Human Scale - omul ca măsură a tuturor lucrurilor
16 Ianuarie 2025, 12:29
Vlad Nancă, Ioana Chifu și Onar Stănescu (Muromuro Studio), creatorii proiectului „Human Scale”, vor reprezenta România la cea de-a 19-a ediție a Expoziției Internaționale de Arhitectură - La Biennale di Venezia, care va avea loc între 10 mai și 23 noiembrie. Ediția din acest a bienalei va fi curatoriată de Carlo Ratti și poartă titlul „Intelligens. Natural. Artificial. Collective”
În cadrul emisiunii Orașul vorbește, cei trei au discutat cu Daria Ghiu despre „Human Scale”, proiect ce explorează intersecția dintre artele vizuale și arhitectură. Proiectul pune în dialog desenele arhitecților români din secolul XX cu lucrările lui Vlad Nancă, un artist cunoscut pentru reinterpretarea elementelor și detaliilor arhitecturale din a doua jumătate a secolului trecut. Demersul său artistic integrează desenele de arhitectură ale acelei perioade, utilizându-le ca surse de inspirație și limbaj vizual.
Vlad Nancă: “Interesul meu pentru arhitectură e aproape la fel de vechi ca practica mea artistică. A început cu explorarea urbană și o încercare de a descoperi Bucureștiul. După ani și ani, evident că lucrul ăsta a influențat și practica mea și întâlnirea cu Ioana și Onar a fost când ei au găzduit o expoziție de-a mea în atelierul lor. Ne-am îndreptat unii către alții fără să ne propunem lucrul ăsta.”
Proiectul „Human Scale” explorează modul în care corpul uman este reprezentat în desenul arhitectural. Cercetarea acoperă perioada 1900-2000, evidențiind tranziția de la reprezentările detaliate ale oamenilor la siluetele abstracte și, mai recent, la siluete generate de inteligența artificială. Scopul proiectului este de a aduce în prim-plan desenul arhitectural ca instrument esențial de gândire și proiectare, reintroducând corpul uman ca măsură centrală a tuturor lucrurilor.
Vlad Nancă: “E omul ca măsură a tuturor lucrurilor și da, e interesant ce se întâmplă apropo de felul în care e reprezentat omul în desenul de arhitectură, pentru că, de la un punct încolo, acești oameni sunt desenați fără caracteristici, nu mai există ochi, nas, gură, nu mai există haine. Studiul nostru pe desen începe la 1900, se termină în anul 2000. La început existau foarte multe detalii, dar prin anii ‘50-’60 încep să fie doar siluete.”
Onar Stănescu:“Mi s-a părut foarte important să punem accent pe partea asta de desen de arhitectură și pe toată evoluția sa, în special pe partea de siluete.”
Expoziția va fi prezentată atât în Pavilionul României din Giardini, cât și în noua galerie a Institutului Cultural Român din Veneția. Pavilionul va include instalații interactive, cum ar fi pereți translucizi cu siluete care interacționează cu vizitatorii, subliniind impactul desenului asupra percepției spațiului. Galeria va avea o colecție extinsă de desene arhitecturale românești și internaționale, organizate ca o arhivă accesibilă pentru studiu.
Ioana Chifu: “Propunem două coli imense, niște pereți translucizi pe care poziționăm aceste siluete și le punem în dialog cu siluetele oamenilor, care se apropie, se depărtează, creează focus sau focalizează sau nu prezența lor pentru ceilalți vizitatori și atunci putem împreună să ne gândim la modul cum desenul manipulează percepția și cum e important să ne uităm la intențiile care stau în spatele desenului, la cum proiectăm spațiul construit și la temele care se învârt în jurul temei generale, dar și temei personale pe care am abordat-o în pavilion.”
Interviu realizat de Daria Ghiu în emisiunea Orașul vorbește, produsă de Gabriela Mitan Dulgheru și difuzată în fiecare zi de luni până vineri, de la ora 9.00, la Radio România Cultural.