Președintele UNITER, Dragoș Buhagiar, răspunde acuzațiilor care se aduc după anunțarea premiilor și nominalizărilor pentru Gala UNITER 2023
17 Martie 2023, 14:27
În urmă cu trei zile, Uniunea Teatrală din România a anunțat premiile Senatului și nominalizările pentru Gala Premiilor UNITER 2023. O parte dintre nominalizări și premii au stârnit nemulțumiri în breaslă, concretizate într-o petiție semnată de mai mulți artiști, critici de teatru, manageri și jurnaliști culturali. Până în acest moment s-au strâns aproximativ 600 de semnături. Avem o primă declarație pentru Radio România Cultural, de la scenograful Dragoș Buhagiar, președintele UNITER.
RRC: Principala cerință, care de fapt dă și titlul petiției, este cea legată de retragerea nominalizării lui Andriy Zholdak de la categoria „cel mai bun regizor”. Și citez din petiție: „Anul acesta, care a fost marcat în teatrul românesc de o dezbatere profundă asupra abuzurilor, juriul UNITER nominalizează un regizor care a agresat în fața întregii echipe, în seara unei premiere, una dintre actrițele din distribuție. Acest act nu este o supoziție, un zvon și nu face parte din sfera privată, neatacând prezumția de nevinovăție, așa cum se pretinde de multe ori în mod absurd în cazurile de abuz.” Înțeleg că nu puteți să aveți o reacție din partea juriului, dar vorbind ca om de teatru, ca artist, care este perspectiva dumneavoastră asupra acestei situații?
Dragoș Buhagiar: Eu, Dragoș Buhagiar, scenograf, vă spun că sunt împotriva oricărei forme de abuz sau discriminare. De aceea, dacă observați în CV-ul meu, mi-am permis să-mi cam aleg colaboratorii, persoanele cu care îmi place să lucrez, pentru că focusul meu e pe teatru, făcut într-un anume fel, care se constituie într-o formă de echipă, dacă se poate, o echipă permanentă, cu un program artistic, bazată pe respect reciproc atât între creatorii principali, cât și în raport cu distribuția. Deci, aici lucrurile, din punctul meu de vedere, sunt clare.
Ca președinte UNITER, pot să vă zic că sigur că ne uităm cu îngrijorare la această petiție. Cu siguranță o vom discuta în Senatul UNITER. Cu siguranță noi trebuie să așteptăm întâi o reacție a juriului care a fost învestit de UNITER să facă nominalizările. Pentru cei care nu știu, de obicei, juriul este desemnat de membrii Senatului UNITER, care sunt 19 la număr. Toți sunt personalități importante ale vieții teatrale. Toată lumea face propuneri, de obicei se alege cu o jumătate plus unu. E foarte important să respectăm un juriu. În momentul în care învestești un juriu, îl învestești și cu încredere. Și trebuie să vă spun că eu consider că a fost un juriu profesionist. Sunt oameni care au un CV important în spatele lor. Ce pot să vă mai zic este că până anul ăsta au fost în juriu trei membri critici. De obicei, au fost mulți ani la rând, trei componenți în juriul de selecție. Senatul, anul ăsta, a considerat că ar fi bine să lărgească spectrul, să fie cinci, să fie și doi profesioniști. Mi s-a părut că în felul ăsta putem obține o evaluare mai corectă și mai democratică asupra vieții teatrale, asupra producțiilor din teatrul românesc. Asta a fost intenția de bună credință, categoric, și democratic, și transparent. Sigur că suntem nefericiți de situație și îngrijorați, o vom discuta. Toată această situație sigur că se discută cu juriul și o să revenim în curând cu anunțuri. Dar nu pot să merg până la capăt acum și să vă dau mai multe informații până nu primim opinia juriului. Trebuie să ascultăm și părerea lor și să vedem ce decizii și putem lua în cazul acesta.
Nici Uniunea Teatrală nu aprobă sau cauționează vreo formă de abuz sau discriminare. Ne disociem total de genul ăsta de lucru în teatru și nu numai, în teatru și în școli. Aceste acte sunt inacceptabile, adică trebuie tăiate de de la rădăcină. Eu nu cred că există o persoană care să declare altceva.
RRC: Celălalt premiu, contestat de o parte destul de mare a breslei, cel puțin din ce văd în aceste semnături, vizează de data aceasta chiar premiile acordate de Senatul UNITER. Este vorba despre premiul pentru întreaga activitate pentru actorul Alexandru Repan, fost colaborator al Securității. Ce faceți în această privință?
Dragoș Buhagiar: Procedura cu aceste premii este în felul următor: noi primim în fiecare an o listă din partea teatrelor cu propuneri, fie că teatrele își propun angajații sau au propuneri din afară, oameni cu care au colaborat ș.a.m.d. Deci, o dată, Alexandru Repan a fost în primul rând propus de Teatrul Nottara, dar am primit și o propunere din partea ICT Teatrologie. Bineînțeles, ambele propuneri de bună credință. Au fost mai multe propuneri primite. S-a votat, se votează cu vot secret. S-a votat a 2-a oară. La al 2-lea vot a ieșitAalexandru Repan. Ieri am intrat în posesia unei hârtii pe care UNITER nu a avut-o, nu a primit-o. Ieri am intrat în posesia unei decizii oficiale. Am studiat-o în regim de urgență. Au primit-o toți membrii Senatului. Vom reveni cu un anunț. Cu siguranță această situație va trebui rezolvată într-un fel de comun acord cu toți membri ai Senatului. Nu președintele, nu vicepreședintele de capul lor iau decizii. Nici în acest caz. Asta nu înseamnă că eu acum vă dau un răspuns evaziv sau mă ascund în spatele cuvintelor. Deciziile se iau împreună.
Membrii Senatului sunt niște oameni care au fost votați cu voturi numeroase de artiștii din teritoriu. Membrii Senatului au acoperire foarte mare în teritoriu, ei fiind totuși mari personalități ale lumii teatrale, deci aștept feedback-ul lor. Probabil în cursul zilei de astăzi toată lumea a primit această hârtie.
RRC: Și când estimați că s-ar putea lua o decizie?
Dragoș Buhagiar: Nu știu să vă zic. La ora asta, eu am ieșit acum de la cursuri (n.r. ora 14:30), trebuie să mai vorbesc cu colegii de la UNITER și o să revenim cu un anunț. Eu mi-aș dori să se întâmple organic, adică trecând prin etapele firești cât mai repede. Ar trebui cât mai repede să întâmple ceva, dar nu înainte de a aduna toate părerile Senatului.
RRC: Tot în această petiție, se atrage atenția asupra ceva ce am observat cu toții cumva: lipsa prezenței tinerei generații de artiști, care nu este reprezentată, de exemplu, la categoriiile „cel mai bun spectacol”, „cea mai bună regie”, lipsa de vizibilitate a teatrului independent. Cumva surprinzător, aș zice, după edițiile de anul trecut și de acum 2 ani, de exemplu, unde la premiile importante au fost nominalizați și au luat premii mulți tineri.
Dragoș Buhagiar: Eu cred că juriul s-a focalizat în primul rând, cum și eu personal cred că trebuie să fie, pe valoare, pe valoarea produsului artistic. În primul rând, eu cred cu tărie că primul lucru care trebuie judecat este calitatea spectacolelor și calitatea actului artistic. Nu cred că primul gând trebuie să fie vârsta. Pe de altă parte, dacă vă uitați în propunerile jurului, sunt actori tineri, sunt oameni tineri, adică nu, ăsta nu a fost un concept. Au selecționat spectacolele pe care dumnealor le-au crezut consistente și valabile în momentul ăsta.
Eu, ca președinte UNITER, ce pot să vă zic, dacă eu am validat un juriu, e normal să îi respect părerea. Așa e firesc. Nu pot să fac niște declarații fulminante, dar, nu vi se pare că, de exemplu, e o forțare în zona asta, adică să zicem că premiile trebuie date într-o marjă de vârstă. Eu cred că valoarea nu are vârstă. Poate avea 20 de ani, poate avea 30 de ani, poate avea 50 de ani, poate avea 70 de ani. Iar artiștii nu-s niște numere. Artiștii sunt unici toți. Pentru noi, UNITER, toată lumea este la fel de importantă, indiferent de vârstă. Este greu să poți să creezi că artiștii sunt egali, pentru că ei sunt unici, sunt diferiți, e greu să-i cuantifici. Nu știu cum să vă explic mai bine. Eu cred că trebuie să fim atenți în zona asta. Dacă-i aliniem, s-ar putea să fie haos.
Interviu realizat de Luana Pleșea pentru emisiunea GPS Cultural. Cu o amplă dezbatere pe acest subiect revenim săptămâna viitoare în emisiunea "Scena şi Ecranul".