Cristian Calude: „Cred că partea cea mai importantă a ”Proiectului Marcusian” al lui Solomon Marcus a fost să descopere matematica în lumea nematematică”
20 Martie 2025, 15:40
Cristian Calude este doctor în informatică, profesor la Universitatea din Auckland, Noua Zeelandă (https://calude.net/
Cristian Calude i-a fost student și doctorand lui Solomon Marcus.
L-am cunoscut în 1972, eram în anul 2 și profesorul Marcus a ținut un curs de Analiză matematică de funcții reale la seria noastră, își amintește profesorul Cristian Calude. Am rămas uimit, puțin dezorientat, dar foarte atras de profesorul Marcus, care se întorsese la acel moment după un an ca profesor vizitator la Universitatea Toronto din Canada, și care nu semăna cu niciunul din profesorii pe care îi avusesem eu un an înainte. Am să vă dau un singur exemplu.
Ne-a explicat în prima lecție modul în care a ales temele pentru acel curs care să fie relevante pentru seria noastră, care era prima serie de informaticieni la (Facultatea de) matematică.
Pe vremea aceea, Facultatea de Matematică avea o secție de Informatică. Eram în anul 2 și profesorul Marcus ne-a explicat cum a selecționat el materialul în așa fel încât analiza matematică să devină importantă pentru informatică. (...) Pentru că analiza matematică este despre matematica continuă, la informatică primordial este matematica discretă.
Și în felul ăsta am înțeles că poți să faci același curs în diverse moduri, depinzând de unde vrei să ajungi.
Modul în care profesorul Marcus preda matematica era cu totul altfel.
El încerca să ne explice, în primul rând, definițiile. Ne arăta de unde vin și de ce sunt necesare și unde vrem să ajungem. Și modul acela era extraordinar de interesant”
Și mi-am dat seama că, deși luasem note foarte bune la analiză în anul întâi, înțelegerea mea a analizei era foarte subțire. De-abia după câteva lecții cu profesorul Marcus, am început să înțeleg dedesubturile și modul în care, în particular, această parte a matematicii poate să fie foarte relevantă pentru un informatician. (...)
Profesorul Marcus făcea orice în stilul matematic și cu ideile matematice, chiar dacă ele erau, să zicem, studiul teatrului sau studiul poeziei sau alte semiotică. Avea în sânge matematica și aproape tot ce a făcut în viață era prin prisma matematicii.
În 1971, a fost un an de zile la Universitatea din Toronto, probabil că a avut mai multe oferte și ar fi putut rămâne ușor acolo, își mai amintește profesorul Cristian Calude. Dar știți care a fost răspunsul profesorului Marcus? Răspunsul a fost următorul: ”Sigur că ar fi fost avantajos să lucrez într-o universitate în Statele Unite sau în Canada, dar eu sunt foarte interesat de limbi (...) Dar nu mă pot exprima în toată plenitudinea mea decât în limba română”.
Pentru că în limbajul matematic, limba naturală are o importanță fantastică.
După profesorul Marcus, un text matematic bun este acel text în care numărul de părți ale textului cu formule este egalat de numărul de părți în care se vorbește într-o limba naturală, engleză, română, germană. Și pentru profesor, iubirea pentru limba română și realizarea faptului că oricât ar încerca, nu va avea aceeași calitate de a folosi alte limbi, a fost o rațiune foarte importantă pentru a rămâne în România.
Despre toate acestea, pe larg, în ediția din această seară - Idei în nocturnă. Diaspora. Dincolo de granițe - de la ora 21.10, la Radio România Cultural și pe www.radioromaniacultural.ro, realizatoare Corina Negrea.