Dosar de patrimoniu: 635 de ani de la prima atestare documentară a Cetății de Scaun a Sucevei
La 10 februarie 1388 regele Poloniei, Vladislav al II-lea Jagello se adresa domnului Țării Moldovei, Petru I Mușat, rugându-l să-l împrumute cu 4000 de ruble de argint frâncești. Era o sumă foarte mare pentru acele vremuri, echivalentă a peste 50 kg aur sau 538 kg de argint. Zapisul mai menționează că împrumutul va fi restituit în trei ani, garanție fiind ținutul Haliciului, o zonă de circa 8000 de kilometri pătrați, devenită ulterior un adevărat măr al discordiei între Moldova și Polonia. Documentul este redactat chiar în Cetatea de Scaun a Sucevei, în limba slavă veche, limba cancelariei pentru actele diplomatice, acesta constituind prima atestare documentară a Cetății de Scaun a Sucevei.
13 Februarie 2023, 06:48
Documentul este strâns legat de numele și faptele voievodului Moldovei, Petru I Mușat, cel mai important domn al secolului al XIV-lea, cel care a mutat capitala tânărului stat de la Siret la Suceava.
Vom deschide luni, 13 februarie, un nou “Dosar de patrimoniu”, dedicat istoriei și patrimoniului cultural al Bucovinei, răsfoind, alături de ascultătorii noștri, pagini importante din istoria noastră națională. Ghid ne va fi domnul Constantin - Emil Ursu, managerul Muzeului Național al Bucovinei.
Vom pătrunde în atmosfera secolului al XIV-lea, alături de scriitori ai cancelariei domnești, de grămătici și logofeți, descoperind una dintre cele mai interesante epoci ale istoriei noastre medievale, un secol de alianțe menite să consolideze independența statului moldav, un secol care a pregătit din multe puncte de vedere mult mai cunoscuta epocă ștefanină. Vom discuta, de asemenea, despre cele mai recente proiecte ale Muzeului Național al Bucovinei, unul dintre cele mai importante complexe muzeale ale României, cu o vechime de peste 120 de ani.
Ascultați-ne, așadar, luni, 13 februarie, de la ora 21.10, pe lungimile de undă ale postului Radio România Cultural. Suntem, ca de obicei, on air și online.
O emisiune realizată de Bogdan Vișan.