Adrian Posteucă: „Întrebările pe care le pui inteligenței artificiale sunt mult mai valoroase decât răspunsurile pe care le primești de la ea”
09 Septembrie 2024, 15:03
Orașul vorbește astăzi cu Adrian Posteucă, expert în realitate virtuală și inteligență artificială, și Radu Uszkai, cercetător, doctor în filosofie și etician, despre impactul noilor tehnologii, în special inteligența artificială (I.A.) și realitatea virtuală, asupra educației. Cum ar putea I.A. să schimbe procesul de învățământ, rolul profesorilor, modul de predare, interacțiunea cu elevii? Cum redefinim creativitatea? Ce pericole și ce avantaje apar?
Adrian Posteucă: “Cred că profesorii trebuie să înțeleagă că inteligența artificială este precum calculatorul acela solar pe care-l aveam noi pe vremuri la matematică. Toți elevii sunt tentați și vor folosi ChatGPT-ul în interacțiunea cu școala. De aceea, profesorul trebuie să se raporteze altfel la modul în care va preda la școală. Pentru că inteligența artificială îți dă, la un clic distanță, răspunsul, profesorul trebuie să-l facă pe elev curios să descopere răspunsul. Nu să-l afle, ci să-l descopere.”
Radu Uszkai: “Nu cred că impactul pe care ChatGPT-ul îl va avea e la fel cu cel pe care l-au avut calculatorul de buzunar sau Wikipedia. Dar vina nu este a tehnologiei, ci este a sistemului și a modului în care profesorii interacționează cu elevii. Noi nu avem o poveste pe care să le-o spunem, să le-o “vindem” elevilor.”
Pentru a afla mai multe detalii despre cum va influența I.A. procesele de predare și învățare, cum influențează tehnologia noțiunea de creativitate, dileme etice legate de utilizarea I.A. în educație, cum ar fi dependența de tehnologie și protejarea datelor personale sau potențialul realității virtuale de a crea experiențe imersive pentru elevi, vă invităm să ascultați interviul acordat Dariei Ghiu de Adrian Posteucă și Radu Uszkai.