Clubul de lectură Alecart - Interviu cu Emil Munteanu co-fondator ALECART
18 Februarie 2024, 07:06
„Elevii sunt importanți doar prin rezultatele obținute la olimpiade sau la examenele naționale. Cluburile de lectură nu contează nicăieri și nu interesează pe nimeni dacă un elev citește.” – Interviu cu Emil Munteanu, profesor de română și co-fondator ALECART
De 16 ani, clubul Alecart din Iași, inițiat de profesorii Nicoleta și Emil Munteanu, crește cititori pasionați și competenți. În fiecare an, întâlnirile cu scriitori organizate de Alecart în cadrul Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași sunt surprinzătoare. Tinerii vin cu sutele să-și cunoască autorii preferați. Clubul de lectură este însă foarte activ pe tot parcursul anului.
„Cred că scriitorii ar trebui să intre mai des în școlile din România, fără prejudecăți și fără o organizare protocolară. Scriitorul trebuie să vină direct față în față cu elevii. Iar cel mai mare secret al întâlnirilor Alecart constă în faptul că elevii noștri citesc cartea înainte de întâlnirea cu scriitorul”, spune Emil Munteanu, profesor de română la Colegiul Naţional din Iaşi.
Ioana Crega este elevă în clasa a 11-a, profilul științe, la Colegiul Naţional din Iaşi, redactor Alecart din 2022. „Pentru noi, aceste întâlniri reprezintă ocazia de a avea contact cu niște oameni care întruchipează frumosul și de la care avem ce învăța. La Alecart m-am împrietenit cu literatura română contemporană. Literatura română pe care o consumam înainte, era cea de la școală, iar în programă nu sunt deloc autori contemporani, astfel că, percepția mea, complet eronată, era că această literatură este aproape inexistentă. Dar, am descoperit că există, că este foarte frumoasă și vie, și putem avea acces la ea”.
Dar, aceste evenimente extra școlare, spune cu amărăciune profesorul Emil Munteanu, nu contează pentru cei din sistemul educațional românesc. Măsura valorii unui profesor este dată doar de rezultatele elevilor lui la olimpiade.
„Școala crede că aceste întâlniri sunt doar niște mofturi. Elevii sunt importanți doar prin rezultatele obținute la olimpiade sau la examenele naționale. Cluburile de lectură nu contează nicăieri și nu interesează pe nimeni dacă un elev citește. Cred că în școli ar trebui introdusă măcar o oră de lectură pe săptămână, așa cum se întâmplă în Marea Britanie”.
Cu profesorul Emil Munteanu și cu Ioana Crega, elevă la Colegiul Naţional din Iaşi, a stat de vorbă Diana Joicaliuc, la Revista Literară Radio.