„Sparkling Haendel” de Ziua Muzicii Vechi
Sparkling Haendel este propunerea ansamblului de muzică barocă SEMPRE pentru ediția 2023 a Zilei Muzicii Vechi.
17 Martie 2023, 13:04
Un concert vocal – instrumental cu o muzică spumoasă, spectaculoasă. O „călătorie cu ghidaj” în lumea sunetelor lui Haendel, pe un „traseu” bine iluminat și cu efecte sonore strălucitoare. Concertul (cea mai recentă producție - 2023 - a ansamblului „Sempre”) este și un omagiu adus aceluia care, alături de J.S. Bach, reprezintă unul din cele două puncte culminante ale muzicii baroce.
Concertul se desfășoară pe data de 21 martie 2023, de la ora 19, în Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României și este organizat cu ocazia „Zilei Muzicii Vechi”.
Biletele pot fi găsite prin rețeaua Eventim: https://tinyurl.com/SparklingHaendel
Ziua Muzicii Vechi este sărbătorită în fiecare an la 21 Martie – o dată ce marchează debutul primăverii și nașterea celui mai relevant și prolific autor al muzicii vechi: Johann Sebastian Bach (n. 21 Martie 1685). „Ziua Muzicii Vechi” sărbătorește mai mult de un mileniu de muzică în Europa și se constituie în evenimentul anului în domeniul patrimoniului muzical istoric european. Este un proiect de anvergură, cu sute de evenimente (recitaluri, concerte, conferințe), desfășurate în importante orașe europene. Evenimentele sunt transmise live (prin TV, radio, streaming de internet), ajungând, astfel, la o audiență mondială.
Organizarea evenimentului este coordonată de REMA (Rețeaua Europeană de Muzică Veche) – organizația reprezentativă pentru muzica veche din Europa, ce reunește 132 de membri din 23 de ţări. Spectacolele au loc simultan în toată Europa în organizarea membrilor REMA. Edițiile anterioare ale acesteia au avut loc sub Înaltul Patronaj al Comisarului European pentru Cultură și UNESCO și cu sprijinul Comisiei Europene. De asemenea, evenimentul a beneficiat, încă de la prima ediție de parteneriatul EBU (European Broadcasting Union) și al altor instituții europene.
Sparkling Haendel este organizat în România de Asociația Antiqva și echipa Festivalului de Muzică Veche București.
Haendel și muzica sa.
Cunoscut mai mult, poate, pentru creația sa în domeniul operei, Haendel a dedicat vocii umane linii melodice de o frumusețe aparte. Fie că este vorba despre pasaje de linie, însoțite de tensiune melodică și dramatism, fie că avem de a face cu interminabilele sale momente de coloratură, vocea capătă, în creația lui Haendel, o energie și strălucire aparte. Din toată muzica sa, reiese că Haendel a fost îndrăgostit de vocea omenească dar nu mai puțin atras de sonoritățile orchestrale sau instrumental camerale.
Aceste „sclipiri” - concentrate major în lucrări magistrale precum suita orchestrală ”Music for the Royal Fireworks” (1748), sau minunatele uverturi sau suite instrumentale conținute în opere precum „Rodrigo” (1707), „Rinaldo” (1711), „Il pastor fido” (1712), „Alcina” (1735) – însoțesc întreaga creație haendeliană, de la lucrările de tipul suitelor instrumentale solo, continuând cu cele camerale și atingând un fel de apogeu în creația de operă și cea orchestrală. Repertoriul propus pentru Ziua Muzicii Vechi 2023 (București) încearcă o „trecere în revistă” a genurilor de mai mici dimensiuni, frecvent prezente în creația lui Haendel: concerto grosso, concertul instrumental solo cu acompaniament orchestral, triosonata, aria sau cantata pentru voce solo și ansamblu orchestral.
Georg Friedrich Haendel s-a născut în același an și a evoluat în aceeași perioadă cu celălalt mare compozitor al Barocului muzical (J.S. Bach). După o perioadă în care a evoluat ca interpret și șef de orchestră în Germania, a plecat în Italia, unde a studiat cu compozitorii italieni Arcangelo Corelli, Alessandro și Domenico Scarlatti, și cu Agostino Steffani. În cei 3 ani petrecuți în Italia, compune opere, oratorii și un mare număr de cantate religioase, însușindu-și stilul și mijloacele muzicii italiene. În primăvara anului 1710 se întoarce în Germania pentru a prelua postul de Kapellmeister la curtea prințului de Hanovra dar sfârșitul aceluiași an îl găsește la Londra unde are un prim succes cu opera feerică „Rinaldo” (Haymarket Theatre). Se stabilește definitiv la Londra, în calitate de compozitor și muzician al curții regale, unde rămâne până la moartea sa (1759).
În program:
G. Fr. Haendel (1685 – 1759):
Concertul în fa major, Op. 6, nr. 2: Andante larghetto – Allegro – Largo – Allegro, ma non troppo
Concertul în fa major, op. 4, nr. 4, HWV 292 – solo clavecin, corzi: Allegro – Andante – Adagio – Allegro
Süsse Stille, sanfte Quelle, HWV 205 - soprană, vioară și continuo
Triosonata în sol minor, HWV 391 - două viori și basso continuo: Andante – Allegro – Arioso – Allegro
Meine Seele hört im Sehen, HWV 207 - soprană, vioară și continuo
Concertul în si bemol major, HWV 288 – vioră, corzi, continuo: Andante – Adagio – Allegro
Crudel tirano Amor, HWV 97 – sopran, corzi, continuo: Allegro – Recitativo – Larghetto – Recitativo – Allegro
Interpretează
Ansamblul de muzică barocă SEMPRE:
Cristina Vasilache – soprană
Mircea Ionescu / Rafael Butaru / Mircea Grigore Lazăr – vioară barocă
Tamara Dica – violă barocă
Zsombor Lázár – violoncel baroc
István Csata – violone
Andrej Jovanic – chitară barocă (Belgrad)
Raluca Enea – clavecin