Bilanțul de la sfârșit de an - Eșecul, start pentru succes
18 Decembrie 2018, 06:00
La final de an suntem tentați sa facem bilanțuri, sa ne evaluam parcursul anului, sa ne felicitam, sa ne stresam, ne dam note sau sa ne muștruluim pentru neîmplinire sau esec.
INVITAȚIE LA EXERCIȚIU.
Va invit ca anul acesta sa faceți un alt Exercițiu de evaluare si anume:
- Imaginați-va cele doua categorii de obiective sau proiecte pe care le-ați avut in vedere - cele in care ați reușit și cele in care nu ați reușit. Scrieți pe o foaie măcar trei din fiecare categorie, apoi....scrieți in dreptul fiecărui proiect “lecția” pe care ați învățat-o “fiind implicat in el”.
- Lecția cu care rămânem dintr- un proiect, eșuat sau de succes este plusul de valoarea cu care rămânem de fapt și pe care este necesar sa il valorizam in continuare.
- Prin urmare - dacă chiar doriți bilanțuri, evaluări, coronițe sau premii constând in bomboane, ciocolata sau excursii la Rio - va propun sa va evaluați “lecțiile anului”, sa faceți topul acestora și apoi sa vedeți din ce fel de proiecte provin... Din cele de tip eșec sau din cele de tip succes.
Rețeta pentru vindecare stresului legat de esec
- Accepta ca exista posibilitatea de a atinge un alt obiectiv in timp ce de fapt aveai setat un altul.
- Transforma eșecul in oportunitate
- Recalibrarea periodic traseul obiectivelor tale pentru a identifica eventuale modificări
- Construiește manualul “înțelepciunilor” culese pe parcursul vieții tale
Sa ne raportam apoi la ceea ce uneori numim “greșeală” și pentru care adesea ne învinovățim, ne dărâmam in sentimente de vina, ne facem mici și o parte din stima noastră de sine dispare...suntem stresați.
Când suntem într-un traseu, când dorim sa realizam ceva, este necesar adesea sa ne reorientăm in momente in care apar elemente neidentificate la început ...asta nu înseamnă greșeală... Este un neprevăzut care necesita o recalibrare, o adaptare a noastră și a proiectului sau a dorințelor noastre. De viteza noastră de adaptare la recalibrare, de capacitatea noastră de a fi flexibili depinde succesul intr-un proces in curs.
Ne adaptam, suntem flexibili, căutam soluții și exista chiar posibilitatea ca pe parcurs ceea ce era prioritar la nominalizarea obiectivului sa devină secundar prin apariția unui așa zis Meta Obiectiv, mai luminos, mai frumos mai tentant.
Îmi place adesea sa glumesc spunând ca o prăjitura fantastica a rezultat dintr-o rețeta “omologata” la care cofetarului a greșit un pic.
Tuturor ne este frica de eșec - eșecul având Conotații diferite in funcție de valorile personale și de modul in care fiecare percepem realitatea din jur. Prin urmare, ceea ce pentru unii dintre noi poate însemna eșec, pentru alții poate însemna o experiența de învățare deosebita.
Și rămânând in zona fricii de eșec, se poate afirma ca aceasta poate construi in mintea nostreă ziduri, blocaje care sa ne împiedice sa ne implicam in inițiative noi, sa ne conducă la un nivel de încredere scazut in forțele proprii și la implicarea numai in acțiunii deja experimentate cu o confirmare certa de realizare.
A fost o perioada in viața mea in care îmi era frica de opinia celorlalți. Vroiam sa fac impresie buna, foarte buna. Apoi am descoperit cât de valoros este feedback-îl celor din jur și practic cât de des cu putința întrebarea : TU CE AI FI FĂCUT DIFERIT.
Este un plus de valoare de care am nevoie și care se transforma pe zi ce trece intr-o baza de date cu informații la care pot apleca la nevoie.
Tentația perfecționismului este tot timpul in preajma, dar ea vine de fapt din standardele impuse in copilărie care in viața de adult au nevoie de o revizie sau un upgrade.
CITATE:
Succesul se măsoară nu prin ceea ce a realizat cineva ci prin obstacolele pe care a trebuit sa le depășescă - Booker T Washington
Nu masor succesul unei persoane după cât de sus a urcat ci după cât de sus ricoșează după ce se prăbușește - George S. Patton
Succesul înseamnă sa obții ceea ce îți dorești. Fericirea înseamnă sa îți dorești ceea ce poți obține - Dale Carnagie.
Rubrică realizată de Roxana Alexandra Popa - psihoterapeut, psiholog clinician
Coordonator: Mihaela Ghiță