Istorii în Istorie
14 Martie 2017, 10:46
Vineri 17 martie 2017, ora 18.00
Casa Filipescu-Cesianu (Mansardă)
Calea Victoriei nr. 151
Intrarea liberă
Artele și patrimoniul interpretat pot sprijini tacticile pedagogice pentru apropierea critică de trecut iar parteneriatele edu-creative pe termen lung pot împuternici copiii să se autoreprezinte, prin formularea și performarea propriilor istorii de viață și a înțelegerii „celuilalt”. Predarea materiei Istorie la gimnaziu își propune, printre altele, să contribuie la „capacitatea de analiză şi evaluare a motivaţiilor acţiunii umane, de decelare a relaţiei dintre acţiunea umană şi valorile unei societăţi democratice; formarea unor mecanisme intelectuale care să prevină formarea de stereotipii, să combată discriminarea şi xenofobia; asumarea multiculturalităţii şi a perspectivelor multiple.” Noua programa școlară introduce studierea robiei romilor și a Holocaustului (împotriva evreilor și romilor) drept obligatorie la gimnaziu și își propune să dezvolte competența generală de „manifestare a comportamentului civic prin valorificarea experienţei istorice şi a diversităţii socio-culturale”. Printre sugestiile de activități sunt propuse și tehnici specific educației non-formale cu o componentă artistică, cum sunt „biblioteca vie”, „teatru-forum”, „cafeneaua publică”. Elevii sunt încurajați să sondeze istoria familiei lor sau a unor membri din comunitate prin proiecte individuale sau de grup, care să prezinte tema „imaginii celuilalt” sau să surprindă diversitatea socio-culturală prin vizite tematice la muzee. Consecințele deciziilor și acțiunilor umane asupra evoluțiilor unor comunitați sunt de interes în noua programă.
Ce inițiative artistice și pedagogice care mediază înțelegerea Istoriei prin istorii personale sensibile la diferențele sociale, culturale, economice cunoaștem și care sunt criteriile care le fac să fie de impact? Cum pot sprijini arta și patrimoniul educația despre trecut în spiritul aprecierii diversității și comportamentului democratic? Prin ce fel de tactici și strategii de pedagogie artistică putem face ca istoria să își flexibilizează teritoriul de narațiune a puterii dominante.
Invitate: Mihaela Michailov (dramaturg și educator cultural), Camelia Badea (profesoară de istorie), Anca Yastremskyi (muzeograf, Muzeul Municipiului București)
Mihaela Michailov este dramaturg și critic de arte performative, co-fondatoare a Centrului de Teatru Educațional Replika și co-inițiatoare a Gazetei de Artă Politică. A coordonat ateliere de teatru educațional cu grupuri de copii și adolescenți, bazate pe recuperarea istoriilor personale și geografiilor afective ale spațiilor afectate de transformările din post-socialism în Alexandria, Azuga, Berlin, București, Timișoara, Turnu-Măgurele. A ținut conferințe despre teatrul educațional în București, Galați, Iași. Piesele Mihaelei Michailov sunt traduse în bulgară, engleză, franceză, germană, maghiară, spaniolă.
Camelia Badea este profesor de gimnaziu de 20 de ani. Predă istorie și cultură civică celor mai interesanți elevi: adolescenții. Își face cât poate de bine meseria și este interesată să învețe lucruri noi, atât din aria specialităților pe care le predă, dar mai ales din domenii precum : educație non-formală, ecologie etc. Consideră că sistemul de învățământ este un domeniu provocator și dinamic, și, din această perspectivă, se străduiește să atragă către școală cât mai mulți parteneri educaționali : voluntari, ONG-uri, asociații. A făcut parte din diferite proiecte naționale și europene care sunt centrate pe elevi. Despre elevii săi, Camelia Badea spune : Elevii mei sunt sinceri, spontani și direcți, le datorez lor cele mai frumoase lecții de viață !
Anca Yastremskyi este antropolog social și muzeograf al Muzeului Vârstelor, Casa Cesianu – Filipescu. Este absolventă și masterandă a secției de Antropologie, Facultatea de Sociologie, Universitatea București. Domeniile specifice de interes sunt antropologia urbană și cultura materială. A participat la desfășurarea unor proiecte de antropologie urbană derulate în București.
Întâlnirea va avea loc vineri 17 martie 2017 la ora 18.00 la Casa Filipescu-Cesianu (parte componentă a Muzeului Municipiului București). Înscrierea este deschisă tuturor celor interesați. Vă rugăm să ne trimiteți până joi 16 martie 2017 numele dvs./ al organizației dvs. pe adresa contact@culturaineducatie.ro pentru a confirma participarea.
Despre proiect
Întâlnirea are loc în cadrul proiectului Parteneri edu-creativi 2017. Proiectul Parteneri edu-creativi 2017 îşi propune să creeze o platformă de acompaniere și îndrumare dinamică pentru cinci școli publice şi cinci organizaţii neguvernamentale culturale din Bucureşti, Timişoara, Târgu Mureş şi Târgu Ocna care, formând echipe edu-creative, integrează arta într-un context educațional ce stimulează creativitatea si inventivitatea copiilor și tinerilor prin întâlnirea directă cu artiștii si creațiile acestora.
Parteneri edu-creativi 2017 este dezvoltat de Asociația MetruCub – resurse pentru cultură.
Parteneri: Asociația culturală Replika, Asociația 37, Asociația Ești Povești, Asociația Minitremu, Institutul Cultural Francez Timișoara, La firul ierbii, Muzeul Naţional al Hărţilor şi Cărţii Vechi, Muzeul Municipiului București.
Școli partenere: Școala Gimnazială Sfinții Constantin și Elena din București, Colegiul Costache Negri din Târgu Ocna, Şcoala Gimnazială nr.131 din Rahova – București, Liceul vocațional de artă din Târgu Mureș, Colegiul Naţional Bănăţean din Timișoara.
Platorma Susține cultura în educație își propune să susțină realizarea unor programe culturale cu o dimensiune educațională în România prin dezvoltarea unei rețele de profesioniști și organizații și a unor resurse despre practici și politici publice în domeniu. Platforma este rezultatul proiectului Susține cultura în educație, coordonat de Asociația MetruCub în perioada octombrie 2014 – aprilie 2016, realizat cu sprijinul financiar al Granturilor SEE 2009-2014, în cadrul Fondului ONG în România, al ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului București, prin programul Ești București 2015, și al Administrației Fondului Cultural Național.
www.culturaineducatie.ro
www.Facebook.com/culturaineducatie
Proiectul cultural Parteneri edu-creativi 2017 este cofinanțat de Administrația Fondului Cultural Național. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.