F-SIDES - cineclubul care vrea să vadă mai multe filme făcute de femei în România
01 Iulie 2020, 12:47
- Doar 17.5% dintre filmele lansate în
cinematografele din România în 2019 au fost regizate sau co-regizate de femei - F-SIDES va debuta pe 13 iulie cu “The Holy
Girl”, filmul cineastei argentiniene Lucrecia Martel - Lansarea Cineclubului F-SIDES este
însoțită de un manifest dedicat conceptului “female gaze”
F-SIDES este primul cineclub românesc dedicat exclusiv
filmelor făcute de femei și modurilor alternative de a privi și reprezenta
feminități în cinematografie și societate. Având o frecvență bilunară, cineclubul va debuta pe 13 iulie la
Spațiul M60 din București și va continua timp de 5 luni cu o serie de proiecții
în grădinile de vară ale Bucureștiului.
Pornind de la film ca instrument de reprezentare și
dialog, F-SIDES își propune să construiască o
platformă online și offline și un spațiu sigur de discuție și educație. În
cuvintele Ioanei Diaconu, cofondatoarea F-SIDES, “filmele caută să aducă
în prim plan o perspectivă feminină și să fie un punct de pornire pentru
subiecte precum sororitate, libertatea asupra propriului corp, educația
fetelor, violența împotriva
femeii, explorarea sexualității, maternitate sau comunicarea
intergenerațională.”
Proiecțiile de film vor fi dublate de dezbateri care vor
aprofunda tema lunară a cineclubului propunând subiecte de referință, discuție
și acțiune împreună cu invitați speciali. “Vrem astfel să ne întoarcem mereu
către realitatea și comunitatea din România, oferind o voce și un spațiu de
expresie pentru experiențele cât mai multor femei”, a continuat Ioana Diaconu.
“Cineclubul va căuta să ofere publicului un set de instrumente prin care să
analizeze propriile experiențe și un spațiu în care acestea să fie împărtășite,
inclusiv un newsletter lunar cu informații și resurse adiționale.”
Seria
de evenimente F-SIDES va începe cu proiecția filmului The Holy Girl / La niña santa, o introducere curajoasă în tematica
socializării de gen și a educației oferite fetelor. Al doilea lungmetraj
regizat de Lucrecia Martel și parte din trilogia Salta, La niña santa / The Holy Girl urmărește întâmplările
cotidiene prin care trec Amalia (María Alche) și mama ei, Helena (Mercedes Morán),
de-a lungul unei săptămâni agitate, când hotelul în care locuiesc găzduiește o
conferință medicală reunind zeci de specialiști. Fără a ști una de cealaltă,
Amalia și Helena ajung să-l cunoască pe Dr. Jano (Carlos Belloso), care devine
pentru câteva zile centrul de interes al acțiunilor lor, stârnind fie dileme de
natură religioasă, fie pasiuni tăcute, consumate în conversație politicoasă sau
în priviri furate pe culoarele clădirii. Pentru Amalia, apariția doctorului și
tumultul de stări pe care i le provoacă devin testul suprem al credinței
catolice, adolescenta asumându-și față de el o misiune divină – este felul ei
de a pune în practică învățăturile scolastice abstracte, pline de tâlcuri
nedeslușite.
Conform unei
analize realizate de F-SIDES*, 17.5% dintre filmele lansate în 2019 în
cinematografele din România au fost regizate sau co-regizate de femei, ceea ce
reflectă cifrele la nivel european și mondial. În ultimii 10 ani, 19% dintre
producțiile românești din cinematografe au fost regizate sau co-regizate de
femei. De
asemenea, European
Audiovisual Observatory, atrage atenția că la
nivel european numai unul din cinci filme este regizat de o femeie.
Proiectul F-SIDES este construit în jurul
conceptului ”female gaze”, un termen care provine din teoria de film feministă,
reprezentând perspectiva privitorului de gen feminin. Acesta a apărut ca
răspuns la termenul ”male gaze”, adus în atenția publică în 1975 de teoreticiana feministă de film Laura Mulvey, care spune
că filmul Hollywoodian prezintă cu precădere perspectiva unui personaj sau
regizor bărbat, în care personajul feminin îndeplinește o singură funcție, pe
două nivele: obiect erotic pentru personajele din film și obiect erotic pentru
spectator. Conceptul de ”female gaze” urmărește să redea autonomia și
inițiativa privirii feminine și să o scoată din statutul de obiect al dorinței.
Susținând această idee, lansarea Cineclubului F-SIDES este însoțită de un
manifest dedicat conceptului female gaze
și a necesității imperative a unei comunități care caută, discută, vede și dă
publicului mai multe filme făcute de femei.
Proiect cultural co-finanţat de Administraţia Fondului
Cultural Naţional. Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia
Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de
conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi
folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului
finanțării.
Mai multe detalii
despre Cineclub F-SIDES:
https://f-sides.ro/
*Analiza a fost
făcută conform listelor de boxoffice din România pentru perioada 2009-2019.
Sponsori și parteneri: Glitch, Catena