UNATC lansează la TIFF proiectul „Arhiva Activă”!
23 Iulie 2020, 15:34
Vineri, 7 august, de la ora 21.30, în Curtea Liceului Național „George Coșbuc” din Cluj, UNATC „Ion
Luca Caragiale” din București prezintă în avanpremieră la TIFF proiectul „Arhiva
Activă”, realizat cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la înființare. Proiectul
își propune o cercetare aprofundată asupra traseului școlii de teatru și de film din București.
În următorii ani, „Arhiva Activă” va
revizita și va demara un amplu proces de digitalizare și de restaurare a
întregii arhive de filme studențești pe suport de 16 și 35mm, cuprinzând
aproximativ 2000 de titluri. Proiectul își propune, de altfel, să identifice și
să accesibilizeze mai multe tipuri de materiale de arhivă aflate în patrimoniul
UNATC: fotografii, schițe de scenografie, lucrări de licență sau disertații,
materiale care documentează spectacolele studențești realizate de-a lungul
celor șapte decenii de existență, precum și documente administrative ce
reflectă evoluția pedagogică în domeniile artelor spectacolului și ale
cinematografiei etc.
În felul acesta, UNATC va participa la
reconstrucția unui mod riguros și complex de a gândi istoria filmului și a
teatrului din România, analizând temele, direcțiile și experimentele realizate
de-a lungul timpului în cadrul școlii românești de specialitate.
Programul de film pe care UNATC îl prezintă la TIFF cuprinde nouă scurtmetraje
din perioada 1966-1971, realizate de primele
generații de studenți regizori și operatori după o pauză de un deceniu. Veți
recunoaște actori deveniți faimoși (Mitică Popescu, Gelu Colceag, Margareta von
Krauss, Cornel Coman, Ștefan Velniciuc, Mircea Diaconu, sau, într-o postură
inedită, pe Romulus Vulpescu) și veți putea admira câteva dintre primele filme
ale unor cineaști ce aveau să confirme ulterior (Radu Gabrea, Ada Pistiner,
Felicia Cernăianu, Iosif Demian, Timotei Ursu, Vivi Drăgan Vasile).
Însă, pentru UNATC, cel mai incitant aspect al acestui prim program
de filme, digitalizate și subtitrate în limba engleză special pentru proiecția
de la TIFF, e diversitatea de formule și de tematici abordate de tinerii
studenți de la acel moment și descoperirea unor talente imense care, din motive
ce merită cercetate în viitor, s-au îndreptat ulterior spre alte direcții
profesionale. De multe ori, văzând aceste filme fantastice, te întrebi cum ar
fi arătat cinematografia din România dacă toți protagoniștii programului ar fi
reușit să continue să profeseze, cu dezinvoltura exprimată în primele lor
încercări.
Programul oferă surpriza unor abordări
foarte proaspete, de multe ori de-a dreptul avangardiste, în acord cu
stilistici și cu mișcări cinematografice internaționale la zi, de multe ori
dificil de regăsit în producțiile de lungmetraj ale vremii. „Cântec”, în regia
Feliciei Cernăianu, inspiră comparații nu doar cu filmele expresionismului
german, ci și cu psiho-dramele americancei Maya Deren, „Patru întrebări”, în
regia lui Șt. Traian Roman, este inspirat direct din celebrul experiment cinéma vérité, „Cronica unei veri”, de Jean
Rouch și de Edgar Morin, iar „Ritmuri”, realizat de Andrei Vidrașcu, e un film
abstract, amintind de cele ale mai faimoșilor Norman McLaren sau Oskar
Fischinger.
Senzualitatea este un
subiect important al filmelor tinerilor cineaști, atât „Vânătoarea” (regizat de
Timotei Ursu), cât și „Negostina” (regizat de Nicolae Oprițescu) conținând
scene de o senzualitate rarisimă pentru perioada despre care vorbim. Iar
reflectarea directă a unor aspecte sociale și politice este, de asemenea, adesea
regăsită în aceste filme: „Cadențe” (regizat de Radu Gabrea), „Piscicultura”
(regizat de Tudor Eliad), „Febra” (regizat de Dorin Moldovan) și „Dictatorul și
supusul său” (regizat de Ada Pistiner) fac trimiteri critice, uneori șocant de
incisive, la adresa realităților contemporane.
Echipa proiectului:
Andrei Rus - curatorul
programului de filme
Alex Sterian -
coordonatorul proiectului de digitalizare
Abis Studio - scanări
negative
Nelu Bain - transpunere /
masterizare sunet
Mircea Crivoi - colorizare
Vivi Drăgan Vasile -
consultant colorizare
Silvia Constantin -
tratare / verificare negative
Adriana Soare -
verificare și pregătire copii standard pentru vizionare
Valentin Berneagă -
proiecționist
Dan Bobe - filmare
digitală a proiecțiilor
Ana Szel - documentare
Anca Tăbleț - traduceri
în limba engleză
Oana Băilă - elaborare
screenere și subtitrare
Maria Draghici - grafica
afișelor și a materialelor vizuale
Doru Nițescu și Andrei
Rus - interviuri cu realizatorii
- proiectul a fost finanțat
în cadrul unui program FDI pentru internaționalizarea UNATC, coordonat de
prorectorul Alex Sterian.
——-
Din program fac parte filmele (1966-1971):
1. Cadențe (Cadences)
scenariul și regia:
Radu Gabrea
imaginea: Lăscoiu
Ortansa
montajul: Dan Naum
muzica: Cornel Cezar
cu: Mihai Balaban,
Alex Bobescu, Deodat Teodoru
2. Cântec (Song)
scenariul și regia:
Felicia Cernăianu
imaginea: Gheorghe
Marian
muzica: A. Proșteanu
cu: Cornelia
Gheorghiu
3. Dictatorul și
supusul său (The
Dictator and His Servant)
scenariul și regia:
Ada Pistiner
după o schiță de
Romulus Vulpescu
imaginea: Florin
Cornea, Mihai Narti
muzica: Sergiu Mihail
cu: Wolfgang Ernst
Gyurgyevich, Romulus Vulpescu
4. Febra (The
Fever)
regia: Dorin Moldovan
scenariul și
imaginea: Vivi Drăgan Vasile
cu: Cornel Coman,
Ștefan Velniciuc
5. Patru întrebări (Four
Questions)
regia: Ștefan Traian Roman
imaginea: Ion Cornea
cu: Ion Besoiu, Mihai Florea
6. Ritmuri (Rhythms)
regia și imaginea: Andrei Vidrașcu
7. Negostina
regia: Nicolae Oprițescu
imaginea: Iosif Demian
montajul: Dan Naum
cu: Margareta Krauss, Gelu Colceag, Dan
Turbatu
8. Piscicultura (Pisciculture)
scenariul și regia: Tudor Eliad
imaginea: Ilie Agopian
cu: Toma Caragiu, Mitică Popescu
9. Vânătoarea (The Hunt)
regia și scenariul: Timotei Ursu
imaginea: Dragomir Vâlcov
montajul: Monica Ionescu
sunetul: Silviu Camil
cu: Sandu Popa, Mad Rădulescu, Mihai Marta,
Florica Gusoiu