Ilustrată din Amsterdam - Muzeul străzii

24 Februarie 2025, 09:00
Ce faci cu o fostă hală de sudură a unui șantier naval? Ce viață nouă poți să oferi acestor 8000 de metri pătrați? În Amsterdam, un astfel de spațiu a devenit casă pentru arta stradală și graffiti. Din 2020, în nordul orașului, Muzeul Străzii aduce graffiti într-un spațiu care încă păstrează atmosfera străzii și, în același timp, îi scoate în evidență eleganța și precizia. La Straat Museum sau Muzeul Străzii îl vezi pe artist la lucru, pentru că toate cele peste 180 de opere de artă au fost create on site, în muzeu, sub privirile publicului.
Expoziția care s-a deschis săptămâna trecută m-a adus pentru prima dată pe străzile muzeului străzii: Graffitecture: Typographic Blueprints. M-a surprins caracterul clasic al acestei expoziții temporare, cu lucrări așezate frumos pe peretele alb, ca în orice muzeu, însoțite de textele explicative. Ce legătură au aceste lucrări cu arta stradală, cu pereții acoperiți de graffiti cu care ne întâlnim în marile orașe? Curatorul Hyland Mather s-a bucurat că am început cu această întrebare:
„Graffiti și arhitectura au orașul în comun. Găsim graffiti pe clădiri și în oraș, pe stradă. Altfel spus, graffiti și arhitectura sunt conectate. Ceea ce încercăm să facem cu această expoziție este să arătăm un nivel de precizie și grație în picturi pe care oamenii nu le asociază de obicei cu graffiti. Așadar, încercăm să îi facem pe oameni să regândească felul în care se uită la graffiti. Cei patru artiști care expun aici provin dintr-o tradiție graffiti, și acea natură jucăușă, acea forfotă este prezentă în lucrările lor, dar aici vedem un nivel înalt de sofisticare, precizie și eleganță. Cred că eleganță este un cuvânt potrivit.”
Antigoon, Soda, Georgia Hill și Gary Stranger sunt cei patru selectați pentru expoziția Graffitecture. Sunt nume care pentru mulți sunt necunoscute, însă cu siguranță, în călătoriile noastre am dat peste creațiile lor. Câteva dintre acestea sunt acum în Muzeul Străzii. Povestirile lui Hyland Mather m-au făcut să mă îndrăgostesc de această formă de artă pe care până acum am ignorat-o:
„Să vorbim despre aceste lucrări semnate de Antigoon. Artistul folosește mașini pe care singur le construiește. Și l-am întrebat, bine, dar obții întotdeauna ce îți dorești de la aceste mașini? Iar el mi-a răspuns că niciodată mașinile nu îl ascultă. El vrea ca aceste mașini să reproducă fișierele de design codificate pe care le pregătește.”
Greșelile lăsate în urmă de mașinile cu care lucrează sunt considerate de artist „accidente fericite”. Lipsa perfecțiunii te face să te apropii și mai mult de lucrările lui, adaugă Hyland:
„Aici vezi rezultatul: tipare minunate, care au și ceva în comun cu istoria graffiti, mai exact cochetează cu forma literelor, care, așa cum știm, sunt importante în graffiti. Cu o mașină produce designul, iar cu o alta aruncă pulbere de praf de pușcă pe suprafață. Apoi lustruiește pulberea de pușcă pentru a obține acest efect lucios. Cred că este un proces incredibil de interesant: praful de pușcă este foarte haotic și distrugător, dar el îl folosește pentru a crea ceva atât de elegant și rafinat.”
Antigoon în Straat Museum, Credit: Janneke Nooij
Ce contrast, nu-i așa? Și nu este singurul. În lucrarea lui Gary Stranger – membru al mișcării artistice internaționale Mad Society Kings (MSK) – reușești să descifrezi cuvântul Chaos, haos. Eleganța perfectă a literelor contrastează puternic cu semnificația cuvântului. „Și chiar dacă nu reușești să descifrezi literele, rămâne o lucrare abstractă fantastică”, îmi spune Hyland despre lucrarea lui preferată.
Chaos, Gary Stranger, acrilic pe lemn, 2022, credit: Claudia Marcu
În afara spațiului expozițional, pe una dintre străzile muzeului, experimentezi altfel lucrările monumentale semnate de Antigoon, Gary Stranger, dar și Georgia Hill. „Ai noroc”, spune Hyland, „pentru că următoarea persoană despre care putem vorbi se află chiar în fața ta.” Da, pe Georgia am avut norocul să o găsesc la lucru la temperaturi destul de scăzute. Pentru Georgia, experiența de a picta înconjurată de public este una inedită:
„Când pictezi afară, ești de obicei singur, înconjurat de clădiri, auzi zgomotul mașinilor și zumzetul celor care trec pe lângă tine, dar este foarte rar să ai alte lucrări de artă în jurul tău. Aici ești inspirat de lucrările pe care alții, ca tine, le-au făcut și care adesea îți sunt și prieteni, așa că te simți cumva înconjurat de oamenii tăi în timp ce lucrezi. Este un loc cu adevărat special.”
Gloria Hill la lucru în Straat Museum.
Arta stradală și grafitti reprezintă cele mai importante mișcări de la pop-art încoace. În anii ’80, artiști ca Basquiat și Keith Haring s-au bucurat de aprecieri din partea iubitorilor de artă contemporană. Banksy și Shepard Fairey sunt astăzi printre cei mai bine vânduți artiști din lume. Nu putem spune că acest curent nu a fost îmbrățișat, însă nu suficient la nivel muzeal. Acesta este, poate, cel mai important rol al muzeului din Amsterdam. Și, spre deosebire de alte curente artistice pe care, de multe ori, le identificăm geografic, spațiul în care se desfășoară arta stradală și grafitti este întreaga lume.
Hyland Mather: „Cred că oricine vizitează muzeul cu unul dintre ghizii noștri pasionați va pleca de aici îndrăgostit şi cu un respect pentru ceea ce numim artă stradală și grafitti.”
Notă: Straat Museum s-a deschis în 2020, în plină pandemie, într-o fostă sală de sudură a unui șantier naval din nordul capitalei olandeze. Într-un singur an, numărul vizitatorilor a crescut de la 120.000 (2022) la 200.000 (2023). Artistul american Hyland Mather este unul dintre curatorii muzeului. Expoziția Graffitecture: Typographic Blueprints este deschisă în perioada 14 februarie – 18 mai 2025.
Autor: Claudia Marcu