Buletin cosmic 9 sept. 2022
09 Septembrie 2022, 06:16
Știrile pe larg le urmăriți pe www.parsec.ro
- În 4 august, cândva între orele 16:00 și 18:00 UTC, o rachetă Changzheng-2F a lansat, de la centrul spațial Jiuquan, pe orbită terestră joasă, un avion spațial secret, probabil denumit Shenlong. Cel puțin acestea sunt zvonurile, pentru că misiunea pare să fie una despre care nu avem foarte multe detalii publice, așa că tot ce scriu aici sunt supoziții bazate pe zvonuri din spațiul public. Avionul spațial Shenlong este probabil asemănător cu varianta americană X-37B, însă nu există imagini cu avionul spațial chinezesc disponibile muritorilor de rând (ce se vede în poza de mai jos este un model aerodinamic, testat în 2007). Având în vedere că unul dintre avioanele X-37B se află pe orbită, în aceste momente avem două avioane spațiale în jurul Pământului. În septembrie 2020, aparent același tip de vehicul a fost lansat pe orbită tot de o rachetă Changzheng-2F și a revenit, după mai puțin de două zile petrecute în spațiu, pe o pistă de aterizare a unei baze militare din zona Lop Nur. Imaginile satelitare din ultima perioadă par să confirme o activitate crescută în jurul pistei de aterizare de la Lop Nur, ceea ce ar putea însemna că avionul spațial va reveni pe Pământ în următoarea perioadă. Nu știm dacă avionul spațial lansat anul acesta este același cu cel lansat în 2020 sau este vorba despre un al doilea vehicul.
- Un (alt) avion spațial chinezesc a decolat (vertical), în 26 august, de la centrul spațial Jiuquan și, după un zbor suborbital, a aterizat pe pista aeroportului Alxa Right Banner, aflată la 1200 km distanță de rampa de lansare. Este al doilea zbor al unui astfel de vehicul, după cel din iulie anul trecut. Nu au fost făcute publice mai multe informații și nu avem imagini cu vehiculul suborbital. Este vorba despre un alt avion spațial decât cel lansat în 4 august, care se află în continuare pe orbită.
- Northrop Grumman va colabora cu Firefly pentru a realiza o nouă versiune a rachetei Antares, denumită Antares 330, a cărei prime trepte va fi propulsată de 7 motoare Miranda. În prezent, racheta Antares 230 este folosită exclusiv pentru lansarea capsulei Cygnus cu provizii spre Stația Spațială Internațională, însă racheta folosește motoare RD-181 produse în Rusia. Prima variantă a rachetei, Antares 130, folosea motoare Aerojet AJ26, derivate din motoarele rusești NK-33, însă, după o lansare eșuată în octombrie 2014, motoarele au fost înlocuite cu actualele RD-181. Firefly a testat anul trecut un lansator orbital nou, denumit Firefly Alpha, însă lansarea din 3 septembrie 2021 nu a decurs prea bine și la 15 secunde după pornirea motoarelor, controlul rachetei a fost pierdut și vehiculul a fost distrus. Prima treaptă a rachetei Firefly Alpha este propulsată de 4 motoare Reaver-1, însă compania Firefly proiectează în prezent un nou lansator, denumit Firefly Beta, care va fi propulsat de aceleași motoare Miranda ce urmează să fie montate viitoarei rachete Antares 330.
Primul zbor al noii rachete Antares 330 cu motoare Miranda este programat pentru a doua parte a anului 2024 (în traducere liberă, probabil 2025), la aproximativ 2 ani distanță după epuizarea stocului de motoare RD-181 existent, motiv pentru care Northrop Grumman caută în prezent opțiuni pentru a putea lansa capsula Cygnus între retragerea Antares 230 și debutul Antares 330.
Alte știri, pe scurt:
- ROM-2: al doilea satelit românesc, are lansarea programată anul viitor, cu o rachetă Falcon 9, într-o misiune de tip rideshare și este un proiect al unui grup de elevi de la International Computer High School din București
- În 12 august a avut loc lansarea primului satelit din Republica Moldova, un cubesat al Universității Tehnice din Chișinău, lansare care a avut loc cu sprijinul JAXA; satelitul a fost lansat de la bordul ISS, unde a ajuns cu ajutorul capsulei Dragon CRS-25.
- Ingenuity încă funcționează! După 2 luni de repaus, datorat iernii marțiene din craterul Jezero, elicopterul a efectuat în 20 august un zbor simplu (deplasare pe orizontală de doar 2 metri), pentru ca NASA să-i poată evalua starea de sănătate, dar și pentru a se curăța de praf. Ingenuity s-a ridicat de la sol până la doar 5 metri și întregul zbor a durat 33 de secunde.
Sursa foto: https://media.defense.gov/2010/Dec/02/2000374857/-1/-1/0/100330-O-1234S-001.JPG (X-37B pe pista de aterizare din Florida, sursa: af.mil, Space Force)
Rubrică realizată de Claudiu Tănăselia și Mihaela Ghiță