghiță

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *