Un palat şi mai multe civilizaţii, de Roxana Păsculescu
28 Decembrie 2018, 06:00
În anii din urmă, am tot aflat prilejuri deosebite de a redescoperi Muzeul Colecţiilor de Artă; fie prin prizma vreunei colecţii, fie prin cea a unei opere care era într-un fel aparte luminată şi discutată de specialişti. Şi tot acum, în anul marii sărbători a muzeului din 2018, la 40 de ani de la înfiinţarea sa, m-am uitat altfel, la importanta lucrare tipografică, albumul care a apărut la redeschiderea instituţiei după profunda restaurare a Palatului Romanit. Sigur, în 2013 echipa Muzeului Naţional de Artă al României, ca de altfel şi cea a Muzeului Colecţiilor de Artă era o alta. Informaţia dintre coperţile albumului rămâne însă, la fel de preţioasă şi utilă celor care vor să se apropie de acest spaţiu fascinant şi reprezentativ al colecţionismului românesc. Roxana Theodorescu, pe atunci director general al MNAR a coordonat proiectul şi editorial, iar în micul text introductiv specifica un fapt esenţial, şi anume acela că, la momentul inaugurării muzeului, acesta deţinea 13 colecţii, în vreme ce atunci, în 2013, instituţia se putea mândri cu 45 de colecţii. În doar cei 5 ani scurşi până la comentariul meu de acum, alte câteva colecţii frumoase ori chiar faimoase au fost donate acestei instituţii, semn al prestigiului dobândit în timp de Muzeul Colecţiilor de Artă.
În excursul meu dedicat acestei
instituţii, acum, nu-mi propun decât să semnalez câteva dintre colecţiile care
pot fi văzute şi admirate la Palatul Romanit. Din colecţia regizorului Sică Alexandrescu (1896- 1973) putem să ne
bucurăm de patru picturi ale unora dintre artiştii marcanţi ai artei româneşti
moderne: Gheorghe Petraşcu, Nicolae Tonitza, Theodor Pallady şi Iosif Iser.
Colecţia Micaela Eleutheriade mi se pare a fi una extrem de atrăgătoare. Donaţia artistei datează din
anul 1983 iar lucrările (peste 300) vorbesc despre devenirea acestei pictoriţe,
deosebit de puternică în expresia plastică pe care o mărturiseşte. Dincolo de
picturile ei, donaţia cuprinde şi alte elemente care întregesc lumea intimă a
creatoarei.
Colecţia Idel Ianchelevici
este tot una de factură monografică, donaţie a artistului din 1985, care
cuprinde desene şi sculpturi realizate de acesta.
Faţă de cele trei colecţii
semnalate până acum, Colecţia Radu
Ionescu este una mult mai de curând intrată în patrimoniul Muzeului
Colecţiilor de Artă, datând din anul 2006, după ce istoricul şi criticul de
artă Radu Ionescu a plecat dintre noi. Piesele din această colecţie sunt foarte
diverse şi vorbesc explicit despre gustul complex al colecţionarului care era
înrudit cu pictorul Anton Chladek şi fascinat de lumea franceză.
Colecţia Alexandru Phoebus
este din nou, o colecţie monografică, minunată prin invitaţia pe care o
adresează fiecărui privitor, aceea de a se apropia de interogaţiile şi
răspunsurile acestui pictor. Trei sute de lucrări în ulei, guaşă, acuarelă şi
creion reprezintă categoric, locul de pornire pentru oricine ar vrea să se
apropie şi să studieze creaţia artistului Alexandru Phoebus.
Sigur, în cele 350 de pagini ale
albumului descoperim poveşti încântătoare legate de toate colecţiile aflate la
muzeu în 2013, bucurându-ne de extraordinarele reproduceri realizate după
lucrări de artă excepţionale.
Redactorii lucrării editoriale sunt
Victoria Gheorghiţă şi Marina Vazaca. Autorul textului este istoricul de artă Alexandru
Măciucă.