Născut în România. După 30 de ani - Abia privați de libertate, ne dăm seama de valoarea ei
05 August 2019, 08:11
După 30 de ani” despre libertate; mai precis, despre felul în care ne vedem, simțim și trăim libertatea acestor 30 de ani care au trecut de la momentul 1989. Chiar de la începutul convorbirii noastre radiofonice, profesorul Gheorghiță Geană încearcă să definească libertatea, de altfel, ”un concept foarte lunecos”. Dialogul pe tema libertății începe printr-o serie lungă de întrebări, determinată de câteva evidențe. ”Dacă am încerca să precizăm ce este libertatea, ar trebui să avem niște unități de măsură. Cu ce se măsoară libertatea? Libertatea ca atare. Putem să măsurăm un obiect fizic. Putem să măsurăm temperatura aerului. Putem să măsurăm timpul, scurgerea timpului. Libertatea cu ce se măsoară?”.
Interviul nostru
de 30 de minute are ca scop, printre altele, definirea libertății, în
încercarea de altfel, dificilă de a înțelege dacă în cei 30 de ani de la
căderea comunismului, în democrația atunci câștigată, am ajuns cu adevărat să
ne ”bucurăm” de libertate.
”Libertatea există și în natură, și cu atât mai mult vorbim despre libertate în mediul uman. (...) Dumnezeu l-a creat pe om liber, oferindu-i inclusiv libertatea de a nu crede în El, adică în Creator. Dar, bineînțeles, că la sfârșit îl trage la răspundere. Când ajunge în fața Tronului împărătesc, sigur că dă socoteală de ce a făcut.”
În convorbirea cu
profesorul Gheorghiță Geană înțelegem chiar de la începutul dialogului, că de
libertate ne dăm seama prin contrast: ”Nu
ne dăm seama dacă suntem sau nu suntem liberi, decât atunci când suntem privați
de libertate. Sunt anumite valori, de care nu ne dăm seama decât atunci când
suntem privați de bunul, de valoarea respectivă. (...) A fi oameni liberi
înseamnă a ne mișca precum peștele în apă. Adică, a nu simți vreo constrângere.
Deci, libertatea se definește prin contrast față de robie, deci de sclavie, de
dependență, de constrângere.”
Interviul cu
invitatul nostru scoate la iveală elemente importante pentru înțelegerea
libertății, precum respectul pentru cei din jurul tău ori rigoarea utilizării
limbii.
Cu toate că
termenul de libertate ni se dezvăluie în acest dialog ca fiind abstract, deci
teoretic, totuși, libertatea apare ca o stare de fapt care poate fi înțeleasă
prin procesul educației: ”Multe din
tarele noastre sociale, inclusiv felul în care înțelege lumea, libertatea –se
pot corecta printr-o bună educație.”
Realizator Roxana Păsculescu
https://www.mixcloud.com/RadioRomaniaCultural/n%C4%83scut-%C3%AEn-rom%C3%A2nia-dup%C4%83-30-de-ani-abia-priva%C8%9Bi-de-libertate-ne-d%C4%83m-seama-de-valoarea-ei/
Reluare din 14.02.2019.