Interviu cu KYRIAKOS KALAITYIDIS - fondatorul Ansamblului En Chordais
22 Septembrie 2017, 16:15
Călătoresc foarte mult (mulţumită meseriei pe care o am) şi sunt atent când călătoresc. Pentru mine, Marco Polo este un simbol. A fost printre primele personalităţi europene care au ajuns în Extremul Orient.
Şi eu am făcut acest voiaj cu ceva ani în urmă. M-am gândit: ce s-ar fi întâmplat dacă Marco Polo ar fi avut, în vremurile sale, ceva cu care să înregistreze? Apoi am extins ideea: ce s-ar fi întâmplat dacă Marco Polo ar fi fost compozitor?
Aşa că am creat acest proiect – Călătoriile muzicale ale lui Marco Polo – inspirat fiind de voiajele marelui călător. Am încercat să mă exprim, în primul rând, pe mine şi impresiile mele de pe Drumul Mătăsii.
Ce aţi dorit să arătaţi şi ce aţi vrea ca noi să auzim, prin aceste cătătorii muzicale?
În primul rând, cel mai uşor de înţeles este acest mozaic al idiomurilor muzicale, pornind din spaţiul nostru (sud-estul Europei şi al Mării Mediterane) până în Orientul Îndepărtat chinezesc. Între aceste zone muzicale sunt (bineînţeles) civilizaţia arabă, muzica persană, Asia Centrală , idiomuri din China sau din zonele învecinate – Coreea, Vietnam şi altele. Desigur, nu pot să încapă toate în durata unui concert. Însă, în primul rând, avem această impresie a unui mozaic muzical.
Ce argument aţi avut în selectarea diferitelor muzici?
Sunetul instrumentelor - în sine - creează acest mozaic. Dar este şi muzica pe care eu am scris-o, încercând să transfer acest sentiment al călătoriei. În era noastră, toţi călătorim (mult mai uşor ca în trecut sau ca în timpul lui Marco Polo). Întotdeauna, sentimentul călătoriei este foarte preţios, mai ales atunci când ne întoarcem în ţara de baştină. Avem atunci acel sentiment de lipsă şi nostalgie pentru tot ceea ce am văzut, am gustat ş.a.m.d.
Prin acest proiect v-aţi gândit să reconstituiţi un anume traseu? Aţi vrut să fie ceva muzeistic (ancorat în vremurile respective) sau aţi avut tot timpul legătura cu timpul prezent?
Am avut întotdeauna conexiunea cu prezentul. Eu, compozitorul, trăiesc în prezent. Chiar dacă sunt şi cercetător - muzicolog şi mi-am scris lucrările despre manuscrise din trecut (marea majoritate din vremea lui Marco Polo sau puţin după moartea sa), în acest proiect m-am concentrat în primul rând asupra personalităţii lui Marco Polo şi am creat muzica mea inspirată de Marco Polo, inspirată de ideea călătorului.
Aţi cules muzici relevante din acel voiaj pe care l-aţi făcut (din Mediterană în Extremul Orient) sau aţi compus toate aceste muzici?
Am compus aproximativ 70% din materialul muzical al concertului (bineînţeles, şi din cel al compact-discului) şi am ales foarte puţine melodii tradiţionale. Am ales numai trei piese tradiţionale; restul sunt creaţii proprii.
Care este intenţia primordială a acestui proiect? Când veţi veni pe scena Ateneului Român în Festivalul „George Enescu”, ce aţi vrea ca publicul să asculte?
Pentru mine şi colegii mei este o mare onoare să participăm la Festivalul „George Enescu”. Cred că George Enescu este în sine un simbol prin ceea ce a făcut cu tradiţia şi cum anume a folosit-o. Ce încerc eu să fac este, de asemenea, în aceeaşi direcţie.
Mi-ar plăcea să las senzaţia de călătorie, prin muzică. Având în minte chipul lui Marco Polo, să călătorim (purtând acelaşi respect pe care el l-a avut pentru tradiţiile locale prin care a trecut); să ne bucurăm de această diversitate muzicală, în felul meu. O diversitate muzicală aşa cum o înţeleg eu, compozitorul, care nu reproduce doar melodii sau cântece tradiţionale.