Sanda Saramat si grafica sa asemenea picturii
28 Octombrie 2016, 09:48
Din nou pe simezele bucureștene avem șansa de a vedea o expoziție personală semnată Sanda Șărămăt. În vara anului trecut, în 2015, Galeria Simeza îi găzduia o personală în care accentul era pus pe pictura în ulei pe pânză sau pe carton, de dimensiuni mai mari, în care nota simbolic-abstractă era evidentă.
De astă dată, Galeria EriCris Art i-a propus artistei o prezentare construită în jurul graficii sale de factură realistă. Prin urmare, selecția a vizat întreaga creație a pictoriței iar personala prezintă desene în tuș ori în creion, acuarele și laviuri. Cu excepția desenelor în care ductul construiește deopotrivă spațiul și formele, în rest, lucrările expuse beneficiază de multă culoare. Rolul cromatic este atât de pregnant, încât la vernisajul expoziției, criticul de artă Virgiliu Mocanu a tratat (și pe bună dreptate) grafica plasticienei, ca pictură. Calitățile excepționale ale artistei de coloristă ne trimit cu gândul la profesorii săi de la Institutul de arte plastice ”Nicolae Grigorescu”.
Ediția din 29 nov. 2013 a emisiunii „Amintiri cu și despre artiști plastici” ne-a dezvăluit pe larg ce înseamnă pictura pentru artista Sanda Șărămăt și ne-a luminat câteva momente importante ale evoluției sale plastice. Din evocările pictoriței s-au conturat pregnant portretele artiștilor care i-au fost profesori și mentori: Nicolae Dărăscu, Alexandru Ciucurencu, Eugen Popa și s-a deslușit din punct de vedere cultural, cu umbre și lumini a doua perioadă a artei românești din secolul al XX-lea.
Această cea mai recentă personală a Sandei Șărămăt oferă o incursiune deosebită în preocupările artistei vreme de mai bine de 60 de ani. Studiul în natură, într-un raport strâns cu realitatea înconjurătoare i-au oferit pictoriței -teme și abordări dintre cele mai surprinzătoare prin prospețime. Capetele de țărani, scenele cu personaje, târgurile populate sunt dintre cele mai fermecătoare opere ale sale. Lângă acestea semnalăm peisajele citadine și rurale care creionează un posibil portret al spațiilor de călătorie pe care artista le-a surprins; am spune că, în această expoziție descoperim geografia afectivă a plasticienei, marcată profund de locurile și oamenii pe care i-a reținut prin mișcări, gesturi și atitudini.
Interesul artistei îndreptat spre o sinteză a formelor ne deschide altfel orizontul asupra picturii sale simbolice. Cele două lucrări în ulei prezentate acum, la EriCrist Art au fost alese special ca în spațiul expozițional să lumineze privitorului, încă și mai bine, calitatea energiei care irumpe din desenele și acurelele semnate Sanda Șărămăt.
dr. Roxana Păsculescu, critic de artă