Ascultă Radio România Cultural Live

Ilustrată din Amsterdam - Restaurarea cu public, o tradiție în muzeul Mauritshuis

Ilustrată din Amsterdam - Restaurarea cu public, o tradiție în muzeul Mauritshuis
Taurul, Paulus Potter, 1647, colecția muzeului Mauritshuis, Haga

29 Aprilie 2024, 08:00

În 2018, Rijksmuseum a anunțat că Rondul de noapte va intra într-un proces de cercetare și restaurare în prezenţa publicului. Anunțul a creat vâlvă în presa de specialitate (și nu numai), poate pentru că vorbim de unul dintre cele mai cunoscute tablouri semnate de Rembrandt van Rijn. Puţini știu, însă, că tonul acestei tendințe a fost dat de muzeul Mauritshuis din Haga, încă din 1994, cu Fata cu cercel de perlă a lui Johannes Vermeer.

Care sunt avantajele și dezavantajele restaurării cu public? Răspunsul la această întrebare l-am căutat având ca punct de plecare cel mai recent proiect al muzeului Mauritshuis: restaurarea unui tablou semnat de Paulus Potter, Taurul (fig. 1), o pânză de dimensiuni foarte mari, considerată „rondul de noapte” al muzeului Mauritshuis. Timp de un an și jumătate, publicul va putea să urmărească și să interacționeze cu restauratorii într-una din sălile muzeului

Taurul, capodopera lui Paulus Potter din 1647

Compoziția tabloului este remarcabilă: în centru domină un taur, în picioare, iar la umbra copacului din partea stângă este o altă bovină, care se odihnește. De după copac apare ciobanul, care are în grijă alte trei animale: un berbec, o oaie și mielul ei. Aflat în fața tabloului, vizitatorul e confruntat cu privirea directă a animalelor.

Nu se știe pentru cine a făcut pictorul această pânză de dimensiuni foarte mari (236,5 × 341 cm), dar știm că apare pe piață în 1664, la o licitație din Amsterdam. Din 1749 pânza e în colecția Prințului Willem al IV -lea, iar în 1795 este furată de francezi, împreună cu alte 200 de opere de artă. Napoleon duce tabloul la Paris, în muzeul Napoleon (astăzi Luvru), unde rămâne până în 1815.

Publicul francez a fost de-a dreptul fascinat de acest tablou, spune Martine Gosselink, directoarea muzeului Mauritshuis: „Francezii se întrebau cum e posibil ca un personaj atât de comun, un taur, să primească un loc atât de important într-un tablou. Erau obișnuiți cu astfel de dimensiuni, dar mai degrabă pentru scene biblice, mitologice, sau pentru portrete de regi și împărați, dar nu pentru un taur. A fost un magnet pentru vizitatori. După căderea lui Napoleon, aproape toate operele de artă furate s-au întors în Olanda, inclusiv Taurul lui Potter, care pentru o perioada îndelungată a fost considerat unul dintre cele mai importante tablouri din colecția națională.”

Catalogul din 1850 cu întreaga colecție a muzeului Mauritshuis a avut pe copertă Taurul lui Paulus Potter (fig. 2).

Fig. 2 – Notitie der schilderijen van het Koninklijk Kabinet te ’s Gravenhage, 1850

Care sunt avantajele și dezavantajele restaurării cu public?

Din 1994 încoace, când a avut loc prima restaurare în prezenţa publicului, vedem că lucrările alese sunt de obicei cele semnate de pictori renumiți, lucrări pe care muzeele nu-și permit să le „ascundă” în atelierul de restaurare într-un proces care durează luni sau chiar ani.

De curând, am avut privilegiul de a intra în atelierul de restaurare al muzeului Frans Hals din Haarlem. De patru ani, una dintre capodoperele muzeului – Sfântul Luca o pictează pe Maria – se află acolo pentru restaurare, departe de ochii publicului. Pictura va reveni în muzeu la sfârșitul lunii septembrie, când va fi găzduită o mare expoziție dedicată pictorului Maarten van Heemskerck.

Restaurarea cu public este, astfel, un avantaj pentru un muzeu care se află sub presiunea politicului. Pentru Rijksmuseum, cinci-șase ani fără Rondul de noapte ar însemna reducerea drastică a numărului de vizitatori, care aleg muzeul în special pentru această lucrare a lui Rembrandt.

Un alt avantaj este apropierea de vizitator, spune Martine Gosselink, directoarea Mauritshuis. „Trebuie să o faci într-un mod foarte interesant pentru vizitatori: să explici foarte bine ce se întâmplă, ce fac restauratorii, de ce este nevoie de restaurare, ce rezultate sunt așteptate, cât va dura acest proces, ce materiale se folosesc.”

Este exact ce-și doresc și restauratorii. Abbie Vandivere și Jolijn Schilder sunt cele două experte pe care publicul le va vedea în „grajdul” în care va fi restaurat Taurul lui Paulus Potter. Cum altfel ar fi putut fi denumită una dintre sălile muzeului, transformată în atelier de restaurare pentru acest tablou? „Suntem persoane cu simțul umorului”, îmi mărturisesc amuzate cele două doamne.

Tehnologia de astăzi oferă nenumărate posibilități pentru cercetarea unei pânze. În urma cercetărilor se obțin numeroase informații legate de tehnica și materialele folosite de pictor, dar și de restaurările anterioare.

Până la 1 iunie Taurul va trece prin această etapă de cercetare. Vizitatorii care vor intra în „grajd” vor fi martorii unui proces în care aparatele performante de scanat și de fotografiat vor fi la lucru. După aceea va începe restaurarea propriu-zisă.

Pentru Abbie Vandivere restaurarea acestui tablou a fost întotdeauna un vis care, iată, a devenit realitate. „Este o pictură extraordinară, în primul rând datorită dimensiunilor, e cea mai mare din colecția muzeului. Este un format pe care îl regăsești mai degrabă în cazul portretului unui rege sau al unui portret de grup. Și ce avem aici? O vacă! Nici că se poate o pictură mai olandeză decât asta. În plus, pentru un restaurator este o adevărată provocare.”

În comparație, portretul lui Napoleon Bonaparte din colecția Rijksmuseum are 226,5 × 146 cm, iar portretul de grup Rondul de noapte al lui Rembrandt 379,5 × 453,5 cm.

Procesul de restaurare este unul foarte meticulos și de lungă durată, în care restauratorul lucrează concentrat. Liniștea este esențială, adaugă Martine Gosselink. „Trebuie să-i asiguri restauratorului o atmosferă optimă de lucru. Cum obții acel echilibru? În Mauritshuis am ales să montăm un perete de sticlă, prin care vizitatorul poate să urmărească procesul. Am prevăzut în agendă și momente pentru întrebări și răspunsuri, în care publicul poate interacționa cu restauratorii, dar cele mai multe informații sunt oferite digital prin diferitele ecrane instalate în afara atelierului improvizat, prin fotografii cu tabloul în diferite stadii de cercetare sau restaurare. Pentru copii, în special, va fi interesant. Totul este ludic și în același timp educativ.”

Un proces de restaurare însă nu e întotdeauna un spectacol estetic. Când am văzut prima dată Rondul de noapte scos de pe ramă, am făcut un pas înapoi. Mi s-a părut un tablou „dezbrăcat”. Iar când am intrat în atelierul unde se restaurează pânza lui Maarten van Heemskerck, Sfântul Luca o pictează pe Maria, am avut un adevărat șoc: tabloul era tăiat în două, avea multe puncte albe pentru retușuri și erau fragmente de culoare care dispăruseră total (fig. 3).

Fig. 3 – Sfântul Luca o pictează pe Maria, Maarten van Heemskerck, în atelierul de restaurare al muzeului Frans Hals din Haarlem

Exista apetit din partea publicului?

Într-un articol publicat în 2018 de revista internațională de artă Apollo, curatorul colecției de fotografie de la Institutul Warburg din Londra, Paul Taylor, spunea: „Nu cred că merită efortul de a mă uita la picturi peste umărul restauratorilor, dar alții pot fi de altă părere.”

În același articol, Ian McClure, pe atunci director al institutului pentru conservarea patrimoniului cultural de la Universitatea Yale, recunoștea că un astfel de proces ar putea fi lipsit de atractivitate pentru public, însă „echipamentele […] au și ele un farmec aparte: microscoape mari montate pe podea, bancuri de lumini, echipamente de imagistică”.

Directoarea muzeului Mauritshuis este sigură că următorul an și jumătate va fi un succes. Martine Gosselink: „În fiecare săptămână avem un moment pentru întrebări și răspunsuri. Sunt oameni care vin aici foarte des, sunt pasionați. Avem adevărați fani ai muzeului, care sigur vor vrea să urmărească acest proces și să interacționeze cu restauratorii. Acea oră rezervată publicului este foarte importantă.”

„Pentru noi e foarte important să arătăm tinerei generații ceea ce facem”, adaugă Jolijn Schilder. „Vrem să le arătăm că tabloul e foarte important, că putem învăța foarte multe analizându-l. În același timp vrem să le arătăm vizitatorilor ce înseamnă restaurarea, de ce o facem și cum.” (fig. 4)

Fig. 4 – Jolijn Schilder în „grajdul” Taurului, atelierul de restaurare din Mauritshuis, Haga

Autor: Claudia Marcu

Editare: Mihaela Niță

https://www.rijksmuseum.nl/en/search/objects?q=napoleon&p=1&ps=12&ondisplay=True&st=Objects&ii=3#/SK-C-1120,3

https://www.rijksmuseum.nl/en/collection/SK-C-5

https://www.google.nl/books/edition/_/n5pQAAAAcAAJ?hl=en&gbpv=1

https://www.apollo-magazine.com/should-paintings-be-conserved-in-public/

Etichete : amsterdam mauritshuis
LEYAH : „Fiecare piesă din concertul Cinestezia ar putea să stea la baza unui soundtrack”
Orașul vorbește 15 Noiembrie 2024, 01:03

LEYAH : „Fiecare piesă din concertul Cinestezia ar putea să stea la baza unui soundtrack”

Orașul vorbește  cu  LEYAH  - Magdalena Diana Marica - primul artist și compozitor român care aduce pe...

LEYAH : „Fiecare piesă din concertul Cinestezia ar putea să stea la baza unui soundtrack”
Speranță și deziluzie: Afișele anilor ’90 în România
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 17:05

Speranță și deziluzie: Afișele anilor ’90 în România

Orașul vorbește  cu  Ștefania Ferchedeu , cercetătoare la  Institutul Prezentului , despre proiectul ...

Speranță și deziluzie: Afișele anilor ’90 în România
Orașul ascultă Chaka Khan
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 15:40

Orașul ascultă Chaka Khan

Supranumită și „regina funk-ului”, Chaka Khan , sau pe numele real, Yvette Marie Stevens , a fost o prezență...

Orașul ascultă Chaka Khan
Anna Ungureanu și Simona Strungaru, în podcastul Cronicari Digitali, despre marea muzică și micile victorii ale fiecărei zile 
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 11:00

Anna Ungureanu și Simona Strungaru, în podcastul Cronicari Digitali, despre marea muzică și micile victorii ale fiecărei zile 

Cel mai popular podcast cultural românesc,  Cronicari Digitali , revine la  Radio România Cultural ,...

Anna Ungureanu și Simona Strungaru, în podcastul Cronicari Digitali, despre marea muzică și micile victorii ale fiecărei zile 
Ideile Hacking Work 092. Ce înseamnă Hacking Work?
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 10:50

Ideile Hacking Work 092. Ce înseamnă Hacking Work?

Ți-au trecut prin cap metode prin care să-l fentezi pe șeful ăla care-ți suflă în ceafă? Le-ai și aplicat? Dacă da,...

Ideile Hacking Work 092. Ce înseamnă Hacking Work?
Ovidiu Șandor: „În cultură, banii nu sunt o componentă importantă, dar nici nu cred că e sănătos să ne prefacem că nu există această latură”
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 00:40

Ovidiu Șandor: „În cultură, banii nu sunt o componentă importantă, dar nici nu cred că e sănătos să ne prefacem că nu există această latură”

Seria de evenimente  La liber 2.0 , curatoriată și moderată de Corina Șuteu, continuă cu o dezbatere pe tema relației...

Ovidiu Șandor: „În cultură, banii nu sunt o componentă importantă, dar nici nu cred că e sănătos să ne prefacem că nu există această latură”
Cultura la farfurie. Mâncarea ca medicament
Orașul vorbește 14 Noiembrie 2024, 00:35

Cultura la farfurie. Mâncarea ca medicament

Orașul vorbește  cu  Adriana Sohodoleanu  despre mâncare ca medicament, aducând în prim-plan...

Cultura la farfurie. Mâncarea ca medicament
Svetlana Cârstean: „E un «blind date» ceea ce am făcut noi în cartea DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ”
Orașul vorbește 13 Noiembrie 2024, 12:21

Svetlana Cârstean: „E un «blind date» ceea ce am făcut noi în cartea DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ”

DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ  reunește câteva dintre cele mai importante voci feminine din literatura și arta...

Svetlana Cârstean: „E un «blind date» ceea ce am făcut noi în cartea DUBLĂ EXPUNERE LA FEMININ”
Ascultă live

Ascultă live

01:30 - 03:30
Teatrul Național Radiofonic
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 04:53
PSIHOLOGUL MUZICAL
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
01:00 - 02:00
English 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
00:00 - 06:00
PROGRAM MUZICAL NOCTURN
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
00:00 - 06:00
Transilvania by night
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru