Scriitorul Mathias Enard, invitatul Ioanei Bâldea Constantinescu astăzi, în direct la Orașul vorbește
7 October 2019
Interviu cu Stefan Ahnhem la Radio România Cultural
7 October 2019

Cum încurajăm lectura?

Festivalurile literare, oricît de numeroși ar fi spectatorii, îi vizează pînă la urmă doar pe cei puțini și aleși, pe acei happy few interesați de lectură. Dincolo de miile de tineri care au umplut sălile zilele trecute la FILIT-Iași, peisajul e dezolant. Sînt zeci ori sutele de mii de tineri care nu citesc de regulă nimic, niciodată. România este pe ultimele locuri în Europa în ceea ce privește consumul de carte. Sîntem cam un milion și jumătate de cititori – asta, în varianta cea mai optimistă. Un studiu recent realizat de Federația Editorilor Europeni ar trebui să îngrijoreze responsabilii din Cultură și Educație. Tirajele medii de carte din România sînt printre cele mai mici din Europa. Numărul de librării raportat la numărul de locuitori e, iarăși, extrem de scăzut. Suma de bani alocată pentru achiziția de carte de familiile din România e infimă în comparație cu media europeană. Și atunci? La ce folosește un festival literar precum Filit? Criticul Marius Chivu susține că miza e tocmai aceea de a încuraja întîlnirea dintre cărți și cititorii lor. Dar problemele sistemice rămîn – dincolo de succesul unui festival precum FILIT.

Da, datele de consum ne arată că, într-adevăr, citim puțin, tot mai puțin, că timpul dedicat lecturii scade de la un an la altul, că, în general, cartea are o audiență tot mai redusă. Dar nu e totul pierdut! E nevoie de programe pentru promovarea lecturii. Cum ar fi, de pildă, Schwob. Am întîlnit-o la FILIT-Iași pe Alexandra Koch, șefa unui organism din Olanda care se ocupă exact de asemenea programe.

Letterenfonds subvenționează producția și difuzarea de carte, traducerea în și din limba neerlandeză și, mai ales, susține o întreagă rețea de ambasadori ai cărților, de mediatori culturali. Programul Schwob încurajează un segment relativ important al pieței de carte: cărțile-cult din lumea întreagă și clasicii „uitați” sau neglijați.

Schwob este o inițiativă a Fundației Olandeze pentru Literatură care își propune să redescopere aceste repere. E vorba despre cărți remarcabile care nu au fost traduse în limba neerlandeză din rațiuni comerciale și care sînt, deci, nedisponibile publicului cititor din Olanda. Dincolo de subvenția acordată editurilor pentru traducere, pentru a putea difuza aceste cărți către un public cît mai larg programul Schwob co-finanțează promovarea. E vorba în special de evenimente organizate în librării, de evenimente create în jurul cărților incluse în program. Practic, o dată la fieare trei luni sînt alese cîte cinci cărți în jurul cărora sînt create evenimente și dezbateri. Sînt vizate în mod deliberat acele cărți care incită la polemici ori la discuții.

O anchetă de Matei Martin

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *