Atelier-grădină la Stănișești
08 Septembrie 2017, 14:46
Sculptura lui George Apostu o descopeream plenar în urmă cu 17 ani, în anul 2000, cu prilejul unei ample expoziții organizate de Mihai Oroveanu la Galeria Etaj 3/4 a Teatrului National bucureștean. Expoziția era impresionantă și, de altfel, a și fost receptată ca atare. Cu certitudine, evenimentul vizual absolut sărbătoresc a rămas în sufletele tuturor celor care au asistat la vernisajul de atunci ori au admirat ulterior, expoziția. Impresia transmisă de sculpturi privitorului a fost copleșitoare. Operele de dimensiuni mari, puternice care spărgeau spațiul într-un fel deosebit -intrând într-o relație de acord excepțional cu aerul din jur, pe care îl valorificau magistral -erau cuceritoare.
Sculpturile modulau spațiul galeriei redându-l privitorilor încărcat de semnificații și simboluri adânci.
"Tată si fiu" cu cele câteva variante ale sale era un grup statuar tulburător; apoi, seria de "Fluturi" arăta capacitatea sculpturii de a se desprinde (desigur metaforic) de sol, oferindu-i acesteia direcții precise de cucerire a atmosferei.
Catalogul realizat atunci de Oficiul Național pentru Documentare și Expoziții de Artă, cu sprijinul Ministerului Culturii a rămas până astăzi, un minunat instrument de lucru. Bogăția informațiilor vizuale și valoarea textelor critice constituie și astăzi, repere fundamentale în înțelegerea deopotrivă a sculpturii ca și a timpului (din păcate prea scurt) care i-a fost hărăzit lui George Apostu să ofere lumii, prin creația sa unică, o altfel de percepție a sculpturii.
La Stănișești, jud. Bacău (locul de origine al creatorului) grădina Casei memoriale "George Apostu" găzduiește în fiecare an, o binevenită tabără de sculptură. Pe drept cuvânt, importante eforturi, ale familiei (Dinu și Maria Apostu) și ale autorităților locale –se împletesc pentru a păstra vie memoria artistului care a schimbat fața sculpturii românești, impunându-se pe plan internațional, ca unul dintre marii artiști ai lumii.
Acum în 2017, la a V-a ediție a manifestării desfășurate în perioada 20 aug.- 3 sept., patru sculptori, prieteni de generație ai lui George Apostu au fost invitați să sculpteze în spațiul atât de drag artistului dispărut în 1986, la doar 52 de ani.
Ioan Deac –Bistrița, Constantin Marinete, Napoleon Tiron și Dumitru Pasima au lucrat intens pe parcursul desfășurării evenimentului ”Împreună cu Apostu, la el acasă”. În toată această vreme, atmosfera a fost una propice amintirilor. Prin urmare, într-un cadru plăcut întreținut de către gazde, creatorul George Apostu a fost evocat cu smerenie și prietenie, vreme de 10 zile. Artiștii invitați și-au deschis sufletele celor dornici să afle și să înțeleagă demersul sculpturii românești, la momentul în care apare pe firmament numele lui George Apostu. Tânărul artist Apostu înțelege repede și bine, natura sculpturii de până la el. Cu inteligență și știință, simte și înțelege în ce direcție ar putea merge cu lucrul său și izbândește. Lucrul la Măgura, încă din prima ediție a taberei, cea din 1970 -în aer liber, alături de alți cioplitori, pe dealul care ulterior a intrat ca o filă grandioasă în istoria plasticii românești - s-a dovedit a avea rezultate formidabile în opera lui George Apostu.
În cei patru sculptori, participanți la această ediție a V-a a Taberei de vară de la Stănișești am aflat tot atâtea surse semnificative de informații, amintiri și analiză sculpturală. În plus, ne-am bucurat savurând vizual lucrările în lemn ori în piatră care au creat, cu fiecare ediție, din spațiul acum verde al grădinii un parc de sculpturi, multe dintre acestea, monumentale.
Ioan Deac –Bistrița, Constantin Marinete, Napoleon Tiron și Dumitru Pasima au sculptat fiecare câte o lucrare. Dacă Ioan Deac –Bistrița și Napoleon Tiron au găsit că în lemn de stejar își pot comunica mesajul de prietenie îndreptat către George Apostu, Constantin Marinete și Dumitru Pasima au abordat piatra. Dincolo de materialul pe care l-au cioplit, fiecare dintre cei patru și-a urmărit direcția de lucru personală. Ioan Deac-Bistrița prin ”Muguri” decupează spațiul printr-un plan semnificativ în desfășurarea sa pe verticală . Napoleon Tiron îl determină pe privitor să înconjoare, privind din toate unghiurile, masivul ”Semn 17”. Dumitru Pasima și Constantin Marinete oferă prin ale lor, ”Rugă”, respectiv ”Scară la cer”viziuni frontale, una monolită, cealaltă dantelată, asupra traspunerii unei simțiri evlavioase.
Atmosfera, înflăcărată de sculptori și gazde a adus bucurie deopotrivă organizatorilor (Primăria Stănișești, Consiliul Județean Bacău, familia Dinu și Maria Apostu) ca și participanților. Evenimentul cultural s-a încheiat în curtea Casei memoriale ”George Apostu” cu vernisajul expoziției în aer liber și cu un dublu concert: de muzică populară și folk (Ducu Bertzi). Muzica și arta plastică au creat împreună, pentru câteva ore, pe 3 septembrie 2017, o stare de bine și de frumos, la Stănișești în jud. Bacău.
dr. Roxana Păsculescu, critic de artă