Ascultă Radio România Cultural Live

DOCUMENTAR: Calea ferată Oraviţa-Baziaş, prima de pe teritoriul României

20 August 2019, 06:13

Marţi, 20 august, se împlinesc 165 de ani de la inaugurarea celei mai vechi căi ferate de pe teritoriul actual al României, între Oraviţa şi Baziaş.

Primele planuri de construcţie au apărut în 1847, an în care a şi început construcţia căii ferate pe ruta Baziaş-Biserica Albă-Iasenova-Iam-Răcăşdia-Oraviţa, sub conducerea inginerului Bach.

Calea ferată a fost iniţial construită cu şine aduse din Austria, însă, începând din anul 1851, s-a folosit şină laminată produsă la Reşiţa şi fiecare pereche de şine era montată pe şapte traverse cu ajutorul crampoanelor.

Finalizarea lucrărilor la linia Oraviţa-Baziaş, cu o lungime de 62,5 km, a fost încheiată în anul 1854.

Pe data de 20 august 1854 a început circulaţia trenurilor de marfă, iar în 1855 compania St.E.G. a preluat linia Oraviţa-Baziaş de la statul austriac, fiind cea care a şi inaugurat traficul de călători pe acest traseu, la 1 noiembrie 1856.

Această linie a fost iniţial construită pentru transportul cărbunelui din Anina, Bocşa, şi Oraviţa la Dunăre, în Portul Baziaş (construit în anul 1795 de austrieci, al doilea ca importanţă după Constanţa), unde urma să fie încărcat în vapoare, iar de acolo, transportat pe Dunăre în Imperiu, de aceea purta denumirea de Koklenbahn (linia cărbunelui).

La începutul perioadei de exploatare a căii ferate, pe ruta Oraviţa – Baziaş circula o singură pereche de trenuri mixte pe zi, cu plecare din Oraviţa la ora 7:00 şi sosire la Baziaş la 10:02, iar la întoarcere, de la Baziaş, plecarea era la ora 13:30, ajungând înapoi la Oraviţa la ora 16:38.

Viteza medie de circulaţie era de 20,6 km/oră, iar tracţiunea era realizată iniţial de locomotive construite în 1852 de firma Günther din Wiener Neustadt, apoi, începând cu anul 1955, de locomotive produse la fabrica St.E.G. de la Viena.

După această inaugurare a urmat cea a liniei Szeghedin – Jimbolia – Timişoara, în 15 noiembrie 1857, în lungime de 114 km, apoi a liniei Timişoara – Stamora Moraviţa, de 56 km, diferită de calea ferată Timişoara – Oraviţa – Baziaş – Iassenovo – Stamora Moraviţa, cu un traseu mai lung cu 94 de km.

La 20 iulie 1858 tot complexul de căi ferate existent în Banat era racordat la traseele spre Viena, existând, la acel moment, un tren accelerat, pe ruta Baziaş – Timişoara, care făcea legătura cu trenurile spre Budapesta şi Viena.

În anul 1863, în zonă se inaugurează circulaţia pe primul traseu de munte, pe calea ferată Oraviţa-Anina.

Însă tot ceea ce a dus la dezvoltarea acestei zone, durează până în anul 1880 când Dunărea se revarsă şi distruge în mare parte portul, calea ferată şi casele, iar o parte din cei 516 locuitori din Baziaş se mută la Orşova.

Următoarea lovitură dată zonei are loc în anul 1892, la inaugurarea unui alt port la Dunăre în zona Moldova Veche care preia o parte din traficul de mărfuri de pe Dunăre.

După încheierea primului război mondial, Banatul a fost împărţit între România şi Serbia, iar un segment de 28 km din totalul de 62,5 a rămas pe teritoriul sârbesc.

Pe 15 iulie 1922, circulaţia trenurilor a fost reluată numai pe sectorul românesc Oraviţa-Iam (27 km), astfel că la Baziaş se mai putea ajunge, până în 1950, numai pe linia Timişoara-Jebel-Voiteg-Stamora Moraviţa-Vârşeţ-Iasenova-Biserica Albă-Vračev Gaj.

Anul 1950 a adus sistarea circulaţiei trenurilor pe teritoriul Iugoslaviei, din motive politice, iar porţiunea Baziaş-Socol-(Vračev Gaj) şi Podul Nera-(Iasenova)-Iam au fost desfiinţate, astfel că din ruta iniţială au mai rămas doar porţiunile Oraviţa-Iam în România (27 km) pe care circulau câte trei perechi de trenuri de călători pe zi şi Vârşeţ-Biserica Albă în Serbia (34 km).

După anul 1960 clădirea gării Baziaş a fost demolată, locul respectiv fiind în proiect de inundare, după construirea barajului de la Porţile de Fier pe Dunăre, la fel cum s-a întâmplat şi cu cea mai mare parte a terasamentului fostei linii între Baziaş şi graniţa cu Serbia.

Să mai spunem şi că, între regiunile româneşti, Banatul a avut prima cale ferată – în 1854, apoi Transilvania – în 1858 (linia de 17 km între Curtici şi Arad), Dobrogea – la 4 octombrie 1860 (pe ruta Cernavodă – Constanţa), Bucovina – 1 septembrie 1866 (Lvov-Cernăuţi), Vechiul Regat – în 1869 (Bucureşti – Giurgiu) şi Basarabia – în 28 august 1871 (Odesa – Kuciurgan – Tiraspol – Tighina – Chişinău).

RADOR - de Răzvan Moceanu

În pas cu vremea - proiectul INFRAMETEO
Știință 21 Noiembrie 2024, 14:25

În pas cu vremea - proiectul INFRAMETEO

Modernizarea rețelei de radare meteorologice (7 radare meteorologice Doppler, dual polarimetrice, în bandă S),...

În pas cu vremea - proiectul INFRAMETEO
”Prevenția demenței - efect pozitiv non specific al vaccinurilor clasice: ce știm până acum?”
Știință 20 Noiembrie 2024, 13:51

”Prevenția demenței - efect pozitiv non specific al vaccinurilor clasice: ce știm până acum?”

Așa s-a intitulat prezentarea făcută de dr.  Valentin-Veron Toma , doctor în științe medicale, specialitatea...

”Prevenția demenței - efect pozitiv non specific al vaccinurilor clasice: ce știm până acum?”
Vasile Marineanu: „Ce face diferența între a fi rezilient ca individ și a fi rezilient ca o comunitate, mai ales în fața unor (...) dezastre sau catastrofe, este tocmai această încredere în instituțiile statului”
Știință 19 Noiembrie 2024, 16:36

Vasile Marineanu: „Ce face diferența între a fi rezilient ca individ și a fi rezilient ca o comunitate, mai ales în fața unor (...) dezastre sau catastrofe, este tocmai această încredere în instituțiile statului”

La București a avut loc primul eveniment dedicat stimulării rezilienței și gestionării traumei colective, ...

Vasile Marineanu: „Ce face diferența între a fi rezilient ca individ și a fi rezilient ca o comunitate, mai ales în fața unor (...) dezastre sau catastrofe, este tocmai această încredere în instituțiile statului”
Efectele nespecifice ale vaccinurilor obișnuite. Ce sunt ele și de ce contează?
Știință 19 Noiembrie 2024, 16:05

Efectele nespecifice ale vaccinurilor obișnuite. Ce sunt ele și de ce contează?

Academia Română a găzduit astăzi workshopul internațional româno-olandez pe tema efectelor pozitive nespecifice...

Efectele nespecifice ale vaccinurilor obișnuite. Ce sunt ele și de ce contează?
Dr. Gerald Flintoacă-Filip, PRISA: „Suplimentul alimentar vine să completeze o dietă, să ajute alimentația de zi cu zi, nu vine să trateze”
Știință 19 Noiembrie 2024, 14:55

Dr. Gerald Flintoacă-Filip, PRISA: „Suplimentul alimentar vine să completeze o dietă, să ajute alimentația de zi cu zi, nu vine să trateze”

Patronatul Român al Industriei Suplimentelor Alimentare (PRISA) , în colaborare cu mai multe asociații...

Dr. Gerald Flintoacă-Filip, PRISA: „Suplimentul alimentar vine să completeze o dietă, să ajute alimentația de zi cu zi, nu vine să trateze”
Raportul de gardă: Reducerea aportului de zahăr în primele 1000 de zile de viață scade cu până la 35% riscul de diabet zaharat și hipertensiune arterială
Știință 19 Noiembrie 2024, 14:00

Raportul de gardă: Reducerea aportului de zahăr în primele 1000 de zile de viață scade cu până la 35% riscul de diabet zaharat și hipertensiune arterială

Expunerea la cantități reduse de zahăr în perioada intrauterină și apoi în primii ani de viață,...

Raportul de gardă: Reducerea aportului de zahăr în primele 1000 de zile de viață scade cu până la 35% riscul de diabet zaharat și hipertensiune arterială
Teritoriu • Bani • Dependență - sau cum să vorbim altfel despre jocurile de noroc
Știință 18 Noiembrie 2024, 19:26

Teritoriu • Bani • Dependență - sau cum să vorbim altfel despre jocurile de noroc

Am vorbit - altfel - despre jocurile de noroc și impactul pe care îl au asupra viețile celor ce joacă...

Teritoriu • Bani • Dependență - sau cum să vorbim altfel despre jocurile de noroc
EcoFrecvențe #10 - COP29: O conferință pentru climă sau pentru petrol?
Știință 15 Noiembrie 2024, 13:43

EcoFrecvențe #10 - COP29: O conferință pentru climă sau pentru petrol?

Este în plină desfășurare cea de- a 29-a ediție a COP , conferința organizată sub egida ONU, care strânge la un...

EcoFrecvențe #10 - COP29: O conferință pentru climă sau pentru petrol?
Ascultă live

Ascultă live

15:00 - 16:00
Generația X
Ascultă live Radio România Cultural
15:00 - 15:05
Ştiri
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
15:00 - 15:26
ÇáÝĘŃÉ ÇáËÇäíÉ
Ascultă live Radio România Internaţional 1
Acum live
Radio România Internaţional 2
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
15:00 - 16:00
FONOTECA DE UMOR
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
15:00 - 15:03
Buletin de știri
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru