14 noiembrie - Ziua Mondială a Diabetului
14 Noiembrie 2019, 05:49
În fiecare an, în data de 14 noiembrie, este marcată Ziua Mondială a Diabetului. Tema din acest an propusă de specialiști este „Familia și Diabetul”, iar campania globală își propune să crească gradul de conștientizare și informare cu privire la impactul diabetului asupra familiei, per ansamblu, respectiv în relație cu rolul familiei în gestionarea, îngrijirea, prevenirea bolii și educația în diabet.
Studiul Federației Internaționale de Diabet din 2018 arată că 1 din 3 părinți nu recunosc semnele diabetului zaharat, iar 4 din 5 au dificultăți în a le recunoaște, deși majoritatea au cazuri de diabet în familie
În România, se estimează că aproape 2 milioane de oameni suferă de diabet, potrivit ultimului studiu național de prevalența diabetului în România – PREDATORR. Aceasta înseamnă o prevalență a bolii de 11.6% din populația adultă (20-79 de ani)- cu 70% mai mare decât media europeană (6.8%)și cu 31.8% mai mult decât media globală (8.8%) raportate de către Federația Internațională de Diabet.
Diabetul este afecțiunea cifrelor mari – după cum o numesc specialiștii – fiind a șasea cea mai frecventă afecțiune cronică din întreaga lume. Astfel, la nivel mondial există aproape 400 de milioane de pacienți cu diabet, iar 90% din persoanele care au dezvoltat diabet zaharat de tip 2, sunt supraponderale sau obeze. Deși 70% din cazurile de diabet pot fi prevenite sau întârziate prin adoptarea unui stil de viață sănătos, din păcate, în multe țări, diabetul este cauza principală a orbirii, a bolilor cardiovasculare, a insuficienței renale și a amputării membrelor inferioare. În plus, specialiștii atrag atenția că în spatele pacient diagnosticat, mai există o persoană care nu știe că are diabet sau nu îl tratează în mod corect.
Diabetul este afecțiunea cifrelor mari inclusiv în ceea ce privesc costurile. Anul trecut, au fost alocate 270 de milioane de euro prin programul de diabet, iar costul anual doar al complicațiilor cardiovasculare al persoanelor cu diabet depășește 580 de milioane de euro.
Pentru anul 2019, sloganul campaniei ales de specialiști este „Diabetul – o problemă și a familiei”, cu scopul de a atinge o mai bună informare a membrilor familiilor persoanelor diagnosticate cu diabet, în ceea ce privește gestionarea acestei afecţiuni. Familiile au un rol cheie în gestionarea factorilor modificabili de risc pentru diabetul de tip 2, eforturi care trebuie susţinute prin educaţie, resurse şi oportunităţi necesare adoptării unui stil de viaţă sănătos.