Piața de carte de artă s-a îmbogățit
01 Martie 2019, 09:51
Mircea
Roman ”din fragmente”
este titlul monografiei dedicate sculptorului originar din Maramureș
de către Alexandru Davidian, prieten al creatorului și evident, un
om sensibil, interesat și stimulat de creația acestuia.
Cartea,
cu text și imagine din abundență a apărut la Editura Vellant și
este o surpriză plăcută pe piața de profil din România. Editată
în condiții grafice deosebite, cartea-album ne prezintă deopotrivă
artistul ca și omul Mircea Roman. În paginile cărții,
fotografiile de familie se întâlnesc într-un fel fericit cu
imaginile după operele de artă, după cum studiile dedicate
de-alungul vremii, sculpturii lui Mircea Roman se împletesc cu
observațiile și analizele autorului.
Cronologia
are farmecul ei de poveste! Peste ea, urmând firul roșu -vin și se
așază interpretări, scrieri mai vechi ori mai noi. Într-un fel,
putem să vedem această carte ca pe o istorisire, în care
personajul principal este artistul. Devenirea lui Mircea Roman este
urmărită pas cu pas. Copilăria lăpușană a lui Mircea Roman este
cu atenție definită temporal, între 1961 și 1972, urmată imediat
de adolescența petrecută la Școala de Arte din Baia Mare în
perioada 1973-1977. Preocuparea pentru artă este categorică.
Urmează studiile universitare pe care le-a făcut la Cluj, la
Institutul de Artă ”Ion Andreescu”, între anii 1980-1984.
Titlul capitolului care urmărește formarea artistului dă măsura
complexității unui demers care își va avea rezultatele lui
excepționale: ”Aprofundarea:
ziua –sculptură antică egipteană și românească, noaptea
–dramaturgie shakespeariană”.
În întrețeserea de note, studii, afirmații, la care apelează
Alexandru Davidian, mărturisirile lui Mircea Roman apar ca mici și
prețioase perle, detalii delicate și profunde, valoroase în
înțelegerea creatorului.
Plecarea
de la Cluj a sculptorului determină unalt capitol, la fel de
fascinant ca și cele de până acum: La
București: între atelier și taberele de sculptură (1984- 1992).
Aici
aflăm, de exemplu,că prima personală a artistului a fost în
cadrul Atelierului 35, la Galeria Orizont, în chiar 1989, anul
căderii comunismului.
Au
urmat apoi, anii londonezi ai plasticianului. Capitolul 5 al cărții
se intitulează: La
Londra: ani de revelație a stării de neputință și dezamăgire
(1993- 2005)
iar capitolul 6 aduce în discuție: Privire
retrospectivă asupra perioadei londoneze (2002).
Capitolul 7 subliniază tot un astfel de moment cheie în viața
artistului: Dezorient
Expres (2006).
Prin gura autorului vorbește adeseori artistul, pe care altfel, îl
cunoaștem retras și interiorizat. Așa îi aflăm sculptorului,
preocupări și teme, cum au apărut, cum s-au dezvoltat, cum s-au
transformat și ulterior, modificat.
Cartea
este frumos scrisă și plăcută ca lectură. Și categoric, un
artist de talia lui Mircea Roman avea nevoie de o monografie. La anii
maturității creatoare, monografia scrisă de Alexandru Davidian ”în
parteneriat” cu artistul Mircea Roman are o notă de energie
suplimentară care va însufleți cititorul.
Roxana
Păsculescu