Ascultă Radio România Cultural Live

Ars Electronica - festivalul unde viitorul a început acum 40 de ani

09 Septembrie 2019, 06:52

Cele mai interesante lucrări prezentate la Festivalul Ars Electronica au fost nominalizate pentru premiile STARTS și una din ele a fost, pentru mine, marea experiență a Festivalului Ars Electronica. Se numește Journey of the Tongue, este realizată de un grup de 3 artiști japonezi Ayako Suwa, Evala și Yasuaki Kakehi și îți oferă o experiență multisenzorială. Așezat comod într-un fotoliu, într-o cameră întunecată, ții în gură o acadea pe băț, cu o aromă pe care ai ales-o înainte de intarea în sala experimentului. Asistenții care se ocupă de cei 5 vizitatori care pot participa în același timp la această călătorie multisenzorială, îți oferă și dopuri pentru urechi, astfel încît, cu ochii închiși și urechile acoperite nu mai rămâne decât să simți ce se întâmplă cu simțul gustului, al mirosului și simțul tactil. Astfel că sunetele le percepi ca vibrații prin dinți și oasele capului, amestecate cu dulceața acadelei și aroma ei. Peste toate acestea din când în când o adiere completează experiența. Totul durează 3-4 minute, suficient pentru a te încărca cu o experiență de neuitat.

Am să vă mai povestesc de 2 lucrări premiate cu premiile STARTS Ars electronica 2019. Stone web - Expanding space este o inovație aș spune, mai mult decât o lucrare artistică, deși materialul inovat de Idalene Rapp și Natascha Unger ar putea fi folosit în domeniul artelor, arhitecturii, construcțiilor de tot felul. Ei au transformat bazaltul, cea mai comună rocă vulcanică de pe planetă, într-un material ductil. Practic au realizat fire care conțin bazalt, din care au construit un fel de cărămizi dodecaedrice. Poate că unii dintre voi ați meșterit vreodată sfere din sfoară întărită cu aracet, cu care ați înfășurat un balon. Cam așa arată și aceste dodecaedre, care nu sunt niște elemente compacte ci un fel de țesătură din aceste fire pe bază de bazalt. Conform spuselor celor care le-au prezentat, sunt suficient de rezistente pentru a putea constitui o structură și ca dovada, o sumedenie de copii se cățărau pe construcția realizată în expoziție.

La final am să vă mai spun doar despre neuromuzică și lucrarea Biocomputer Rhytms, o piesă muzicală în duet pentru pian preparat, percuție și biocomputer. Autor Eduardo Reck Miranda. Pianul este preparat cu actuatori poziționați în interiorul instrumentului astfel încât să facă să vibreze corzile pianului. Biocomputerul utilizează componente electronice realizate din organisme biologice. Biocomputerul trimite răspunsuri muzicale sub forma unor impulsuri electrice către actuatori. Răspunsul muzical produs de biocomputer se bazează pe muzica pe care acesta a ascultat-o anterior. Sistemul a memorat sunetele prin intermediul unui microfon și apoi a realizat variațiuni pe aceeași temă. În esență biocomputerul funcționează ca o inteligență artificială specializată în muzică. Ceea ce dorește să transmită autorul, este faptul că organismele biologice pot deveni componente electronice ale unei arhitecturi computaționale care să se refere la un fel de Inteligență Artificială în mod paradoxal naturală. El folosește agenții biologici mai degraba ca și componente electronice decât ca sursă de inspirație.

La final am să vă mai spun doar despre neuromuzică și lucrarea Biocomputer Rhytms, o piesă muzicală în duet pentru pian preparat, percuție și biocomputer, autor Eduardo Reck Miranda. Pianul este preparat cu actuatori poziționați în interiorul instrumentului astfel încât să facă să vibreze corzile pianului. Biocomputerul utilizează componente electronice realizate din organisme biologice. Biocomputerul trimite răspunsuri muzicale sub forma unor impulsuri electrice către actuatori. Răspunsul muzical produs de biocomputer se bazează pe muzica pe care acesta a ascultat-o anterior. Sistemul a memorat sunetele prin intermediul unui microfon și apoi a realizat variațiuni pe aceeași temă. În esență biocomputerul funcționează ca o inteligență artificială specializată în muzică. Ceea ce dorește să transmită autorul, este faptul că organismele biologice pot deveni componente electronice ale unei arhitecturi computaționale care să se refere la un fel de Inteligență Artificială în mod paradoxal naturală. El folosește agenții biologici mai degraba ca și componente electronice decât ca sursă de inspirație.

Nu închei articolul înainte de a vorbi și de prezența artiștilor români cu care voi reveni în detaliu în zilele care urmează. Saint Machine este la a 3-a prezență la acest festival cu o lucrare care a fost inițiată anul trecut, în cadrul proiectului FUSION - rezidențe artistice în institute de cercetare, o lucrare bazată pe un program de recunoaștere facială care comandă concomitent o proiecție laser aflată în sala de expoziție la Linz, dar și un experiment cu bacterii, aflat în laboratoarele CETAL - de la Măgurele.

Lansat în 1979 de Hannes Leopoldseder, Herbert W. Franke și Hubert Bognermayer, Festivalul Ars Electronica împlinește patruzeci de ani în acest an și a sărbătorit această aniversare cu cel mai extins program din istoria sa. Pe perioada 5 septembrie - 9 septembrie, festivalul a fost un loc de întâlnire pentru pionierii artelor noilor media, ale căror lucrări se întind pe patru decenii de digitalizare, precum și pentru artiști premiați, oameni de știință de seamă și dezvoltatori influenți, care astăzi deschid noi teritorii și contribuie la formarea viitorului nostru. Punctul central al festivalului a fost din nou POSTCITY, a cărui arhitectură industrială spectaculoasă a stabilit starea de spirit pentru acest eveniment de cinci zile. Hotspot-urile suplimentare vor include Centrul Ars Electronica, cu accent pe inteligența artificială și mănăstirea Sf. Florian, un loc vechi de spiritualitate și o scenă perfectă pentru „AI x Music Festival”, primul festival găzduit de Comisia Europeană, în care Inteligența Artificială întâlnește muzica.

Ars Electronica analizează și comentează Revoluția Digitală, încă din anul 1979. Anul acesta sărbătorește 40 de ani de existență de aceea tema festivalului din acest an este ”Out of the box” - criza vârstei de mijoc a revoluției digitale.

Filosofia platformei Ars Electronica se bazează pe 3 elemente care colaborează între ele: artă-tehnologie-societate.

Ars Electronica este unul dintre cele mai mari evenimente de artă tehnologizată din lume. Inițial a început ca un eveniment bienal, dar care s-a transformat, din 1986 într-unul anual. În fiecare an exact în aceeași perioadă, 5-10 septebrie, orașul Linz din Austria devine un pol pentru întânirea artiștilor dar și a cercetătorilor sau inginerilor preocupați de inovare în domeniul tehnologiilor.

Mihaela Ghiță

"Cântecul celulei. O explorare a medicinei și a ființei umane reînnoite"
Știință 16 Decembrie 2024, 14:00

"Cântecul celulei. O explorare a medicinei și a ființei umane reînnoite"

”Spre sfârșitul anilor 1600, un distins erudit englez, Robert Hooke, și un excentric negustor olandez de...

"Cântecul celulei. O explorare a medicinei și a ființei umane reînnoite"
Gina Burlacu: "A te educa financiar nu înseamnă să îți pui bariere. A te educa financiar înseamnă să găsești o punte de echilibru"
Știință 16 Decembrie 2024, 14:00

Gina Burlacu: "A te educa financiar nu înseamnă să îți pui bariere. A te educa financiar înseamnă să găsești o punte de echilibru"

Este vorba despre ”acea punte de echilibru care să îți permită să îți îndeplinești...

Gina Burlacu: "A te educa financiar nu înseamnă să îți pui bariere. A te educa financiar înseamnă să găsești o punte de echilibru"
EcoFrecvențe #14 - Bucureștiul și pasiunea pentru fotografia de natură
Știință 13 Decembrie 2024, 14:05

EcoFrecvențe #14 - Bucureștiul și pasiunea pentru fotografia de natură

Poate fi un oraș mare precum Bucureștiul locul ideal pentru pasionații de fotografie de natură? Cu siguranță DA! ...

EcoFrecvențe #14 - Bucureștiul și pasiunea pentru fotografia de natură
„Safe Response”, ca să fim cu toții în siguranță (III)
Știință 12 Decembrie 2024, 15:10

„Safe Response”, ca să fim cu toții în siguranță (III)

„Safe Response”  este proiectul derulat de  Asociația EQUILIBRIUM  ( https://...

„Safe Response”, ca să fim cu toții în siguranță (III)
O poveste de Crăciun...
Știință 12 Decembrie 2024, 09:47

O poveste de Crăciun...

...Altfel decât de obicei, amestecată cu alte povești, mai puțin vesele, ne oferă joi, pe 12 decembrie, scriitoarea...

O poveste de Crăciun...
„Și după aceea…după aceea au început să moară…” - Keiko Ogura
Știință 11 Decembrie 2024, 14:46

„Și după aceea…după aceea au început să moară…” - Keiko Ogura

„Și după aceea…după aceea au început să moară…”  -  Keiko Ogura , una dintre...

„Și după aceea…după aceea au început să moară…” - Keiko Ogura
Premiul Nobel pentru pace - validarea dreptului fundamental al omului, dreptul la viață
Știință 10 Decembrie 2024, 14:46

Premiul Nobel pentru pace - validarea dreptului fundamental al omului, dreptul la viață

La Oslo a început  ceremonia decernării premiului Nobel pentru pace ( https://www.nobelprize.org/ )  -...

Premiul Nobel pentru pace - validarea dreptului fundamental al omului, dreptul la viață
Raportul de gardă - Peste 10 ore de sedentarism pe zi, inclusiv la persoanele care fac sport, se asociază cu creşterea riscului de deces de cauză cardiovasculară
Știință 10 Decembrie 2024, 14:00

Raportul de gardă - Peste 10 ore de sedentarism pe zi, inclusiv la persoanele care fac sport, se asociază cu creşterea riscului de deces de cauză cardiovasculară

Este concluzia unui nou  studiu publicat în Journal of the American College of Cardiology   și  ...

Raportul de gardă - Peste 10 ore de sedentarism pe zi, inclusiv la persoanele care fac sport, se asociază cu creşterea riscului de deces de cauză cardiovasculară
Ascultă live

Ascultă live

01:00 - 02:00
Vacanță în FM (reluare)
Ascultă live Radio România Cultural
00:05 - 02:00
MARI CONCERTE
Ascultă live Radio România Actualităţi
Acum live
Radio România Muzical
Ascultă live Radio România Muzical
01:00 - 02:00
English 4
Ascultă live Radio România Internaţional 1
01:00 - 02:00
reluare: Radiojurnal (RRA) + ÎN PRIM PLAN ROMÂNIA (RRI)
Ascultă live Radio România Internaţional 2
Acum live
Radio România Internaţional 3
Ascultă live Radio România Internaţional 3
Acum live
Radio România 3net
Ascultă live Radio România 3net
Acum live
Radio România Antena Satelor
Ascultă live Radio România Antena Satelor
Acum live
Radio Vacanța Fresh
Ascultă live Radio Vacanța Fresh
Acum live
Radio Vacanța Gold
Ascultă live Radio Vacanța Gold
Acum live
Radio Vacanța Nostalgia
Ascultă live Radio Vacanța Nostalgia
Acum live
Radio România București FM
Ascultă live Radio România București FM
Acum live
Radio România Braşov FM
Ascultă live Radio România Braşov FM
Acum live
Radio România Cluj
Ascultă live Radio România Cluj
Acum live
Radio România Constanța FM
Ascultă live Radio România Constanța FM
Acum live
Radio România Constanța Folclor
Ascultă live Radio România Constanța Folclor
Acum live
Radio România Oltenia Craiova
Ascultă live Radio România Oltenia Craiova
Acum live
Radio România Iași
Ascultă live Radio România Iași
Acum live
Radio România Reșița
Ascultă live Radio România Reșița
Acum live
Radio România Tg Mureș
Ascultă live Radio România Tg Mureș
Acum live
Radio România Timișoara FM
Ascultă live Radio România Timișoara FM
Acum live
Radio România Timișoara AM
Ascultă live Radio România Timișoara AM
Acum live
Radio România Arad FM
Ascultă live Radio România Arad FM
Acum live
Radio Chişinău
Ascultă live Radio Chişinău
Acum live
Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Ascultă live Radio România Tg Mureș în limba maghiară
Acum live
Radio România Cluj în limba maghiară
Ascultă live Radio România Cluj în limba maghiară
Acum live
Radio eTeatru
Ascultă live Radio eTeatru