GAUDEAMUS 2024. Marian Coman: „Noi nu putem trăi fără poveste”
05 Decembrie 2024, 00:35
Orașul vorbește astăzi din studioul mobil amplasat la Târgul de Carte Gaudeamus, despre provocările, transformările și semnificațiile pieței editoriale din România la final de 2024, despre evoluția târgurilor de carte, costurile și eforturile implicate în promovarea constantă a literaturii, precum și schimbările în obiceiurile de lectură ale românilor.
Invitații Dariei Ghiu au fost poeta Diana Iepure, coordonatoare de proiecte editoriale la Editura Paralela 45, Iulia Stan, director editorial Corint, și scriitorul Marian Coman, editor Nemira.
Editura Paralela 45 sărbătorește 30 de ani de la înființare (28 noiembrie 1994) printr-un stand aniversar la Gaudeamus. Diana Iepure a subliniat importanța standurilor tematice, introduse începând cu 2022, pentru a crea o atmosferă caldă și primitoare, menită să apropie cititorii de carte.
„Industria de carte este o industrie strategică și lucrul ăsta se neagă sau se trece cu vederea. (…) Statul român ar trebui să investească mai mult în traducerea literaturii române contemporane și în ceea ce înseamnă cunoașterea scriitorilor români și a literaturii române în toată lumea.”
Marian Coman a vorbit despre evoluția pieței de carte de la „foamea” intensă de lectură din anii ’90 până la competiția actuală cu jocurile video, filmele și platformele de streaming și a subliniat rolul târgurilor de carte ca spații esențiale pentru promovarea personalizată a literaturii.
„Târgurile de carte sunt unele dintre puținele locuri în care îți poți întâlni publicul face-to-face, poți discuta cu cititorii și ne bucurăm foarte mult de fiecare dată când avem ocazia asta.”
Iulia Stan a adus în discuție eforturile constante ale grupului de a rămâne relevant pe piața editorială, precum și impactul cluburilor de carte.
„Este un privilegiu să lucrăm cu cărțile, să le avem, să le citim, să avem libertatea de a discuta despre ele. Cărțile fac parte din democrație și susțin democrația.”
Piața de carte a trecut prin schimbări în urma pandemiei. Perioada a forțat editurile să găsească soluții pentru a rămâne conectate cu cititorii, intensificând utilizarea mediilor virtuale și a rețelelor sociale.
În lipsa unui sprijin structural din partea statului, industria editorială din România se confruntă cu multe dificultăți. Editorii și autorii sunt adesea lăsați să își asume singuri povara crizelor economice, a scumpirilor și a pirateriei, fără un cadru legislativ care să le ofere protecție și suport.
Diana Iepure: „În lipsa unor legi de susținere a industriei editoriale, nu ne rămâne altceva de făcut decât să ne creăm singuri platforme și să găsim singuri ieșire din situație. În România încă nu avem o bază structurală de stat, care să ne ajute să creștem și care să ne ajute să rezistăm.”
Cu toate acestea, există și motive de optimism, precum interesul tot mai mare al tinerilor pentru literatură și organizarea unor evenimente importante, cum ar fi Festivalul Internațional de Literatură de la Iași și Gaudeamus. Acestea oferă un spațiu vital pentru promovarea cărților și interacțiunea directă cu publicul, consolidând legătura dintre autori, editori și cititori.
Interviu realizat de Daria Ghiu în emisiunea Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată de luni pânăvineri, de la ora 9:00, la Radio România Cultural.