Jertfa creatorului
17 Decembrie 2017, 10:09
La final de an, Filiala Braşov a Uniunii Artiştilor Plastici din România îşi provoacă membrii activi să răspundă cu lucrări de artă în tehnici diverse, unei teme lansate ca numitor comun. În această iarnă, în pragul Sărbătorilor de Crăciun, liantul s-a intitulat „Jertfa”. Mare a fost uimirea, dar şi încântarea sculptorului Nicolae Daicu, preşedintele filialei când a constatat câţi plasticieni au răspuns invitaţiei (spre 50) şi mai ales, câte lucrări, preponderent de pictură şi grafică s-au strâns pentru acest eveniment vizual. Important mi se pare să mărturisim aici, că tema „Jertfa”, a incitat artişti care au venit din zone de expresie plastică deosebite unele de altele.
Temă cu sonoritate religioasă, „Jertfa” ar părea că se adresează cu predilecţie creatorilor care au în atenţie icoana. Şi cu toate acestea, „Jertfa” i-a motivat pe toţi creatorii de frumos, pe cei din Braşov, dar şi pe prietenii acestora, invitaţi să participe la Salon.
În tihnă, pentru receptare
Categoric, ideea de sacrificiu a stimulat estetic artiştii plastici. Căci, însăşi viaţa acestora trăită în spiritul artei reprezintă o jertfă, prea puţin conştientizată de semenii lor. Din trecutul istoric şi sacru, dar şi din viaţa de zi cu zi –îşi trag artiştii seva operei pentru Salonul tematic „Jertfa”.
Bogăţia reprezentărilor, stilurile diferite în tehnici clasice ori în experimentări mixte –fac din această expoziţie de sfârşit de an, un spectacol vizual meritoriu.
Compoziţii mai mari ori mai mici, în care domină lumina sau dimpotrivă, întunericul, toate acestea trebuie parcurse, cu atenţie mărită, eventual cu adnotări de către privitor, căci doar aşa, prejudecăţile noastre au şanse să fie corectate, poate chiar demolate.
Cu arta care are ca motivaţie, în străfundul ei un autentic suflu religios ne confruntăm mai des decât ne închipuim, dar nu suntem mereu conştienţi de aceste privilegiate întâlniri. Tocmai, din perspectiva întâlnirii tematice pe care ne-o propune, Salonul de iarnă al U.A.P. Braşov facilitează receptarea prin chiar focalizarea pe care o anunţă: „Jertfa”.
Când intrăm în spaţiul Galeriei Europe, suntem faţă în faţă, vreme de aproximativ o lună, cu „Jertfa”, aşa cum au înţeles să o redea artiştii plastici. Unele compoziţii sunt construite într-o dinamică accentuată, surprinzând parcă jertfa în timpul producerii ei, altele sunt gândite în formule aşezate care subliniază nevoia constantă de ofrandă.
O jertfă meritorie dar nebăgată în seamă
Ca la fiecare expoziţie, de izvorul nesecat al creativităţii artiştilor ne apropiem pas cu pas şi în expoziţia „Jertfa”. Tema nu îngreunează nicidecum receptarea. Depinde doar de privitor, de instrucţia sa şi adeseori de răbdarea pe care o manifestă în spaţiul expoziţional, ca să poată interacţiona cu opera de artă, capta şi deci, eventual descifra care sunt mesajele trimise către el.
Cu certitudine, ne-ar fi plăcut să existe discuţii libere între artişti şi public pe tema „jertfei”; întâlnirile de felul acesta, oricât de lipsite de confort ar fi -căci artistul ar fi pus în situaţia de a da un altfel de „glas” „vorbirii” sale plastice- întâlnirile aşadar, ar juca, chiar şi pe timp scurt, rolul „ofrandei”. Căci oricum ar fi, artistul se jertfeşte pe sine! Nu de puţine ori îi jertfeşte şi pe ai săi, într-o comunicare cu ceilalţi care are, fără îndoială şanse incerte de reuşită. Sunt artiştii înţeleşi? Ori poate îndrăgiţi? Câţi dintre ei se bucură de glorie? Câţi oare de bani?
Pentru cine ştie să vadă expoziţia „Jertfa” din luna decembrie 2017, de la Galeria Europe de la Braşov, aceasta poate reprezenta şi un strigăt de disconfort al artiştilor care adeseori se traduce prin durere.
Realizator Roxana Păsculescu