Istorii urbane sau cu blazon și memorii despre conflictele recente, trei noi apariții la Editura Corint
11 Martie 2021, 19:27
Piano Man în Casa Războiului. Însemnări din Irak și Afganistan de Cătălin Gomboș, Au fost odată două orașe. New York și București la 1900 de Mariana Neț și Prin cetatea lui Bucur. Trecutul viu de Pia Alimăneștianu sunt cele mai recente volume apărute la Eitura Corint, pe raftul colecțiilor de istorie.
Volumul de memorii Piano Man în Casa Războiului. Însemnări din Irak și Afganistan, apărut în colecția Corint Istorie Autori Români, plasează presa românească în compania selectă a mass-mediei preocupate de conflictele recente care au influențat mersul istoriei. Într-un ritm alert, autorul Cătălin Gomboș relatează numeroase situații-limită prin care a trecut alături de alți jurnaliști străini interesați să afle și să transmită, ca și el, cele mai proaspete informații. În afara consemnărilor pline de emoție și de suspans, cartea conține și zeci de pagini de analiză profundă și de mare finețe a unui spațiu geografic prea puțin cunoscut în România, despre complicatul univers politic local, cu conflictele lui seculare dintre șiiți și sunniți, despre afirmarea mișcărilor religioase și laice și a terorismului, despre fenomenul Primăverii Arabe.
În volumul Au fost odată două orașe. New York și București la 1900, apărut în colecția Corint Istorii Urbane, autoarea, prof. dr. Mariana Neț, cercetător științific la Institutul de Lingvistică al Academiei Române, tratează procesul de autoreflectare în care erau implicate orașele New York și București în perioada care s-a scurs între sfârșitul Războiului Civil American și izbucnirea Primului Război Mondial, interval care se suprapune domniei lui Carol I (1866–1914). Ghidurile, cărțile de bucate și codurile de conduită conțin câte o ideologie implicită, oferindu-le cititorilor modele pentru a-și construi identitatea. Cărțile poștale ilustrate, filmele și muzica se bazează pe un alt tip de coduri: spun povești prin imagine și sunet, nu prin scris. Ideologia lor este însă identică aceleia care stă la baza textelor scrise. Mesajul implicit al textelor vizuale poate fi formulat în modul următor: Priviți ce frumos e orașul vostru și iubiți-l!
Volumul Prin cetatea lui Bucur. Trecutul viu, apărut în colecția Istorie cu blazon, reunește cele două scrieri publicate inițial de Pia Alimăneștianu în 1940. Ele au elemente comune, dar se deosebesc ca viziune şi tehnică narativă. Schiţele Piei Alimăneştianu evocă oameni şi locuri din Cetatea lui Bucur și îşi amplifică întinderea şi orizontul observaţiei în Trecutul viu. Textele Piei Alimăneştianu degajă ataşament față de locurile natale, în special față de Vila familiei Brătianu de la Florica, și de oamenii care le-au dat viață: câteva generații de Brătieni, de la fondatorul Ion C. Brătianu, tatăl Piei, până la nepotul său de fiică, poetul Ion Pillat.
Luna aceasta, în colecția Corint Istorie va apărea și volumul Dragă Zari. Povești nespuse ale unor femei din Afganistan de Zarghuna Kargar.