Dimensiunea științifică a artei: Ciprian Mureșan - ”House swallowed by a tomb-Casa înghițită de un mormânt” sau, de ce să conservăm arta?
21 Septembrie 2022, 07:19
De ce să conservăm arta?
De ce să adunăm atâtea obiecte în muzee?
Este un surplus de artă și chiar de artă bună. Sunt depozite în țări precum Elveția sau chiar în aeroporturi unde se află depozite întregi de artă. Muzeele, colecționează lucrări care din motive de prezervare nu expun anumite obiecte. Mai mult decât atât sunt construcții arhitecturale care se deteriorează odată cu trecerea timpului. Are rost această conservare a obiectelor de artă? Oare nu ar trebui lăsate să moară în timp, la fel ca și noi, oamenii?
La Dimensiunea științifică a artei, îl am invitat pe Ciprian Mureșan, artist multidisciplinar interesat de acest fenomen al conservării obiectelor de artă. Problematică exprimată într-o lucrare dezvoltată în cadrul proiectului european Studiotopia, în care cercetătorii au fost invitați de artiști în atelierele lor, pentru o lucrare colaborativă.
Sunt oare artistii interesati de durabilitatea și conservarea operelor lor de artă? Poate că unii artiști sunt mai interesați de procesul creativ, de idee și de mesajul transmis la momentul expunerii, decât de conservarea lucrărilor peste timp. Deși …până una alta, valoarea artei este dată și de valabilitatea ei peste secole.
Este o problematică pe care a ridicat-o Ciprian Mureșan, artist multidisciplinar din Timișoara, în cadrul proiectului Studiotopia un proiect european de colaborare internațională și interdisciplinară între artiști și cercetători.
***
Relația complicată între om și lucrurile efemere de pe planetă este perspectiva prin care artistul român Ciprian Mureșan abordează straturile întrepătrunse ale Antropocenului. ”House swallowed by a tomb” - Casa înghițită de un mormânt (2021-2022) constă în machete și o serie de fotografii care explorează procesul antropic prin care structurile arhitecturale se degradează în timp. Fotografiile reprezintă construcții părăsite în Delta Dunării, realizate din materiale naturale, care, treptat sunt reabsorbite de mediul înconjurător. Replicile din hârtie ale acestora, prezintă ruinele unei închisori din perioada comunistă, din aceeași zonă izolată, ai cărei pereți din beton sunt rezistenți, dar, pe termen lung sunt la fel de efemeri ca materia organică.
Lucrarea care este rezultatul dialogului cu cercetătorii Sanneke Stigter și Sven Dupre, ridică semne de întrebare cu privire la conservarea operelor artă contemporane și necesitatea de a analiza longevitatea materialelor sintetice, care, de asemenea se degradează în timp.
Ciprian Mureșan lucrează cu o varietate de medii, de la desen, video și obiecte, până la fotografie și cărți. În lucrările sale explorează, recuperează și recontextualizează referințe istorice, sociale și culturale (literare și/sau artistice) pentru a dezvălui complexitatea vieții cotidiene și condițiile de înțelegere a istoriei.
https://www.studiotopia.eu/articles/residencies-artist/ciprian-murean
https://www.studiotopia.eu/articles/residencies-scientist/sven-dupre
Realizator Mihaela Ghiță