Daniel David, ministrul Educației: „Viziunea mea este (...) un sistem public serios, puternic şi o perspectivă tot puternică, dar complementară din zona ONG-urilor şi a mediului socio-economic”
13 Ianuarie 2025, 22:11
Daniel David, ministrul Educației: „Viziunea mea este asta: nu un sistem public slab şi alternativă o abordare privată, (...) ci ar trebui să fie un sistem public serios, puternic, şi o perspectivă tot puternică, dar complementară din zona ONG-urilor şi-a mediului socio-economic.”
Cu ce provocări se va confrunta sistemul de învățământ în acest an? Care sunt principalele puncte tari și puncte slabe ale sistemului de învățământ? Unde se poate interveni eficient la acest moment / în viitorul apropiat? Problema inechității - Cu ce fel de provocări se confruntă copiii din mediile vulnerabile? Care sunt posibilele soluții la aceste provocări? Ce fel de măsuri sunt necesare ca, după atâția ani, să se observe o schimbare a acestei poziționări a României, în continuare, pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește riscul de sărăcie și al excluziunii sociale în rândul copiilor? Sunt întrebări la care a răspuns în direct la GPS Cultural ministrul Educației, Daniel David. Realizatoare: Luana Pleșea.
„În zonele rurale e foarte greu să faci şcoală de calitate în formula pe care o avem acum. Ai clase în care ai 6 - 7 copii pe niveluri diferite. Vă daţi seama că pretindem că facem şcoală. Adică, decât nimic, sigur că e mai bine. Dar nu poţi să vorbeşti despre standarde de calitate. Deci, ceea ce este important e să gândim cum putem schimba lucrurile. (...) O soluţie este ceea ce pilotăm acum. Nu a fost ideea mea, dar o îmbrăţişez şi o duc mai departe, mi se pare o idee bună - acele campusuri rurale, în care să creezi ideea de campus în zona preuniversitară, într-o anumită zonă a judeţului, unde pot veni copiii din diverse arii mai extinse, din diverse sate, comune, din jurul acelui campus. Să ai microbuze nu doar unul, două, ci dotarea necesară ca să îi aduci, indiferent de vreme. Acolo în campus să se adune câteva zeci, sute de copii pentru care să poţi avea dotări adecvate, să ai internat, cantină, să ai lucrurile de care toţi avem nevoie ca să învăţăm. (...) Viziunea mea este că ne trebuie un sistem public puternic de învăţământ, mai ales în zona preuniversitară, şi în jurul acestui sistem public preuniversitar puternic ar trebui să existe un sistem complementar, din punctul meu de vedere, care să vină din zona ONG-urilor şi a mediului socio-economic, anteprenorial, care împreună să ofere tot ce este nevoie pentru o educaţie bună”. Daniel David, ministrul Educației
„Mi-am propus să fac în prima parte un audit, mai degrabă un diagnostic foarte atent al sistemului de educaţie şi de cercetare, pentru a vedea care sunt lucrurile care merg bine şi de ce, ca să ştim să le întărim; care sunt lucrurile care merg prost şi de ce, adică să căutăm cauzele reale, pentru a le putea corecta după bune practici europene. Acest sistem de diagnostic pentru mine este important deoarece sper că, după ce încheiem cu alegerile politice şi poate ne mai şi stabilizăm financiar, pe baza acestui raport să putem gândi nişte intervenţii pe termen mediu şi lung. Adică să ai nişte politici bazate pe dovezi. Să nu fie iarăşi că a venit un nou ministru care are nişte interese de-ale lui şi vrea să mai schimbe nişte lucruri prin sistem, perturbând întregul sistem. Nu. Dacă va fi să facem schimbări, le facem în această logică: diagnostic serios şi evidence-based policies - politici bazate pe dovezi”. Daniel David, ministrul Educației