Cătălin Prunariu: Am fost contemporan cu ”momentul zero” al Internetului! - Născut în România, sâmbătă, 25 mai
24 Mai 2019, 08:43
”Am fost contemporan cu ”momentul zero” al Internetului! Se inventa tehnologia pe măsură ce o prindeam și noi din zbor! Și noi ne-am ”inventat” odată cu ea, poate de aceea îmi vine așa de usor azi să adopt tehnologii noi!”, spune Cătălin Prunariu, pilot comandant de aeronavă în cadrul companiei TAROM, invitatul ediției de sâmbătă a emisiunii Născut în România.
În anii 90, Cătălin Prunariu era elev la liceul Spiru Haret din
București. ”Rebel”, după cum singur recunoaște, în 1992 se
mută la Liceul Dimitrie Cantemir (tot din București), la clasa
profesorului (de matematică și informatică), Radu Jugureanu, care
păstorea unicul, pe-atunci, laborator de informatică cu legătură
la ceea ce incipient era Internet în România.
Întâlnirea cu George Soroș avea să însemne conectarea liceului
și a laboratorului la Internet -
Venit în România să evalueze ”materializarea” fondurilor
oferite, George Soroș ajung eși la Liceul Dimitrie Cantemir, unde
Cătălin Prunariu îl convinge să intre în laborator și, în
final, să ofere finanțare și logistică pentru prima legătură
”reală” la Internet, cel putin pentru acel moment, cel puțin
pentru Liceul Dimitrie Cantemir.
Pilot de linie,
astăzi - pentru că, nu-i așa?, așchia nu sare prea departe de
trunchi -, Cătălin Prunariu spune că anii aceia de liceu,
profesorul Radu Jugureanu și libertatea pe care acesta le-a
oferit-o, lui și colegilor lui, de a explora, a fost temelia
carierei și evoluției lui.
Născut într-o
familie de ingineri de aviație, Cătălin a prins repede microbul
zborului. La 14 ani a făcut primul zbor cu o aeronavă ultraușoară
iar în 1993 a început să practice parașutismul, fiind ulterior
selectat în Lotul Național de Juniori.
În 1996 a devenit vice-campion național la parapantă și a început zborul cu motor în cadrul Aeroclubului României, obținând licența de pilot sportiv în 1997. De atunci a continuat să zboare diverse tipuri de avioane până în prezent. În paralel a urmat cursurile Facultății de Management Financiar, pe care a absolvit-o în anul 2000.
În mai 2002 a
devenit cel mai tânăr comandant de aeroclub din România, când la
26 de ani a câștigat concursul organizat pentru ocuparea acestei
funcții la Aerodromul Teritorial ”Aurel Vlaicu” București. În
același an a obținut licența de pilot comercial de avioane -
CPL(A). Până în 2004 a ocupat postul de comandant al Aerodromului
București, continuând în paralel pregătirea în zborul acrobatic.
Din anul 2003 a fost
ales Președinte al Comisiei de Zbor cu Motor în cadrul Federației
Aeronautice Române, calitate în care s-a îngrijit ca după o pauză
de 10 ani, Romania să organizeze din nou Campionate Naționale în
ramura de zbor cu motor.
Din 2004 a fost
selectat de Autoritatea Aeronautică Civilă Română să devină
inspector de pilotaj pentru aviația generală, funcție pe care o
ocupă și în prezent.
Din septembrie 2012
este membru în Consiliul de Administrație al AACR. În paralel cu
activitatea de inspector, a continuat să-și îmbunătățească
permanent pregătirea profesională, absolvind cursurile de zbor
instrumental, de zbor multi-motor și de instructor de zbor în
cadrul Școlii Superioare de Aviație Civilă, devenind la momentul
respectiv cel mai tânar intructor de zbor primar din România. În
momentul de față este singurul pilot din România care deține
simultan calificarea de instructor de zbor primar și de instructor
de tip comercial, având posibilitatea să instruiască un pilot elev
de la 0 pâna la zborul de linie.
În anul 2005
Cătălin a devenit Campion Național de Acrobație – zbor cu
motor, confirmându-și poziția de cel mai bun pilot de acrobație
al momentului.
În paralel cu
zborul cu avioane, Cătălin este și pilot de planor, obținând în
2004 calificarea ”C de argint” și participând și la competiții
de crobație cu planorul.
Din anul 2006,
Cătălin a participat la 10 airshow-uri anual, aproximativ 2 pe
lună. Exercițiile sale includ figuri artistice dinamice și
precise, combinând acrobația clasică și figurile giroscopice ce
sfidează legile aerodinamicii. În perioada 2007 - 2009 a continuat
să zboare în cadrul show-urilor aeriene din țară, iar în anii
2006 și 2007 a fost invitat în Coreea de Sud să performeze în
cadrul Sacheon Air Show și Seoul International Aerospace and Defense
Exhibition.
În anul 2007,
alături de foștii săi elevi Mihai Dobre, George Rotaru și Attila
Goger a reînființat formația de acrobație ”Hawks of Romania”,
o formație acrobatică de 4 avioane în care a deținut poziția de
”Aripa Dreapta”.
În 2007 în Coreea
de Sud Hawks of Romania a fost singura formație civilă și straină
careia i s-a permis să zboare în cadrul show-urilor aeriene din
această țară. În paralel cu zborul în formație a continuat să
zboare solo în cadrul manifestărilor aeronautice la care a
participat.
Anul 2009 a adus o
schimbare semnificativă în cariera profesională, când a fost
selecționat de TAROM să devină pilot în cadrul acestei companii.
În perioada 2009 - 2018 a zburat avioane de tip ATR 42/72 în calitate de comandant instructor examinator pe acest tip. Din aprilie 2018 a trecut pe avionul Boeing 737, pe care zboară în prezent în calitate de comandant.
Pe parcursul
carierei, Cătălin Prunariu a zburat 10 tipuri de avioane, de la
cele mici de acrobație pînă la cele de transport pasageri. În
cadrul AACR a efectuat misiuni de calibrarea a mijloacelor de
navigație aflate la sol, pe avionul Beechcraft 350 aparținând
AACR.
În prezent
activitatea profesională se împarte între sarcinile de pilot
inspector / examinator, pilot de transport și antrenamente pentru
zborurile acrobatice. Din anul 2007 și pînă in 2010 a fost
antrenorul Lotului Național de Acrobație – zbor cu motor.
De-a lungul
activității sale de pilot, Cătălin nu a fost ferit de neplăceri.
A avut 7 pene de motor, din care 3 au fost totale, cu pierderea
completă a capacitătilor motorului. De fiecare dată stăpânirea
de sine și buna pregătire profesională lau ajutat să aducă
avioanele la sol, fără să sufere nici o zgârietură sau să
inregistreze pagube materiale.
Cătălin are un baiat Andrei – 12 ani care este cel mai înfocat suporter al tatălui său. Tatăl sau este primul si singurul cosmonaut român iar mama sa este diplomat de carieră lucrând în cadrul Ministerului Afacerilor Externe.