Ascultă Radio România Cultural Live

DOCUMENTAR: 147 de ani de la nașterea lui Traian Vuia, pionier al aviației românești și mondiale

17 August 2019, 05:36

1872 – s-a născut Traian Vuia, în Surducu Mic, comuna Bujor (judeţul Timiş), care astăzi îi poartă numele. A fost inginer, inventator şi primul aeronaut din lume care a reuşit să se desprindă cu forţe proprii de la pământ şi să zboare cu un aparat mai greu decât aerul – la 18 martie 1906. Totodată, de numele său se mai leagă experimentarea şi construirea a două tipuri de elicoptere (în 1918 şi 1920) şi inventarea generatorului cu aburi aplicat la construcţia centralelor termice (1925).

* * *

În anul 1881, ca elev al şcolii din Făget, Traian Vuia a fost fascinat de demonstraţia făcută de învăţătorul său, care într-una din zile s-a decis să înalţe câteva zmeie de forme şi dimensiuni diferite. Drept pentru care, la doar 9 ani, s-a decis să-şi construiască şi el unele, pe care le-a experimentat cu succes. Şi nu s-a oprit aici, fiindcă pe când s-a aflat la liceul din Lugoj (unde şi-a însuşit noţiuni de fizică şi mecanică), Traian Vuia a conceput şi construit un aparat de zburat de mici dimensiuni, mai greu decât aerul, pe care l-a denumit „Automobil cu aripi”. Acesta consta dintr-o tricicletă (velociped pe trei roţi) peste care a fost montat un şasiu vertical, la a cărui parte superioară se aflau o aripă, o cârmă de direcţie şi o elice.

După obţinerea bacalaureatului, Traian Vuia a plecat spre Budapesta, pentru a-şi continua studiile, înscriindu-se la Şcoala Politehnică – Secţia mecanică. Cum nu avea nici o sursă de venit, fost pus în situaţia de a-şi câştiga singur existenţa, iar pentru că şcoala pe care şi-o dorea să o urmeze nu avea seral, s-a transferat la Drept unde frecvenţa nu era obligatorie. Astfel, el a avut ocazia să lucreze în birourile mai multor avocaţi români din Banat, câştigând banii necesari terminării facultăţii. La 6 mai 1901, şi-a luat doctoratul în Ştiinţe juridice cu tema „Regimul militar şi industrie, Stat şi Contract”. Pasionat însă de probleme tehnice şi îndeosebi de cele aviatice, în anul 1902, Traian Vuia a plecat la Paris, luând şi macheta „Automobilului cu aripi” construit la Lugoj, proiect pe care însă îl va reconsidera total, denumindu-l „Aeroplanul-automobil”. În capitala Franţei el a sperat să găsească pe cineva interesat să-i finanţeze proiectul, însă a găsit mult scepticism. Memoriu întocmit de Traian Vuia, adresat Academiei de Ştiinţe din Paris în februarie 1903, a fost respins de un savant cu renume mondial, Henry Poincaire.

Şi totuşi, proiectul a prins viaţă cu ajutorul fondurilor primite din partea compatrioţilor săi din Lugoj, în frunte cu Gheorghe Dobrin şi Coriolan Brediceanu, astfel că Traian Vuia s-a apucat de construcţia aparatului perfecţionând până la minime detalii, planurile originale. Începând cu 2 decembrie 1905, au fost făcute mai multe testări, iar în ziua de 18 martie 1906, pe câmpul de la Montesson (lângă Paris), Vuia a executat primul zbor din istoria aviaţiei cu un avion „Vuia 1”, mai greu decât aerul. Presa mondială a comentat destul de amplu evenimentul, Revista „La Nature” specificând: „La 18 martie Vuia s-a ridicat cu aeroplanul său 60 de centimetri la 1 metru înălţime după ce şi-a luat elanul dorit de pe sol. El a luat contact cu pământul la o distanţă de 12 metri depărtare…”

Zborurile lui Traian Vuia au continuat să se desfăşoare, distanţa parcursă ajungând chiar să se dubleze. Biografii săi amintesc că cercurile competente franceze nu au ignorat rezultatele sale, însă între Traian Vuia şi Aeroclubul Franţei a intervenit o relaţie de răceală, ceea ce în final a dus probabil, la absenţa unei comisii de omologare sau a unor reprezentanţi pe terenul de zbor, în zilele în care el şi-a încercat de atâtea ori aparatul.

Cu ocazia deschiderii primului Salon aeronautic din Paris, a fost expus şi avionul „Vuia 2”, care a atras atenţia vizitatorilor şi tehnicienilor, însă lipsa banilor l-au determinat pe Traian Vuia să renunţe la activitatea de constructor în domeniul avioanelor.

* * *

În perioada 1918 – 1922 Traian Vuia şi-a îndreptat activitatea sa creatoare pe direcţia realizării unor aparate cu decolare verticală, în acest sens concepând şi construind două elicoptere. Primul a fost realizat în 1918 iar cel de-al doilea în 1922.

* * *

Traian Vuia a continuat să lucreze neîntrerupt la Paris, până în anul 1946, când s-a îmbolnăvit grav. Dorinţa sa a fost atunci de a reveni în România, fapt petrecut în 1950. Din păcate însă la doar o lună de zile, a încetat din viaţă, în septembrie 1950, la Bucureşti, fiind înmormântat la Cimitirul Bellu.

VASILESCU GABRIELA

"Cântecul celulei. O explorare a medicinei și a ființei umane reînnoite"
Știință 16 Decembrie 2024, 14:00

"Cântecul celulei. O explorare a medicinei și a ființei umane reînnoite"

”Spre sfârșitul anilor 1600, un distins erudit englez, Robert Hooke, și un excentric negustor olandez de...

"Cântecul celulei. O explorare a medicinei și a ființei umane reînnoite"
Gina Burlacu: "A te educa financiar nu înseamnă să îți pui bariere. A te educa financiar înseamnă să găsești o punte de echilibru"
Știință 16 Decembrie 2024, 14:00

Gina Burlacu: "A te educa financiar nu înseamnă să îți pui bariere. A te educa financiar înseamnă să găsești o punte de echilibru"

Este vorba despre ”acea punte de echilibru care să îți permită să îți îndeplinești...

Gina Burlacu: "A te educa financiar nu înseamnă să îți pui bariere. A te educa financiar înseamnă să găsești o punte de echilibru"
EcoFrecvențe #14 - Bucureștiul și pasiunea pentru fotografia de natură
Știință 13 Decembrie 2024, 14:05

EcoFrecvențe #14 - Bucureștiul și pasiunea pentru fotografia de natură

Poate fi un oraș mare precum Bucureștiul locul ideal pentru pasionații de fotografie de natură? Cu siguranță DA! ...

EcoFrecvențe #14 - Bucureștiul și pasiunea pentru fotografia de natură
„Safe Response”, ca să fim cu toții în siguranță (III)
Știință 12 Decembrie 2024, 15:10

„Safe Response”, ca să fim cu toții în siguranță (III)

„Safe Response”  este proiectul derulat de  Asociația EQUILIBRIUM  ( https://...

„Safe Response”, ca să fim cu toții în siguranță (III)
O poveste de Crăciun...
Știință 12 Decembrie 2024, 09:47

O poveste de Crăciun...

...Altfel decât de obicei, amestecată cu alte povești, mai puțin vesele, ne oferă joi, pe 12 decembrie, scriitoarea...

O poveste de Crăciun...
„Și după aceea…după aceea au început să moară…” - Keiko Ogura
Știință 11 Decembrie 2024, 14:46

„Și după aceea…după aceea au început să moară…” - Keiko Ogura

„Și după aceea…după aceea au început să moară…”  -  Keiko Ogura , una dintre...

„Și după aceea…după aceea au început să moară…” - Keiko Ogura
Premiul Nobel pentru pace - validarea dreptului fundamental al omului, dreptul la viață
Știință 10 Decembrie 2024, 14:46

Premiul Nobel pentru pace - validarea dreptului fundamental al omului, dreptul la viață

La Oslo a început  ceremonia decernării premiului Nobel pentru pace ( https://www.nobelprize.org/ )  -...

Premiul Nobel pentru pace - validarea dreptului fundamental al omului, dreptul la viață
Raportul de gardă - Peste 10 ore de sedentarism pe zi, inclusiv la persoanele care fac sport, se asociază cu creşterea riscului de deces de cauză cardiovasculară
Știință 10 Decembrie 2024, 14:00

Raportul de gardă - Peste 10 ore de sedentarism pe zi, inclusiv la persoanele care fac sport, se asociază cu creşterea riscului de deces de cauză cardiovasculară

Este concluzia unui nou  studiu publicat în Journal of the American College of Cardiology   și  ...

Raportul de gardă - Peste 10 ore de sedentarism pe zi, inclusiv la persoanele care fac sport, se asociază cu creşterea riscului de deces de cauză cardiovasculară
Ascultă live

Ascultă live

01:00 - 02:00
Vacanță în FM (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 02:00
MARI CONCERTE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
01:00 - 02:00
English 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
01:00 - 02:00
reluare: Radiojurnal (RRA) + ÎN PRIM PLAN ROMÂNIA (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru