Arta Vioricăi Colpacci la Bucureşti
25 Mai 2018, 21:00
„Semn şi lumină” este titlul expoziţiei personale a Vioricăi Colpacci, la Galeria de artă Orizont, deschisă în perioada mai-iunie a.c. Evenimentul vizual, cu totul aparte, ne aduce în faţa celor mai recente lucrări ale artistei stabilită de decenii la New York. Executate în metal, de dimensiuni monumentale, utilizând simboluri religioase primare, piesele Vioricăi Colpacci trăiesc prin lumina care face parte integrantă din ele. Prin urmare, este firesc să constatăm că, lucrările de sculptură ale artistei îşi trăiesc cu adevărat viaţa, în momentul în care lumina naturală scade. Pe măsură ce soarele apune şi lumina este înghiţită de întuneric, sculpturile plasticienei, în mod aproape paradoxal îşi descoperă adevărata viaţă. Dacă alte piese de artă îşi pierd odată cu dispariţia luminii, formele şi contururile, acestea fiind înghiţite de întuneric, obiectele spirituale ale Vioricăi Colpacci capătă abia atunci, în momente de cumpănă, forţă şi expresivitate. Ca nişte delicate şi esenţializate traforuri, sculpturile artistei sunt prinse de perete, fără a părea să fie însă, dependente de acesta. Agăţate pe albul simezei, piesele monumentale intră într-o comunicare încărcată de forţă cu mediul înconjurător, pe care ajunge să-l domine, pe măsură ce lumina se întrezăreşte ori chiar iese puternic, din centrul compoziţional al lucrării. Piesele se schimbă necontenit, căci umbrele create de lumina dinlăuntrul lucrării se fac şi se desfac într-o scenografie necunoscută chiar şi artistei, îmbogăţind lucrarea iniţială.
Pantocrator, Trinitate, Scara, Cosmogonie sunt titlurile câtorva dintre lucrările Vioricăi Colpacci care acoperă aceşti ultimi ani de creaţie ai plasticienei. Căci, de reţinut, artista s-a format ca pictoriţă monumentalistă, a evoluat apoi o vreme ca ceramistă, pentru ca în prezent să fie dedicată acestei sculpturi de factură spirituală. Oţel, aluminiu, sticlă, acrilic, cupru –Viorica Colpacci stăpâneşte la superlativ toate aceste materiale pe care le împleteşte şi le supune ideilor sale.
Studiind în profunzime arta bizantină, Viorica Colpacci a simţit în creaţia sa, nevoia acestei reîntoarceri a gândului şi a formei spre simbolurile vechi, de mare încărcătură spirituală. Utilizând forme esenţiale, precum: cercul, triunghiul, rombul şi pătratul, în compuneri inteligente şi cu atenţie meşteşugite, artista reuşeşte să redea cu putere şi claritate sentimentul său religios.
În trecutul bizantin, Viorica Colpacci a aflat deopotrivă rodul operei, ca şi sursa modernităţii sale.
Realizator Roxana Păsculescu