Scandalul presupuselor falsuri de la expoziția "Victor Brauner": MNAR respinge "cu fermitate" acuzațiile
Muzeul susține că lucrările din colecția familiei Năstase au fost selectate de curatorul expoziției în baza coroborării unor informații rezultate din articole și semnalarea lor în diverse publicații, a unor autentificări realizate de personalități din domeniu.
27 Ianuarie 2024, 05:00
Muzeul Naţional de Artă al României a reacționat, într-un comunicat semnat de directorul Călin-Alexiu Stegerean, în scandalul presupuselor falsuri de la expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”.
În urma semnalărilor apărute în presă legată de postările pe rețelele de socializare privind existența unor falsuri în expoziția „Victor Brauner. Între oniric și ocult”, provenite din colecția familiei Năstase precizăm următoarele:
Lucrările din colecția familiei Năstase au fost selectate de curatorul expoziției în baza coroborării unor informații rezultate din articole și semnalarea lor în diverse publicații, a unor autentificări realizate de personalități din domeniu. Totodată, în selecție s-a ținut cont de concordanța lor cu tematica expoziției.
Astfel, într-un articol de Amelia Pavel publicat în nr. 171 al revistei Observator cultural din anul 2003 a fost semnalată prezența lor în expoziția „Victor Brauner. La izvoarele operei” organizată în același an la Complexul Muzeal Județean Neamț din Piatra Neamț cu prilejul centenarului Victor Brauner, fără ca autoarea să semnaleze existența unor dubii legate de autenticitatea lucrărilor.
Expoziția a fost organizată de Ministerul Culturii și Cultelor, de Federația Comunităților Evreiești din România, Comunitatea Evreilor din Piatra Neamț și Complexul muzeal județean Neamț din Piatra Neamț. Lucrările din expoziția de la MNAR cu titlul „Trei nuduri feminine”, „Heron din Alexandria”, și „Compoziție cu nud” au făcut parte din expoziția menționată și reproducerea lor fotografică a fost publicată în volumul „Victor Brauner. La izvoarele operei” avându-l autor pe Emil Nicolae, apărut la editura Hasefer în anul 2004.
În articole sau lucrări de specialitate apărute din anul 2003 până în prezent nu a fost pusă la îndoială autenticitatea lucrărilor prezente în expoziție și reproduse în volumul amintit.
Lucrarea intitulată „Trei nuduri feminine” are pe verso autentificarea olografă a unor personalități recunoscute în domeniul artei: Amelia Pavel (în anul 2001), Sarane Alexandrian (în anul 2003), Rodica Matei, Mircea Deac (în anul 2001). Lucrarea „Cleopatra” a fost autentificată pe verso olograf de Amelia Pavel în anul 2000. Lucrarea „Cimitir” a fost autentificată olograf de Lena (Elena) Constante în anul 1991 și de Amelia Pavel în anul 1999. Aceasta este reprodusă fotografic în lucrarea „Victor Brauner” apărută la editura Arc 2000 în anul 1999.
Amelia Pavel (1915-2003) a fost istoric și critic de artă, autoarea unor lucrări de referință pentru arta secolului XX. Membră a Asociaţiei Criticilor de Artă (din 1960), Amelia Pavel a primit în anii ’90 titlul de „Femeia europeană a anului” din partea Consiliului Europei.
Sarane Alexandrian (1927-2009) a fost istoric de artă, recunoscut la nivel mondial ca unul dintre cei mai importanți teoreticieni ai suprarealismului. A fost printre primii care au consacrat studii lui Victor Brauner, cu care a fost și prieten (Victor Brauner, Iluminatorul, 1954; Desene magice de Victor Brauner, 1965)
Mircea Deac (1921-2015) a fost istoric de artă, profesor la Institutul de arte plastice Nicolae Grigorescu și director al Oficiului de expoziții al Ministerului Culturii, expert în bunuri cu semnificație artistică sec. XIX-XX.
Lena (Elena) Constante (1909-2005) a fost artist plastic și publicist, căsătorită cu Harry Brauner, unul dintre frații lui Victor Brauner.
Rodica Matei este istoric de artă, director științific al MNAR în perioada 1994-2010, expert în artă românească modernă.
MNAR respinge cu fermitate insinuările privind complicitatea cu distorsiunile de pe piața de artă și emiterea unor acuzații fără dovezi.
Călin-Alexiu Stegerean
Director general