DUBLU CONCERT DE MĂRȚIȘOR - EMIL BÎZGĂ REVINE PE SCENA ARCUB ALĂTURI DE MARIUS PREDA ÎN DESHIDERE: OANA CHIȚU JAZZ QUARTET
19 Februarie 2018, 15:58
Joi, 1 martie, ora 20:00, la ARCUB, ascultăm live muzica Bucureștiului și a Berlinului interbelic, dar și Bach interpretat la trompetă și țambal în dublul concert de mărțișor din seria concertelor de jazz Artist in Residence. Artiști: Emil Bîzgă și Marius Preda, Oana Chițu Jazz Quartet. Concertul face parte din al doilea sezon Artist in Residence organizat de Primăria Capitalei prin ARCUB.
Astfel, doi reprezentanți remarcabili ai jazzului Emil Bîzgă (trompetă) și Marius Preda (țambal, pian, contrabas) prezintă în premieră, la ARCUB, proiectul The Baroque Jazz Duo, un concept unic de spectacol în lumea muzicală românească și o provocare atât pentru publicul de jazz, cât și pentru fanii muzicii clasice. Combinând elemente desprinse din două perioade importante ale istoriei muzicii, The Baroque Jazz Duo se folosește de trompetă și țambal pentru a purta ascultătorii din lumea lui Bach în sonoritățile World Music și a rămâne apoi într-un univers complet nou, imprevizibil și ireal.
„Recomandăm acest program unui public dezbrăcat de prejudecăți, cu mintea deschisă spre noi lumi sonore și celor care vor, pentru un timp, să evadeze din realitate și să rămână suspendați, măcar în sala de concert, într-un timp încă neinventat.” –Emil Bîzgă& Marius Preda.
De asemenea, tot joi, 1 martie, la Sala Mare ARCUB, Oana Chițu Jazz Quartet va susține un concert menit să readucă în prim plan tangouri româneşti din perioada interbelică, într-o combinaţie originală cu elemente de folclor şi jazz: Berlin – București eterna poveste. Inspirându-se din perioada interbelică și din amintirile părinților ei, a înregistrat în 2007 albumul „Bucharest Tango” cu melodii din Micul Paris, album apărut în Berlin la binecunoscutul Label internațional Asphalt Tango, care impresariază printre alții și Fanfara Ciocârlia.
Oana Chițu și ansamblul ei extind de această dată programul din „Bucharest Tango” cu cântecele Berlinului anilor ’20 – ’30, creând o punte de dragoste între cele două orașe.
Despre artiști
Născut la Iași, într-o familie de muzicieni, Emil Bîzgă își desăvârșește studiile muzicale începute în București cu un master în trompetă clasică la Malmö University din Suedia și un master în trompetă de jazz la Conservatorul din Hanovra, în Germania. În Statele Unite obține Artist Diploma la Rutgers University, din New Jersey, unde studiază cu Hakan Hardenberger, Wynton Marsalis și William Fielder, artiști care îi definitivează stilul și tehnica instrumentală. Influențat de experiențe diverse alături de orchestre de muzică clasică și de jazz, amprenta sa muzicală este o mixtură de sunete contrastante, unică în jazzul modern, ce a ajuns să fie recunoscută la nivel international. De-a lungul carierei urcă pe aceeași scenă cu nume mari precum Jimmy Cobb, Benito Gonzales, Marius Preda, Jon Davis sau Vladimir Cosma.
La vârsta de patru ani, Marius Preda primește un țambal cadou de la bunicul lui, instrument de care se îndrăgostește iremediabil. După ce studiază vibrafonul la Conservatorul Regal din Haga, artistul își dezvoltă un mod inedit de a cânta la țambal, devenind astfel primul țambalist din istoria jazzului mondial. Pe parcursul anilor, Marius Preda a cântat alături de Arturo Sandoval, Mike Stern, Dennis Chambers, Tom Kennedy, Teymur Phell, Sanah Kadoura, John Patitucci, Andreas Oberg, Lewis Nesh, Leonid Ptashka, Dave Kikoski, Didier Lockwood, André Rieu. După ce maestrului muzicii de film din Franța, Vladimir Cosma îl invită să cânte în turneul său din 2016 – 2017, în Franța și Elveția, acesta declară că „Marius e unul dintre cei mai buni muzicieni cu care am lucrat pe parcursul întregii mele cariere”, iar Arturo Sandoval îl descria „Marius este un dar de la Dumnezeu…”.
Oana Cătălina Chiţu este influențată puternic de interpretările care au rămas înregistrate cu vocea Mariei Tănase. Stabilită la Berlin după 1990, artista de etnie țigănească a înființat trupa de ritmuri tradiționale balcanice Romenca alături de acordeonistul sârb Dejan Jovanovic. Oana Cătălina Chiţu interpretează tangourile româneşti într-un timbru vocal original, cu influenţe de jazz, swing şi flamenco. Solista a studiat pianul, jazzul şi canto la Berlin, unde s-a stabilit în anii 1990. Pe scena muzicală internaţională, Oana Cătălina Chiţu impresionează prin vocea inconfundabilă şi prin prezenţa plină de expresivitate. Pentru artistă, locul natal, Humuleştiul, este o continuă sursă de inspiraţie.
Program Artist in Residence martie 2018:
Joi 15 Martie | 20:00
Luiza Zan Trio | AfroDizzy
Luiza Zan – voce (RO), Iulian Pavelescu – chitară (RO), Lehel Vitalyos – contrabas (RO)
Biletele pot fi achiziţionate online de pe arcub.ro și bilet.ro sau de la casa de bilete de la sediul ARCUB (Strada Lipscani, nr. 84-90).
Prețuri: 35 lei (Categoria I). Elevii, studenţii și pensionarii care se prezintă la Casa de Bilete ARCUB cu legitimaţiile pot achiziţiona bilete la preţul de 25 lei (Categoria II).
Programul ARTIST IN RESIDENCE
Inaugurat în 2016, Jazz @ ARCUB –Artist in Residence invită muzicienii de jazz din România să curatorieze un sezon de concerte cu o temă propusă de ei înșiși. Modelat după programe similare din San Francisco, New York și Amsterdam, Artist in Residence prezintă în premieră publicului bucureștean proiecte originale ce ilustrează tema stagiunii. Programul se remarcă printr-o selecție spectaculoasă de muzicieni români și internaționali. Curatorul artist al celei de-a doua stagiuniArtist in Residence este pianistul și compozitorul Mircea Tiberian, iar tema propusă este „Jazz – un limbaj muzical al viitorului”.
“În zilele noastre lumea muzicii e din ce în ce mai distinct împărțită între larga majoritate, consumatoare a unor produse de serie simpliste, predictibile, lipsite de orice potențial creativ și o minoritate rezistentă, deschisă încă spre firesc, spre arta vie. În acest peisaj schizoid muzicianul de jazz, creatorul de muzică în timp real, se pare că posedă încă mijloacele de supraviețuire. O dovedește numărul din ce în ce mai mare de improvizatori într-un context instituțional destul de puțin ofertant. Ce-i determină pe muzicieni să aleagă această cale a expresiei artistice? Se pare că a face muzică improvizată, a o elabora în colectiv e, până la urmă, o îndeletnicire plăcută ce se și potrivește mai bine noilor comandamente moral-sociale sau estetice ale contemporaneității. Așa se explică, pe lângă numărul crescând, și mobilitatea acestor creatori spontani, prezenți în mai toate sectoarele vieții muzicale. Bucuria de a cânta a muzicienilor de jazz, implicarea lor în actul artistic mă fac să mă gândesc la un viitor când, poate, nu vor mai exista ascultători ci numai creatori, desigur cu grade diferite de talent și inspirație. Din păcate, dacă lucrurile vor continua pe făgașul pe care au pornit, nu toată lumea va mai avea legături cu muzica. O mare parte dintre oameni o vor mai auzi doar, fără să o înțeleagă. Întregul spațiu auditiv va fi parcelat probabil cu zgomote controlate ce vor ritmiza comportamentul multora dintre noi. Totuși, la fel ca în scenariile filmelor science-fiction, imaginez o comunitate mică ce va continua să celebreze prin sunet, expresie, dans și cuvânt creativitatea muzicală. Și vreau să cred că asta va conta pentru formația spirituală a omului. De aceea, având onoarea să fiu ales noul curator al programului Artist in residence am decis să plasez seria concertelor din această stagiune sub deviza Jazz – un limbaj muzical al viitorului sau Jazz – a musical language of the future.”declară Mircea Tiberian, artist curator Artist in Residence.
Stagiune organizată de Primăria Capitalei prin ARCUB.