Amsterdam în 2025
13 Ianuarie 2025, 09:00
Ce oferă Amsterdam în 2025? Pe lângă faptul că împlinește 750 de ani de la prima mențiune într-un document oficial, capitala olandeză va fi gazda unor evenimente culturale de interes internațional. Rotterdam îi urmează exemplul. Artiștii români nu lipsesc. Iată mai jos o selecție care poate fi pusă sub titlul „Nu ratați”.
La începutul lunii viitoare va fi deschis cel mai vechi seif din Amsterdam. Aici au stat sute de ani documente ale orașului, cum este cel care menționează Amsterdam pentru prima oară, mai exact 27 octombrie 1275.
Pe 8 februarie, 100 de locuitori ai orașului vor pune în seif 100 de vaze create de artistul Navid Nuur. Nuur foloseste argilă și minerale pe care le colectează din Amsterdam. Înainte de a finaliza vazele, trece prin oraș și le presează pe fațade, borduri, poduri, bănci. Vor fi noile comori ale orașului. În fiecare an, pe 27 octombrie, o vază va fi scoasă din seif și vândută la licitație. Ultima licitație va avea loc în anul 2125. Este doar unul dintre evenimentele organizate anul acesta în Amsterdam, care împlinește nu mai puțin de 750 de ani.
Un eveniment de amploare și cu mare impact asupra orașului va avea loc în perioada 20-24 august: a zecea ediție a mult așteptatului festival nautic Sail 2025.
Sail Amsterdam 2015. Foto: Claudia Marcu
O dată la cinci ani, în Amsterdam sosesc sute de ambarcațiuni din toată lumea, nave istorice, veliere mici si mari, dar și nave militare, care rămân o săptămână în portul vechi al orașului. Nave de toate dimensiunile intră în oraș dinspre ecluza de la Ijmuiden, într-un marș de 40 de kilometri. Bricul Mircea a participat la Sail Amsterdam în urmă cu 20 de ani.
Pentru iubitorii de artă, merită venit la Amsterdam pentru expoziția dedicată lui Anselm Kiefer, unul dintre cei mai importanți artiști contemporani. Artistul împlinește în 2025 80 de ani. Expoziția este organizată de muzeele Van Gogh și Stedelijk. Un bilet, două muzee, promite directoarea muzeului Van Gogh, Emilie Gordenker.
„Expoziția începe la muzeul Van Gogh, care va scoate în evidență interesul de lungă durată al lui Kiefer pentru Vincent van Gogh. De altfel, influența lui van Gogh se vede și azi în lucrările lui Kiefer.”
Anselm Kiefer, „Noaptea înstelată” (2019) Copyright: Anselm Kiefer. Foto: Georges Poncet
În anii '80 ai secolului trecut, Stedelijk a fost unul dintre primele muzee care a investit în arta lui Kiefer, spune directorul Rein Wolfs:
„Vom arunca o privire în trecut, dar și una spre viitor. Când spun că ne uităm în trecut, mă refer la perioada când Kiefer a fost îmbrățișat de publicul olandez într-o perioadă în care, în Germania, arta lui Kiefer, focalizată pe ororile celui de-al Doilea Război Mondial, era greu de acceptat. Și ne uităm spre viitor cu lucrări noi semnate de Kiefer, iar cea mai importantă este o instalație uriașă care dă și numele expoziției: Unde s-au dus toate florile.”
Where Have All the Flowers Gone (Unde s-au dus toate florile) este titlul unei piese compuse de Pete Seeger în 1955, o piesă care a devenit celebră mai târziu datorită Marlenei Dietrich. Expozitia este deschisa in perioada 7 martie – 9 iunie.
Două expoziții de excepție oferă și fostul muzeu Hermitage, astăzi Muzeul H’Art. Din 9 aprilie până în 24 august vor fi în Amsterdam 75 de tablouri din colecția americanului Thomas Kaplan, dintre care cel puțin zece sunt semnate de Rembrandt. Colecționarul așa-numitei The Leiden Collection este îndrăgostit de Rembrandt de când avea șase ani.
Thomas Kaplan în 2023 la H’Art Museum în Amsterdam. Foto: Claudia Marcu
„Primul oraș pe care l-am vizitat în Europa când aveam numai 10 ani a fost Amsterdam”, a mărturisit Kaplan în urmă cu doi ani. „A fost alegerea mea, atunci când părinții mi-au zis: mergem în Europa – ce oraș vrei să vezi? Am răspuns imediat Amsterdam. De ce, m-au întrebat. E simplu, le-am răspuns: acolo a locuit Rembrandt.”
Și după Rembrandt, din 20 septembrie vin la Amsterdam operele lui Constantin Brâncuși. Cei care anul trecut nu au reușit să vadă expoziția de la Centrul Pompidou din Paris mai au o șansă în Amsterdam. De abia aștept să văd cum vor reuși cei de la H'Art Museum să pună în valoare lucrările marelui artist român. Expoziția rămâne deschisă pana pe 18 ianuarie 2026.
Catalogul expoziției Brancusi de la Paris, 2024
Dar să nu uit de Haarlem, micul orășel la o aruncătură de băț de Amsterdam. Muzeul Teylers pregătește pentru sfârșitul acestui an o expoziție specială care marchează 550 de ani de la nașterea lui Michelangelo. Corpul masculin va fi în centrul atenției, cu desene care provin din câteva colecții de excepție: Colecția Regală Windsor, British Museum, Galeria Uffizi și Muzeul Luvru. Expoziția se deschide pe 19 septembrie.
Rotterdam nu se lasă mai prejos în 2025. Pe 16 mai se deschide Fenix, muzeul migrației, primul muzeu din lume dedicat migrației. De altfel, în Olanda apar din ce în ce mai multe muzee finanțate de oameni foarte bogați, de colecționari pasionați de artă, un subiect pe care îl rezerv pentru o viitoare Ilustrată. Dar până atunci, încă ceva de la Rotterdam. La sfârșitul acestei luni, Festivalul Internațional de Film a inclus în programul său filmul Moromeții al lui Stere Gulea din 1987.
„Cu descrierea sa profund umană a vieții rurale, Gulea s-a confruntat cu câteva probleme atunci când filmul Moromeții a fost proiectat cenzorilor români, care au criticat portretul onest al sătenilor săraci. Gulea a reușit, însă, să treacă peste cenzori și să-și lanseze opera, care a ajuns la milioane de telespectatori români.” Sunt cuvintele criticului de film Hugo Emmerzael, cel care a contribuit la includerea filmului în programul festivalului. Și, uite așa, trilogia lui Gulea va ajunge și la publicul din Țările de Jos.
Autor: Claudia Marcu