Don Giovanni și Madama Butterfly, în prima săptămână din martie pe scena Operei Naționale București
27 Februarie 2025, 12:32
Primul weekend de primăvară aduce pe scena Operei Naționale București două dintre cele mai îndrăgite, dar și populare, spectacole de operă din repertoriul liric universal: Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart (1 martie) și Madama Butterfly de Giacomo Puccini (2 martie).
Don Giovanni (de Wolfgang Amadeus Mozart) – sâmbătă, 1 martie, ora 18:30
Pentru Viena sfârșitului de secol XVIII, opera Don Giovanni aducea în atenția publică un subiect periculos, sublimat prin eufemismul atemporal Tutto e amore! Totul e dragoste! În tot cazul, controversat, dacă nu periculos, a rămas subiectul până astăzi, căci Mozart a trăit cu intensitate și a compus Don Giovanni cu o pasiune febrilă, cu viteză, forță, ironie și, în același timp, cu un sens profund al tragediei umane (în care, desigur, se regăsea personalitatea lui exuberantă). Oricum, nu e de mirare că, odată ajunsă în capitala imperială, la câteva luni de la premiera pragheză, opera a fost repede oprită de cenzură. Mozart ar fi rostit atunci: „Opera aceasta nu am scris-o pentru vienezi, ci mai curând pentru praghezi; dar mai ales am scris-o pentru mine și pentru prietenii mei”. În interpretarea regizorală a inegalabilului maestru Andrei Șerban, suntem invitați să admirăm această dramma gioccoso care exprimă întotdeauna bucurie, optimism, seninătate.
Madama Butterfly (de Giacomo Puccini) – duminică, 2 martie, ora 18:30
Puțină lume mai știe astăzi că Madama Butterfly incumbă – pe lângă multiple calități lirice și muzicale indubitabile – și o lecție utilă despre perseverență: despre această virtute umană vom discuta în continuare, căci apreciem că este bine să nu o uităm niciodată. Inițial, Madama Butterfly a fost un lamentabil eșec, mai înainte de a deveni una dintre cele mai iubite și mai puse în scenă opere din lume. Giacomo Puccini a fost nevoit să (re)compună cinci variante diferite ale acestei opere până la a deveni succesul cunoscut astăzi. Din cauza finalizării sale întârziate și timpului insuficient de repetiție, prima versiune (cea din 17 februarie 1904 care a avut premiera la Scala din Milano) a fost un eșec imens și, prin urmare, opera a fost rapid retrasă. Ulterior, Puccini a revizuit substanțial partitura și la următoarea reprezentație, pe 24 mai 1904, la Brescia, versiunea revizuită a fost un succes instantaneu. Opera considerată standard astăzi și cea mai frecvent interpretată este cea de-a cincea și ultima variantă, datând din 1907.
Bilete pe http://tickets.operanb.ro/ și de la Casa de Bilete a Operei Naționale București.