DOCUMENTAR: 135 de ani de la inaugurarea liniei de cale ferată Buzău-Mărășești, prima construită de ingineri români
18 Octombrie 2016, 08:35
La 18/30 octombrie 1881 a fost inaugurată linia de cale ferată Buzău-Mărășești, prima linie de cale ferată proiectată și construită de ingineri români. Până atunci, construirea căilor ferate din România fusese concesionată unor consorții străine.
La 13 septembrie 1872 se deschisese linia București — Ploiești — Buzău — Galați — Barboși — Tecuci — Mărășești — Roman — Suceava, iar călătorii care mergeau la Suceava trebuia să treacă prin Buzău-Galați-Tecuci-Mărășești, ceea ce însemna un drum lung și costisitor.
Lipsa legăturii directe între Buzău și Mărășești s-a resimțit, pentru prima oară, în cazul transporturilor militare din timpul Războiului de Independență (1877-1878). Imediat după război, la inițiativa primului-ministru Ion C. Brătianu, s-a hotărât să se încredințeze inginerilor români construcția căii ferate Buzău-Mărășești, care devenise o prioritate politică, strategică și economică.
La 30 martie 1879 se publica în Monitorul Oficial legea nr. 591, promulgată de regele Carol I, prin care linia Buzău-Mărășești era declarată de "utilitate publică", proiectele urmând să fie întocmite de Ministerul Lucrărilor Publice. Pentru întocmirea proiectelor a fost înființat, în aprilie 1879, ''Serviciul liniei de fier Buzău — Mărășești''.
Linia de cale ferată, în lungime de 90 km, a fost proiectată și executată în perioada mai 1879 — 1 iunie 1881, sub coordonarea inginerului Dimitrie Frunză, absolvent al Școlii de Poduri și Șosele din Paris. Alături de acesta au contribuit la realizarea liniei de cale ferată Buzău-Mărășești alți 22 de tineri ingineri români.
Construcția liniei a costat 8.548.675,4 lei aur, respectiv 93.214 lei aur/km, față de 306.000 lei aur/km cât reprezenta costul liniilor executate de concesionarii străini.
Inaugurarea oficială a liniei Buzău-Mărășești s-a făcut la 18 octombrie 1881, în prezența regelui Carol I și a reginei Elisabeta, a primului-ministru Ion Brătianu, a membrilor guvernului, a conducătorilor Direcției Generale CFR și a unui numeros public.
Între anii 1940-1942 s-a realizat dublarea liniei de cale ferată Buzău-Mărășești. În prezent această linie de cale ferată face parte din Magistrala 500 a Căilor Ferate Române, București — Suceava.
AGERPRES