Dimensiunea științifică a artei - Delia Calinescu: Am o colecție de peste 600 de specii de tomate, unele din ele sunt soiuri vechi românești tradiționale | PODCAST
21 Noiembrie 2023, 06:09
Invitata mea din aceasta saptamana este Delia Calinescu o artistă care explorează relația intimă dintre individ și mediul înconjurător. Am fost la pădure, acolo unde, declară chiar ea și-a mutat atelierul. A construit o seră unde experimentează și cercetează creșterea plantelor în mediu complet artificial, versus mediul natural. Este o cercetare care traversează cercetarea agronomică si se metamorfozează in lucrare artistică.
”Zoita Delia Călinescu este interesată de explorarea dimensiunilor conceptuale rezultate în urma observării relațiilor dintre individ și mediul înconjurător, din care selectează mecanismul intruziv al speciei umane.
Lucrează instalație, obiect, video și introduce adesea textul care are rolul de a accentua gestul poetic în construcția imaginii.
Discursul său este adesea autoreferențial, performativ în sensul explorării propriei identități la granița dintre observație și intervenție critică pe fondul asumării faptului că este membră a aceleiași civilizații (auto) distructive.
Artista investighează posibilitățile creării unei arhitecturi interioare în idea unui microclimat care poate reproduce la altă scară realitatea lumii exterioare mereu modificată și modificabilă prin intervenția umană. Structurile metalice din instalații devin elemente sculpturale și de integrare vizuală în spațiu. Morfologia sunetului în video tinde să reflecte mixajul dintre sunetele ambientale și tehnologie. Imaginea video reproduce o experiență de viață directă, o resursă semnificativă în procesul de înțelegere a dinamicii personale cu mediul.
Delia Călinescu se plasează în poziția incomodă de a crea o imagine poetică care încearcă să păstreze un echilibru pozitiv între distrugere și (re)construcție, între puterea neobosită a naturii de a se reînvia și incapacitatea depresivă constantă a umanității de a nu mai dăuna planetei. Răsăritul permanent din una dintre instalațiile sale video exprimă în mod direct această situație, o realitate a naturii, dar în mod constant amenințată cu dispariția. Nu trebuie să ratăm dramatismul din spatele mecanismelor vizuale de resurecție, o notă subtilă și destul de semnificativă în analiza procesului de permanentizare care este mereu subiect de întrerupere.” Olivia Nitis - curator
Interviu cu Delia Călinescu Zoița - artist
Foto: Mihaela Ghiță