Inaugurarea Anului Internațional BEETHOVEN la SALA RADIO: ”Imperialul” și ”Eroica”
08 Ianuarie 2020, 12:48
Noul An debutează la Sala Radio cu un eveniment de gală: concertul inaugural din suita de evenimente speciale pregătite de Orchestrele și Corurile Radio România pentru a aniversa Anul Internațional Beethoven, sărbătorit oficial în întreaga lume, la împlinirea a 250 de ani de la nașterea marelui compozitor.
Miercuri, 15 ianuarie (19:00), ORCHESTRA DE CAMERĂ RADIO prezintă, sub bagheta apreciatului dirijor TIBERIU SOARE, două dintre creațiile devenite legendare ce poartă semnătura ”titanului” Beethoven: Concertul nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialulși Simfonia nr. 3 – Eroica. Concertul va fi difuzat și în rețeaua Uniunii Europene de Radio (EBU – European Broadcasting Union), în cadrul proiectului Beethoven - 250, ce reunește concerte de excepție de la toate radiodifuziunile membre.
Invitat special al evenimentului este tânăra pianistă ADELA
LICULESCU, absolventă a
Universității de Muzică și Artele Spectacolului din Viena, care, la doar 26 de
ani, are un palmares impresionant de premii: în 2018 a câștigat premiul I la Prix du Piano Berna (Elveția), în
2017 a fost distinsă cu premiul I și premiul publicului la cele două mari
Concursuri Internaționale Brahms din
Europa – la Pörtschach (Austria) și Detmold (Germania).
Seara se va deschidecu Uvertura Coriolan, creată de Beethoven pentru tragedia omonimă scrisă
de dramaturgul austriacHeinrich Joseph von Collin, inspirată de viața
generalului roman Coriolanus, subiect ce se află și la baza piesei de teatru
shakespeariene. Concertul
nr. 5 pentru pian şi orchestră – Imperialuleste ultimul dintre concertele de pian compuse de
Beethoven și a devenit cel mai cunoscut și mai des interpretat dintre ele.
Dedicat Arhiducelui Rudolf, protector și elev al marelui muzician, concertul a
fost interpretat prima oară chiar de acesta, în 1811, la Viena, în palatul Prințului Joseph Lobkowitz. A urmat premiera publică,
în același an, la Leipzig (Germania), urmată de premiera publică vieneză în
1812. Denumirea de ”Imperialul” este datorată grandorii și măreției lucrării,
dar este un supratitlu pe care nu l-a atribuit Beethoven creației sale, ci Johann Baptist Cramer, unul dintre cei mai mari pianiști ai epocii și
editor de partituri muzicale.
Simfonia a 3-a - Eroica face trecerea între lucrările de
factură clasică și cele romantice ale lui Beethoven și a avut premiera absolută
la Viena, în 1805. Inițial, Beethoven dedicase lucrarea sa lui Napoleon, pe
care îl considera o întruchipare a idealurilor de democratice ale Revoluției
Franceze. Ulterior, când Napoleon s-a autoproclamat împărat, Beethoven s-a
simțit profund dezamăgit, și-a retras dedicația, considerând că Napoleon și-a
urmat în final ambițiile proprii și că a abdicat de la idealurile sale.
Compozitorul și-a intitulat lucrarea ”Eroica”, dar i-a mărturisit editorului
său că lucrarea sa se numește de fapt ”Bonaparte” și că a fost scrisă pentru a
celebra amintirea unui mare om...
Dirijor al Operei Naționale București, TIBERIU SOARE, îşi desfăşoară
activitatea artistică din anul 1999, lucrează alături de orchestrele a
numeroase filarmonici şi teatre de operă din ţară şi este invitat să dirijeze
prestigioase ansambluri din străinătate.
Între
anii 2012-2015, Tiberiu Soare a fost dirijor şef al Orchestrelor şi Corurilor
Radio România. În septembrie 2010, Tiberiu Soare a fost invitat să dirijeze
primul său concert la pupitrul Orchestrei Filarmonice din Londra (London Philharmonic Orchestra), alături
de celebra soprană Angela Gheorghiu. Au urmat apoi alte concerte importante
dirijate pe mari scene ale lumii, alături de Angela Gheorghiu: 2013 - Royal
Festival Hall din Londra, alături de
Orchestra Filarmonică Regală (Royal
Philharmonic Orchestra), Praga (Sala Smetana), Munchen (Filarmonica din Munchen) şi Paris (Opéra Royal – Palatul
Versailles); 2014 - în Germania, a dirijat Hof Symphoniker Orchester într-o gală de operă, în cadrul unui festival anual - Schlossfestspiele (Festivalul de la Castel), eveniment urmat în
același an de concerte la Théâtre des
Champs-Elysées - Paris, Musikverein Graz - Austria, Sala Concertgebouw –
Amsterdam și Baden-Baden (Festspielhaus) – Germania.
ADELA LICULESCU s-a născut în anul 1993 la Craiova și a început să cânte la pian la vârsta
de patru ani. După bacalaureat, a
fost admisă Universitatea de Muzică şi Artele Spectacolului din Viena, pe care
a absolvit-o cu distincție în anul 2019. În prezent urmează un al doilea master
în muzică de cameră la Universitatea de Muzică din Viena și studii
postuniversitare de pian la Universitatea de Muzică din Graz. Adela este bursieră a Academiei de Muzică din Liechtenstein.
În anul 2017, a
câștigat Premiul Yamaha - Austria și
a devenit prin concurs bursieră a fundației elvețiene Thyll-Dürr. În noiembrie
2015 pianista a câştigat premiul I la concursul Bösendorfer (celebru fabricant de piane austriac) din Viena, unde
în etapa finala a interpretat Concertul nr. 2 de Beethoven împreună cu
orchestra de cameră din Viena și dirijorul Stefan Vladar la teatrul Palatului
Schönbrunn.
Adela a apărut ca solistă în concerte de Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann, Rachmaninov, Ceaikovski, Prokofiev și Liszt. Dintre concertele susținute cu orchestra, amintim: Concertul nr. 2 de Beethoven cu Camerata Regală (concert în aer liber în piața mare din Sibiu cu un public de mai mult de 3000 de spectatori și transmis live), Concertul nr. 21 de Mozart la Filarmonica din Berlin cu das Neue Sinfonie-Orchester Berlin și Concertul nr. 2 de Beethoven la Ateneul Român - București cu Romanian Sinfonietta. În 2018 a cântat Concertul nr. 5 de Beethoven la Filarmonica din St. Petersburg cu orchestra de cameră a Filarmonicii din St. Petersburg. A susținut recitaluri la Londra (Saint Martin-in-the-Fields), München (Gasteig Philharmonie), Viena (Musikverein, Imperial, Bösendorfer-Saal im Mozart-Haus, Beethoven-Haus), București (Ateneul Român, Muzeul George Enescu) ș.a.
În pauza concertului, spectatorii se vor putea reîntâlni cu Adela Liculescu, în cadrul sesiunii de autografe organizate de Editura Casa Radio, în foaierul central al Sălii de concerte Radio. Autografele vor fi acordate pe albumul „Moștenitorii României Muzicale”, un dublu-CD recent apărut la Casa Radio, o concretizare editorială a proiectului de evenimente muzicale omonim semnat Radio România Muzical și Rotary Club Pipera.
Alături de interpretări aparținând pianiștilor Florian Mitrea și Axia Marinescu, albumul „Moștenitorii României Muzicale” cuprinde înregistrări selectate din recitalul susținut de Adela Liculescu în 17 octombrie 2018 la Sala Radio, cu un program având drept numitor comun virtuozitatea și lirismul, fără a uita o tușă românească.
Albumul „Moștenitorii României Muzicale” este disponibil, la preț de producător, la librăria Editurii Casa Radio din str. Temişana nr. 31 sau prin comandă online pe site-ul editurii (www.edituracasaradio.ro). De asemenea, poate fi achiziţionat de la partenerii de distribuţie, incluzând librăriile Humanitas şi Cărtureşti.
Concertele pot fi ascultate în direct pe toate frecvenţele
Radio România Cultural şi Radio România Muzical din ţară şi în streaming live
pe Internet, pe www.radioromaniacultural.ro
și www.romania-muzical.ro. Biletele la concertele Orchestrelor şi Corurilor Radio sunt
disponibile pe www.bilete.ro, în oficiile Poştei Române, în
magazinele Inmedio semnalizate bilete.ro şi la Casa de bilete a Sălii Radio. Pentru
alte informaţii legate de Orchestrele şi Corurile Radio vă rugăm să consultaţi
site-ul www.orchestreradio.ro.