Vernisajul Expoziției Prăpădenia pământului
07 Noiembrie 2016, 17:39
Prăpădenia pământului
Artiști: Mona Vătămanu și Florin Tudor
11 noiembrie – 18 decembrie, 2016
Vernisaj: 11 noiembrie, 19.00
Expoziția de față prezintă o selecție cuprinzătoare de lucrări realizate în ultimii ani de duo-ul Mona Vătămanu și Florin Tudor, lucrări ce nu au fost expuse până acum la București, precum și câteva producții noi, concepute special pentru această ocazie. Astfel, publicul va putea lua act de multiplele direcții de acțiune și medii de lucru ce compun practica duo-ului Vătămanu–Tudor. Accentul pus pe cercetare constituie însă direcția unificatoare a acestor explorări complexe care se declină prin video, acțiune, pictură, obiect, instalație, intervenție în spațiu, toate făcând vizibil angajamentul artiștilor în a reflecta asupra unor probleme presante ale lumii contemporane.
În contextul global actual, marcat de criza migranților, de inechități economice și sociale din ce în ce mai accentuate, de ecuații geopolitice și raporturi de putere dictate exclusiv de circulația fluxurilor de capital, a contempla orizontul viitorului poate reprezenta un exercițiu ce pune în evidență deziluzia și lipsa de speranță sau, dimpotrivă, poate revela posibilitatea de a contracara asperitățile prezentului prin solidaritate, împărtășirea unor idealuri și comunalitate. Această ambiguitate e testată în înscenarea colectivă a picturii de secol XVIII a lui Giandomenico Tiepolo, Il Mondo Nuovo (Lumea Nouă), înscenare realizată pentru prima dată în 2004 și reluată acum, pentru a treia oară, în cadrul oferit de locul fostei fabrici de armament și pulberărie de la Dudești, o ruină a trecutului care stă alături de germenii unei „dezvoltări” nu mai puțin distopice a periferiei urbane. Bucureștiul e un oraș care alege sistematic să își ascundă rănile și să mascheze prin construcții grandilocvente contradicțiile irezolvabile ale propriei sale istorii. În practica lor, Vătămanu și Tudor propun adeseori gesturi simbolice de recuperare și tămăduire, indicând totodată o subtilă întrepătrundere între localitate și globalitate, între topologii specifice și ramificații ideologice ale unui context socio-istoric. Printr-o propunere lipsită de emfază, artiștii gândesc, de pildă, o transformare polemică a Catedralei Mântuirii Neamului sau inițiază o reconstrucție a cosmosmului, slujindu-se de materii modeste și regenerabile, aflate la îndemâna tuturor. Iar astfel de intervenții tăcute stau alături de vuietul polifonic al planetei cuprinse de revoltă pe care instalația cumulativă Întâlnire cu istoria ne obligă să îl confruntăm.
Acestea sunt câteva dintre interogațiile provocatoare pe care artiștii ni le adresează: Dacă viitorul ar putea fi imaginat altfel? Dacă reflecția dureroasă, traumatică, asupra trecutului ar putea să producă o reconversie a felului în care alegem să ne raportăm la prezent și la viitor? Dacă frânturi ale unor utopii trecute ar putea să indice calea pentru a preschimba traiectoria entropică a lumii actuale?
Mona Vătămanu & Florin Tudor (n. 1968/1974) lucrează împreună din 2000. Expoziții solo recente: Flying Utopia, Bratislava, 2015; Le monde et la dette, D+T Project, Bruxelles, 2015; I do not know the real story which happens there, Argos Centre for Arts and Media, Bruxelles, 2014; 46°19′41″N 23°12′44″E Geamana, Andreas Huber Gallery, Viena, 2014; All That Is Solid Melts Into Air, Extracity, Antwerp, 2013; I Dreamt the Work of Another Artist, Kunsthalle Lissabon, 2013; The Order of Things, DAAD Galerie, Berlin, 2012; Geometric Analogies, D+T Project, Bruxelles, 2012; Land Distribution, Lombard Freid Projects, New York, 2011; All Power to the Imagination!, Secession, Grafischess Kabinett, Viena, 2009; Mona Vătămanu & Florin Tudor,Surplus Value, BAK, basis voor actuele kunst, Utrecht, 2009; August, Galeria Andreiana Mihail, București, 2008; Living Units, Project Room, Ludwig Museum, Budapesta, 2003. Ei au participat în numeroase expoziții de grup, printre care: Still (the) Barbarians, EVA Biennial, Limerick, 2016; All Men Become Sisters, Muzeum Sztuki ms2, Łódź, 2015; A Luxury We Cannot Afford, Para Site, Hong Kong, 2015; Social Factory, 10th Shanghai Biennale, Power Station of Art, Shanghai, 2014; A History, Centre Pompidou, Paris, 2014; Something in Space Escapes Our Attempts at Surveying, Württembergischer Kunstverein Stuttgart, 2014; Atlas of Modernity, The 20th and 21st Century Art Collection, Muzeum Sztuki ms2, Łódź, 2014; Meeting Points 7, Ten Thousand Wiles and a Hundred Thousand Tricks, M HKA, Antwerp, 2013; Videonale.14, Kunstmuseum Bonn, 2013; Untitled, a 12-a Bienală de la Istanbul, 2011; Call the Witness, Roma Pavilion Collateral Event, Bienala de la Veneția, ediția 54, 2011; Shockworkers of the Mobile Image, 1st Ural Industrial Biennial, Ekaterinburg, 2010; Over the Counter, Műcsarnok, Kunsthalle, Budapesta, 2010; a 5-a Bienală de la Berlin, When Things Cast No Shadow, KW Institute for Contemporary Art, Berlin, 2008; Art as Gift, Bienala Periferic 8, Iași; Low-Budget Monuments,Pavilionul României, Bienala de la Veneția, ediția 52, 2007.
Mulțumiri: Dana Andrei, Liliana Anton, Dan Dinoiu, Florin Flueraș, Marius Iacob, Nona Inescu, Sorin Istudor & Kalliopi Dimou, Vlad Nancă, Alina Popa, Raluca Popa, Sorin Popescu, Clara Judit Tudor, František Zachoval, Mathilda Zachoval
Expoziția este organizată de Asociația Salonul de proiecte și face parte din proiectul Construind socialul: artă și arhitectură.
Proiect cultural finanțat în cadrul Programului Cultural București Orașul In-Vizibil derulat de Centrul de Proiecte Culturale al Municipiului Bucureşti – ARCUB.
Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional.
Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.
Expoziția este realizată în conexiune cu cea pe care Mona Vătămanu și Florin Tudor au prezentat-o la Centrul Ceh București în septembrie–octombrie 2016.
Partener: Centrul Ceh București
Cu sprijinul: Ivan Gallery
Sponsor: Corcova Roy & Dâmboviceanu
Salonul de proiecte beneficiază de sprijinul pe termen lung al Fundației Art Encounters, Timișoara
Salonul de proiecte este un program curatorial inițiat în anul 2011 de Magda Radu și Alexandra Croitoru. Acest program își propune realizarea unor expoziții, prezentări și dezbateri care se concentrează predominant asupra artei contemporane din România, punând producțiile tinerilor artiști într-un context local și internațional mai larg. Între 2011 și 2015 Salonul de proiecte a activat în cadrul MNAC Anexa cu sprijinul Muzeului Național de Artă Contemporană din București. Începând cu toamna lui 2015 programul funcționează exclusiv prin intermediul Asociației Salonul de proiecte. Echipa: Alexandra Croitoru, Magda Radu, Ștefan Sava, Alina Bucur.