„Enrico Piaggio: Vespa”- documentar artistic despre un vizionar care a schimbat lumea - de Michaela Platon
23 Aprilie 2021, 06:00
Apărut de câteva zile pe lista documentarelor Netflix- Enrico Piaggio:Vespa – este atât de frumos manufacturat şi cinematografiat încât te cucereşte cu felul în care este spusă povestea vizionarului industriaş care a creat cel mai celebru scuter din lume.
Regizat de Umberto Marino, cu o experienţă prodigioasă de scenarist şi una minimală de regizor, filmul vine cu energia benignă a producţiilor pe care nu poţi să nu le placi. În plus istoria este adevărată şi chiar dacă romanţează pe alocuri o face cu farmecul inimitabil italian şi ne aduce aproape o filă din istoria europeană a unei perioade dificile - finalul celui de-al doilea război mondial şi perioada dureroasă de reconstrucţie care i-a urmat.
Dincolo de partea adevărată a felului în care a luat naştere legendara de-acum Vespa- care avea să cucerească lumea- filmul este despre creatorul ei, un vizionar care nu a capotat în fata piedicilor de toate felurile şi a ştiut să găsească resurse umane şi financiare pentru a-şi materializa visul. Ceea ce la început era doar o cale de a supravieţui într-o Italie îngenunchiată economic şi distrusă de război, se transformă într-o luptă cu sistemul corupt şi cu problemele financiare, pentru a face din fabrica de avioane una de scutere, adaptând oferta la cererea perioadei.
Distribuţia este minunată, căci deşi pentru noi multe dintre fețele actorilor sunt noi, felul în care ei concură la armonia globală a filmului este fără cusur.
Într-unul din rolurile principale feminine o vedem pe Violante Placido- actriţă, cântăreaţă şi compozitoare talentată, fiica lui Michele Placido celebrul comisar Cattani din La Piovra- unul dintre serialele de mare succes ale anilor 80.- ea interpretând-o pe geloasa şi malefica Livia, căreia i se opune Paola Bechi Lucerna pe care o întrupează Enrica Pintore- Miss Italia 2003- cuceritoare cu frumuseţea ei netrucată şi farmecul ce parcă vine din acele timpuri ale poveştii.
Însă cel care m-a cucerit de-a dreptul este Alessio Boni- fermecător, rasat şi spectaculos- un actor cu o impresionantă experienţa şi posesor a nenumărate premii printre care şi 2 Golden Globes pentru rolurile principale din 2006 în Arrividerci amore, ciau! şi din Quando sei nato non poi piu nasconderti, din 2005. Aici el este Enrico Piaggio într-un fel atât de convingător încât nu ţi l-ai putea imagina altfel: are forţa liderului şi a omului cu viziune inovatoare, are rara ştiinţă de a coagula energiile şi de a le canaliza creator, este blând şi atent, dar şi hotărât şi neînduplecat într-un mod credibil care îl onorează ca actor. Şi dacă tot l-am descoperit o să îi caut filmele (deloc puţine), ca să îi văd şi alte faţete.
În film sunt ilustrate şi primele elemente de marketing – căci oricât de bun ar fi un produs, el nu va deveni un best seller decât dacă este promovat corespunzător. Iar aici intră în scena un film american celebru din 1953- Vacanţă la Roma cu Audrey Hepburn şi Gregory Peck- care a propulsat inimaginabil vânzările scuterului Vespa, după ce vehicolul a apărut în pelicula lui William Wyler- împreună cu instituirea sistemului plății în rate, salvând fabrica Piaggio de la faliment.
Ulterior Vespa apărea şi în filmele celebre ale unor mari regizori italieni : Dino Rossi, Federico Fellini, Mario Monicelli; o vedem bunăoară în „Caro Diario” de Nanni Moretti, în „Romanzo Criminale” de Michele Placido şi în „Cinema Paradiso” al lui Giuseppe Tornatore care a câştigat Oscarul şi Golden Globe-ul pt cel mai bun film.
Mai mult decât un fenomen industrial şi comercial ce rezistă de peste 70 de ani, Vespa a influenţat încă de la apariţia din 1946 obiceiurile şi cultura socială, în anii „La Dolce Vita” – Vespa devenind sinonim cu scuter, prezenţa lui în sute de filme internaţionale luând startul cu Vacanţa la Roma....
...Dar povestea continuă şi astăzi.
Vă recomad aşadar călduros „Enrico Piaggio- Vespa”, pe care îl puteţi vedea pe Netflix.