Monica Jitariuc: “Algoritmii rețelelor sociale te ascultă și știu mai mult despre tine decât știu membrii apropiați ai familiei”

22 Februarie 2025, 10:00
Trăim în era digitală, unde platformele sociale nu sunt doar simple mijloace de comunicare, ci adevărate ecosisteme controlate de algoritmi. Cine decide ce vedem pe Facebook, Instagram sau TikTok? De ce avem impresia că aceste rețele ne citesc gândurile? Orașul vorbește cu Monica Jitariuc, specialist în comunicare, despre cât de puternice sunt aceste mecanisme și ce putem face pentru a ne proteja de ele.
Rețelele sociale sunt guvernate de algoritmi care decid ce conținut ajunge la noi. Acestea colectează date despre activitatea noastră online și folosesc informațiile pentru a ne livra conținut personalizat.
„Rețeaua nu urmărește doar la ce dăm like sau ce comentăm, ci și conversațiile pe care le avem. Toate aceste informații permit algoritmului săsorteze conținutul pe care îl consideră relevant pentru noi. Mai mult, rețelele sociale colectează date și de la alte site-uri. Google și platformele de cumpărături online, atunci când acceptăm cookie-uri, nu ne oferă niște prăjituri fără zahăr inofensive – de fapt, ne dăm acordul ca acea „dâră de melc”, adică traseul nostru online, să fie urmărită și exploatată comercial de algoritm.Pentru că, în realitate, aceste rețele sunt niște uriașe magazine care încearcă să găsească mereu clientul potrivit, fie pentru un produs aparent inofensiv, fie pentru o idee politică.”
De multe ori, avem impresia că telefonul ne „ascultă” și ne arată reclame exact la lucrurile despre care discutăm. Cu toate acestea, companiile nu au recunoscut niciodată că folosesc microfonul pentru a targeta reclame. Totuși, algoritmii sunt suficient de sofisticați pentru a ne anticipa interesele doar pe baza comportamentului online.
„Rețelele nu au recunoscut niciodată faptul că ascultă utilizatorii. În același timp, pentru a avea conversații pe WhatsApp, dai accept lui Meta să-ți poată accesa microfonul, ca să te auzi într-un apel pe WhatsApp. Din momentul acela se pare că și conversațiile sunt integrate în algoritmi, dar nu există nicio dovadă clară că ne ascultă. Dar ne ascultă practic urmărindu-ne comportamentul online și aplicând mecanisme sofisticate de machine learning ca să ne împartă în categorii, în segmente și apoi să ne livreze lucruri la care știu că rezonăm, lucruri la care știu că dăm like, lucruri cu care interacționăm sau lucruri pe care le cumpărăm.”
Dacă vrei să preiei controlul asupra conținutului pe care îl vezi online, Monica Jitariuc oferă câteva soluții practice: șterge periodic istoricul de căutare și vizionare pentru a reseta recomandările algoritmilor; folosește modul privat al browser-ului atunci când cauți produse sau destinații de călătorie pentru a evita reclamele targetate; urmărește surse variate de informare pentru a evita izolarea într-o „bulă informațională”; extensiile precum AdBlock pot elimina reclamele nedorite din browser, protejându-te de bombardamentul comercial.
Interviu realizat de Daria Ghiu în cadrul emisiunii Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.