Izvoare de filosofie - Creierul care învață. Provocări filosofice ale aplicării neuroștiinței în educație
26 Ianuarie 2018, 06:00
(26 ianuarie și 2 februarie 2018)
Încă de la începuturile filosofiei și, mai ales, de la Platon și Aristotel încoace, filosofii au crezut că ființa omenească se poate împlini doar prin educație. Astfel s-a născut în Grecia antică ideea de paideia, care desemna procesul de educație, văzut „urcuș” al omului către propria sa maturizare ca ființă rațională și care, în limba latină, se confunda cu însăși ideea de „umanitate” (humanitas). De-a lungul timpului însă, paideia a privilegiat latura rațională a omului și a o împărțire pe domenii a procesului educativ, care poate fi cel mai lesne sesizată în viziunea carteziană a omului ca ființare gânditoare.
În ultimele decenii, aplicarea neuroștiințelor la educație a profilat o nouă viziune despre educație și despre om în genere. Educația, spun neuroștiințele, ar trebui orientată către formarea de abilități, mai degrabă decât către cunoștințe și către dezvoltarea unei „inteligențe emoționale” mai degrabă decât către dezvoltarea uneia raționale. Aceste provocări ridicate de cercetarea creierului uman cheamă filosofia la un dialog a cărui miză nu este una măruntă: redefinirea modului în care ne înțelegem propria umanitate.
Aceste provocări prilejuiesc incursiunea noastră în neuroștința educației, ce va avea loc următoarele două ediții ale Izvoare de filosofie, de pe data de 26 ianuarie și 2 februarie. Vom încerca să explorăm, pe rând, diferența dintre viziunea tradițional-carteziană asupra educației și cea propusă de neuroștiințe, precum și consecințele pe care această nouă viziune le are atât asupra modul în care ne înțelegem pe noi înșine, cât și asupra modului în care alegem să ne educăm copiii.
În emisiunea de pe data de 26 ianuarie, care va dura 30 de minute – între orele 21.30 și 22.00 – ne vom concentra asupra ideii de „neuroștiință a educației” și asupra acelor mituri despre creierul uman care au intrat în cultura comună și care ne împiedică să înțelegem cum trebuie acest domeniu.
În emisiunea de pe data de 2 februarie, care va dura 50 de minute – între orele 21.10 și 22.00 – vom face o incursiune în fascinanta lume a „creierului care învață” și vom vedea legăturile dintre acest proces incredibil de complex și modul în care el formează ceea ce numim „minte conștientă”.
Alături de noi în această incursiune va fi Adriana Brăescu, cercetător în neuroștința educației și președinte al ONG-ului Re-Design, o organizație care-și propune promovarea schimbarii paradigmei tradiționale a educației, construită pe o viziune carteziană asupra omului, cu una holistă, promovată de ultimele descoperiri din neuroștiințe.
Realizator: Cornel-Florin Moraru
Conexiuni:
Blog - http://izvoaredefilosofie.blogspot.ro/
Pagină de Facebook: https://www.facebook.com/IzvoareDeFilosofie