Biosenzor pentru determinarea potențialului osteogenic al celuleor stem
14 February 2017
Valsul “Dunărea Albastră” împlinește 150 de ani
14 February 2017

Arta ca cercetare

În anul 1995, la New York Hall of Science, Ana Golici a fotografiat întregul corp al unui purice, a cărui imagine a fost mărită de 750 de ori pe un microscop electronic cu baleiaj (SEM). Imaginea puricelui a fost re-compusă din 200 de fotografii Polaroid în alb-negru. Un an i-a trebuit artistei pentru a fotografia întreaga suprafață a puricelui.

Ceea ce face Ana Golici, traversează granița dintre artă și știință pentru că folosesște atât abilitățile tradiționale de grafician cât și tehnologia cea mai sofisticată din laboratoarele cercetătorilor biologi. A fost dintotdeauna  interesată de natură, de plante, de insecte și viețuitoare subacvatice și de la un moment dat lucrările ei au fost realizate cu ajutorul microscopului electronic cu baleiaj.

Ana Golici a studiat grafica la Institutul de Arte Plastice Nicoale Grigorescu din București și după ce s-a stabilit în Statele Unite, în 1987, a absolvit un master în arte la Hunter College din New York. Acum este acolo, în America, de unde mi-a povestit prin Skype despre relația ei specială între cercetarea insectelor și artă.

Microscopul electronic cu baleiaj produce imagini  prin scanarea cu un fascicul focalizat de electroni. Aceștia interacționează cu atomii de pe suprafața specimenului și generează informații detaliate cu privire la topografia de suprafață și compoziția obiectului scanat. Imaginile au o rezoluție atât de mare încât dezvăluie detalii de dimensiuni nanometrice.

Ceea ce am vrut sa va demonstrez astăzi, este granița fragilă, în zilele noastre, dintre artă și cercetare, graniță pe care Ana Golici a încălcat-o cu grația artei și rigoarea științei.

Interviu cu Ana Golici – artist

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *