Generația Z. Asigură școala de azi competențele potrivite pentru mâine?
27 Iulie 2024, 14:13
Autor: Mirabela Afronie
Așteptăm multe de la școala de astăzi: să formeze competențe și abilități sociale, abilități practice pentru a putea trăi și a se adapta în societatea de azi și cea de mâine; să formeze competențe digitale, dar și competențe profesionale - însă ce fel de competențe sunt așteptate în economia UE de mâine?
Vorbim astăzi despre încadrarea în muncă a tinerilor şi problemele întâmpinate de proaspeţii absolvenţi, dar şi de angajatori. Daniel Funeriu, ministru al educaţiei în perioada 2009-2012, consideră că sistemul de învăţământ este aproape imposibil de corelat cu piaţa muncii, iar soluţia este ca şcoala să formeze tineri cu cunoștințe fundamentale, ceea ce este posibil doar prin exigenţă şi seriozitate. La rândul său, profesorul Cristian Chioncel de la Centrul universitar Babeş Bolyai din Reşiţa susţine că profesorii trebuie să-şi adapteze materialul şi stilul de predare la Generaţia Z. Proaspeţii absolvenţi declară că materiile predate la şcoală sunt inutile şi nefolositoare, iar pentru a fi pregătit pentru viaţă este nevoie şi de activităţi extraşcolare. Convinşi că tineri bine pregătiţi sunt greu de găsit, agenţii economici preferă să-şi formeze propriii angajaţi încă de pe băncile şcolii, cum este cazul societăţii Pangram.
„Şcoala nu cred că ajută în dezvoltarea și crearea unui individ care, până la urmă, să se descurce în societatea de astăzi. Este nevoie tot timpul ca elevii, tinerii să se orienteze și spre activități de voluntariat, nu contează tipul lor, dar contează să faci altceva pe lângă școală, teme și meditații sau ce mai apare în fiecare zi. Ca tânăr care a reușit să intre pe piața muncii, părerea mea este că este nevoie ca tinerii să fie mult mai motivați sau să-și cunoască foarte bine scopurile, să știe unde își doresc să ajungă. Însă și din partea angajatorilor, din ultimele studii ce au apărut în această perioadă, am văzut că există o dezamăgirea lor, fiindcă tinerii, până la urmă, își doresc să fie compensați și pe parte financiară mai mult pentru munca lor”. (Sara Cojocariu, 22 ani, absolventă de psihologie)