„Ecoul Meu Virtual” - Un instrument inovativ de prevenire a consumului de droguri în rândul tinerilor prin Arta teatrală și tehnologie VR
19 Septembrie 2024, 14:15
YOLANDA CREȚESCU, drd., psiholog clinician, psihoterapeut adlerian, Președinte Asociația Happy Minds:
„Despre prevenție astăzi nu putem vorbi decât printr-o abordare multiaxială a experților și despre un parteneriat între autorități, specialiști și societatea civilă, pentru că doar împreună putem încerca măcar să oprim flagelul care ne arestează copilăria copiilor noștri și viitorul tinerilor. Astăzi vom vorbi atât despre o cercetare la nivel național, cât și despre instrumente inovative care să asigure prevenirea împotriva acestui flagel, cu instrumente la îndemâna copiilor, pe limbajul lor și accesibile tuturor generațiilor. Ne-am propus împreună să construim o amintire suficient de puternică, astfel încât „NU” să fie spus înainte de a primi invitația la droguri.”
Proiectul național de cercetare, „Ecoul Meu Virtual”, implementat de Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale”, în parteneriat cu Agenția Națională Antidrog și Asociația Happy Minds, urmărește prevenirea consumului de droguri în rândul tinerilor prin metode inovatoare. Utilizând tehnologia VR și arta teatrală, proiectul creează un mediu educațional sigur și interactiv, în care adolescenții își pot dezvolta abilitățile emoționale și sociale necesare gestionării tentațiilor.
Despre proiectul Ecoul Meu Virtual
Proiectul se va desfășura pe o perioadă de 12 luni, va include o caravană națională care se va deplasa în 8 regiuni din țară și se va concentra pe educația prin artă și tehnologie (teatru și realitate virtuală - VR) pentru a oferi adolescenților instrumentele necesare să evite tentațiile și presiunile legate de consumul de droguri.
Din perspectivă educațională și preventivă proiectul se va concentra pe:
Prevenirea primului consum de substanțe interzise: Teatrul și VR-ul vor fi folosite pentru a simula scenarii reale, oferindu-le adolescenților ocazia să experimenteze într-un mod controlat, fără riscuri, dezvoltarea abilităților de refuz și luarea deciziilor corecte.
Dezvoltarea abilităților emoționale și sociale:
Proiectul se axează pe antrenamentul senzorial și pe dezvoltarea competențelor emoționale și sociale ale tinerilor. Aceștia vor învăța să-și gestioneze emoțiile, să comunice eficient și să își întărească încrederea în sine, ceea ce le va permite să evite presiunile de grup și tentațiile consumului de droguri.
Conștientizarea părinților și profesorilor:
Un alt pilon important al inițiativei este educarea părinților și profesorilor cu privire la riscurile asociate primului consum de substanțe și la factorii de predispoziție. Proiectul va oferi resurse și sesiuni de informare pentru a crește gradul de conștientizare și pentru a îmbunătăți comunicarea între tineri și adulții din jurul lor.
Intensificarea colaborării între autorități și societatea civilă:
Colaborarea între autorități, cum ar fi Ministerul Afacerilor Interne (MAI) și Agenția Națională Antidrog (ANA), și societatea civilă este esențială pentru a dezvolta soluții de prevenire durabile. Proiectul își propune să creeze un cadru de parteneriat activ, în care fiecare parte își aduce contribuția la combaterea consumului de droguri în rândul tinerilor.
Analiza și cercetarea factorilor de risc:
Prin utilizarea metodologiilor educaționale interactive, proiectul va realiza o analiză aprofundată a factorilor de risc asociați consumului de substanțe în rândul tinerilor. Aceste cercetări vor sta la baza dezvoltării unor strategii de prevenire adaptate nevoilor reale ale comunităților și tinerilor.
Proiectul va include ateliere educaționale și de conștientizare în școli și universități, utilizând realitatea virtuală și jocul teatral pentru a simula scenarii reale, ajutând tinerii să recunoască și să evite riscurile asociate consumului de droguri. Screening-ul și evaluarea psihologică sunt componente cheie ale inițiativei, fiind folosite pentru a identifica vulnerabilitățile și riscurile de consum în rândul tinerilor.
De asemenea, se vor dezvolta și disemina ghiduri de bune practici destinate părinților și cadrelor didactice, oferindu-le instrumente esențiale pentru sprijinirea tinerilor.
Lector Univ. Dr. ROMINA BOLDAȘU, Prorector Cercetare: „Una dintre valorile fundamentale ale UNATC este implicarea socială. În calitate de instituție de învățământ superior, suntem conștienți de rolul pe care îl avem în modelarea nu doar a viitorilor artiști, ci și a viitorilor lideri și membri activi ai societății. Credem că teatrul și cinematografia pot avea un impact profund asupra schimbărilor sociale, iar acest proiect este un exemplu perfect în acest sens. Arta are puterea de a reflecta realitatea, de a provoca gândirea și de a influența schimbarea. Prin utilizarea artei în scopuri educative și preventive, „Ecoul Meu Virtual” devine un instrument de transformare socială, oferind tinerilor oportunitatea de a învăța într-un mod creativ și de a dezvolta abilități care îi vor ajuta nu doar în carierele lor, ci și în viața de zi cu zi.”
Profesor Univ. Dr. DORU NIȚESCU, Președintele Senatului, UNATC: „Sănătatea fizică și mentală a studenților și tinerilor a devenit un subiect de preocupare majoră pentru universități, societate și familii. Trăim într-o perioadă în care tentațiile, presiunile sociale și accesul ușor la substanțe nocive au transformat viețile tinerilor într-un adevărat câmp de luptă. Ne confruntăm cu o epidemie de consum de substanțe interzise în rândul tinerilor, și este clar că, pe lângă pregătirea academică, UNATC are responsabilitatea de a se implica în educarea și sprijinirea studenților în lupta cu aceste probleme. Pe de altă parte, astăzi arta nu poate exista fără funcția sa socială, fără componenta sa educațională. Iar educația nu se întâmplă exclusiv între pereții unei săli de curs, ci continuă și în afara granițelor universitare, în fiecare aspect al vieții studenților noștri. Viitorul artist este în mod direct responsabil viitorul publicului său.”
În România, 10,7% dintre persoanele cu vârsta cuprinsă între 15 și 64 de ani au experimentat consumul de droguri ilicite de-a lungul vieții, în timp ce 6% au consumat droguri și în ultimul an. Deși ritmul de creștere a consumului de droguri ilicite a încetinit pentru majoritatea substanțelor, noile substanțe psihoactive (NSP) continuă să fie o excepție, cu o creștere îngrijorătoare. Adolescența este perioada cu cea mai mare vulnerabilitate la inițierea consumului de droguri, vârsta minimă de debut fiind de doar 13 ani pentru NSP. Canabisul rămâne unul dintre cele mai consumate droguri în România, situându-se pe locul al doilea după NSP, atât în rândul populației generale, cât și al elevilor. Regiunea București/Ilfov înregistrează cele mai mari prevalențe ale consumului de droguri, indiferent de tipul acestora.
Trei din zece copii cunosc pe cineva care consumă droguri, iar proporția crește la patru din 10 în cazul adolescenților. Îngrijorător, acești consumatori sunt adesea persoane din anturajul lor. Doar 3% dintre copii recunosc că au consumat droguri personal, deși procentul real ar putea fi mai mare. Canabisul este cel mai frecvent consumat, urmat de ecstasy și LSD. Adolescenții peste 14 ani sunt mai conștienți de diversele substanțe psihoactive comparativ cu copiii sub 14 ani.
Surse: Agenţia Naţională Antidrog (ANA) - Raportul Naţional privind situaţia drogurilor în România, Sondaj de opinie – Asociația Salvați Copiii).
Realizator: Mirela Stana.