Ștefan Pop, Oana Pellea, Iulia Isaev și Ionuț Pascu pe scena Operei Naționale București, la final de martie
25 Martie 2024, 16:24
Finalul lunii martie aduce spectacole remarcabile și de neratat la operă. Pe scena Operei Naționale București vor urca Oana Pellea, Ștefan Pop, Iulia Isaev și Ionuț Pascu într-un tur de forță cu două titluri impresionante Tosca de Puccini și Callas – Oana Pellea de Terrence McNally.
Ultimele bilete pot fi achiziționate zilele acestea la reprezentațiile extraordinare cu Tosca de Puccini din 27 și 29 martie, ora 18:30, care o au în rolul titular pe Iulia Isaev, solista Operei Naționale București, care a strălucit nu de mult pe scena Metropolitan Opera din New York, în același rol. Alături de ea pe scenă se vor afla tenorul Ștefan Pop, cântărețul român de operă cu cea mai spectaculoasă ascensiune din ultimii ani și baritonul Ionuț Pascu, cu o consistentă carieră internațională, sub bagheta dirijorală a lui Daniel Jinga.
Tosca este inspirată de piesa de teatru omonimă a dramaturgului francez Victorien Sardou, adaptată operistic de libretiștii Luigi Illica și Giuseppe Giacosa și adecvată muzical de marele compozitor Giacomo Puccini. Impresionanta operă reliefează drama unei mari iubiri – cea dintre o divă a muzicii de operă (Floria Tosca) și un tânăr pictor talentat (Cavaradossi) –, care se consumă, în preajma anului 1800, pe fundalul unor complicate realități politice europene, în fascinantul spațiu cultural italian.
Tenorul Ștefan Pop (distribuit în rolul Mario Cavaradossi) a absolvit Academia de Muzică Gheorghe Dima, catedra de canto, din Cluj Napoca. După ce a câştigat majoritatea concursurilor naţionale de canto, în anul 2008, la vârsta de 21 de ani, a debutat în opera Elixirul dragostei de Gaetano Donizetti pe scena Operei Naţionale Române din Timişoara și în opera Căsătoria secretă de Domenico Cimarosa la Opera Maghiară din Cluj- Napoca.
Debutul său internațional, spectaculos, a avut loc în luna decembrie a anului următor, în 2009, la vârsta de numai 22 de ani, în opera La Traviata de Giuseppe Verdi la Teatro dell’Opera din Roma, în celebra producţie regizată de Franco Zeffirelli. Curând, a urmat debutul la Opera Naţională Greacă, tot în opera La Traviata. La 23 de ani, în 2010, a câştigat două dintre cele mai importante concursuri internaţionale de canto la doar şapte zile diferenţă, pe două continente diferite: Operalia, găzduit de Teatro alla Scala din Milano, sub atenta îndrumare a maestrului Placido Domingo (unde a fost printre puţinii concurenţi din întreaga istorie a concursului care au câştigat două premii în aceeaşi seară, premiul I şi premiul publicului) și 6th International Music Competition din Seul (unde a câștigat premiul I).
Recent, tenorul Ștefan Pop a deschis, în România, pe 9 ianuarie 2024, Centenarul Giacomo Puccini, la Opera Națională Iași, sub bagheta maestrului Daniel Jinga, cu rolul Rodolfo din La bohème, iar, în 27 și 29 martie 2024, va interpreta, pe scena Operei Naționale București, personajului Mario Cavaradossi din Tosca de Puccini.
Baritonul Ionuț Pascu (distribuit în rolul Scarpia) a absolvit secția canto a Facultății de Interpretare (în 2001) și mai apoi Facultatea de Compoziție și Dirijat Orchestră (în anul 2007), ambele în cadrul Universității de Muzică din București. Ulterior, Ionuț Pascu se specializează, timp de doi ani, în cadrul secției Dirijat de Orchestră a Conservatorului Giuseppe Verdi din Milano, urmând ca, mai apoi, să revină la București pentru studiile doctorale, finalizate cu succes în anul 2014.
Pe parcursul celor douăzeci de ani de carieră solistică în plină ascensiune – cu sute de spectacole în peste 40 de roluri principale sau titulare pe cele mai importante scene din țară și străinătate –, repertoriul operistic a fost extins și în zona camerală sau vocal-simfonică, acoperind aproape toate stilurile muzicale, de la clasic la contemporan.
Soprana Iulia Isaev (în rolul Floria Tosca) este una din vocile formate în România, care a dus peste tot în lume tradiția școlii românești de canto, fiind invitată să cânte pe cele mai importante scene lirice.
Imediat după absolvire a debutat la Opera Națională din București în rolurile Micaela (Carmen)-Bizet, Pamina (Flautul fermecat)- Mozart, Mimi (La Boheme)-Puccini, Nedda (Paiațe)-Leoncavallo și Cio-cio-san (M-ma Butterfly)-Puccini și în același timp și-a început cariera internațională, fiind invitată la Viena să interpreteze rolul Donnei Anna (Don Giovanni)- Mozart, într-un spectacol regizat de Franco Zeffirelli. Acest rol i-a adus nenumărate satisfacții profesionale și i-a prilejuit apariția în diferite montări, pe scene din Europa și Asia.
A susținut concerte alături de Angela Gheorghiu și Placido Domingo la Sala Palatului din București, la Gran Teatre del Liceu din Barcelona, la Bunkamura Hall Tokyo, Nagasaki, la Opera din Seul și apoi, din nou alături de Angela Gheorghiu la Opera National de Paris, Palais Garnier.
În 2019, soprana Iulia Iasev a evoluat la sfârșitul lumii martie în rolul Floriei Tosca de pe scena Metropolitan Opera.
În 28 martie, de la ora 18:30, publicul este invitat la spectacolul Callas – Oana Pellea de Terrence McNally.
Este un spectacol la intersecția dintre teatru și operă, ce explorează multiplele fațete ale personalității sopranei Maria Callas. Piesa lui Terrence McNally urmărește un masterclass susținut de divă la Juilliard School of Music din New York, în ultimii ani din viață. Traducerea, adaptarea și regia poartă semnătura lui Laurențiu Rusescu, iar direcția muzicală îi aparține dirijorului Daniel Jinga.
Formatul cursului devine pretextul unei descoperiri surprinzătoare. În timp ce le oferă indicații tehnice tinerilor aspiranți la o carieră în belcanto, Maria Callas se destăinuie și se autoanalizează. O face cu sinceritate dureroasă, explorând relația ambiguă cu celebritatea, cu așteptările nesfârșite ale publicului, cu compromisurile pe care le-a făcut de-a lungul carierei fulminante.
Interpretarea Oanei Pellea – de o remarcabilă complexitate dramatică și psihologică – surprinde toate nuanțele personalității Mariei Callas: riguroasă și exigentă în exprimarea artistică, dar și romantică, vulnerabilă și profund umană. Actrița româncă reușește performanța de a o interpreta pe diva elenă fără a o imita, de a-i readuce pe scenă aura legendară printr-o creație originală.
Publicul devine martorul unei autopsii emoționale, care disecă relația dintre artă și artist. O radiografie a succesului devenit captivitate, a perfecțiunii devenite obsesie. Prin confesiunile Mariei Callas, piesa chestionează cât de înaltă poate fi ascensiunea unui talentat interpret în numele artei muzicale. Și dacă prețul celebrității nu este cumva prea mare.
Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.