DON CARLO – o nouă premieră pe scena Operei Naționale București
13 Februarie 2018, 14:12
„Don Carlo”, opera în patru acte de Giuseppe Verdi, va avea premiera duminică 18 februarie 2018 pe scena Operei Naționale București. Următorul spectacol, cu o distribuţie diferită, va fi în 22 februarie.
Regia, decorul, costumele și luminile spectacolului poartă semnătura lui Mario De Carlo.
La pupitrul dirijoral se va afla Tiberiu Soare. Corul Operei Naționale București va fi pregătit de către Daniel Jinga.
În distribuția spectacolului se regăsesc atât nume sonore ale primei scene lirice românești, cât și artiști recunoscuți pe plan internațional.
Distribuţiile spectacolelor din 18 şi 22 februarie:
18 februarie:
Don Carlo: Daniel Magdal – invitat
Elisabetta de Valois: Cellia Costea – invitat
Regele Filip al II-lea: Ramaz Chikviladze – invitat
Rodrigo, Marchizul de Posa: Cătălin Țoropoc
Principesa Eboli: Oana Andra
Marele Inchizitor: Marius Boloș
Un frate: Iustinian Zetea
Tebaldo: Cristina Eremia
Contele di Lerma: Andrei Lazăr
Voce dal Cielo: Mihaela Stanciu
22 februarie:
Don Carlo: Hector Lopez – invitat
Elisabetta de Valois: Madeleine Pascu
Regele Filip al II-lea: Dragoljub Bajic – invitat
Rodrigo, Marchizul de Posa: Ștefan Ignat
Principesa Eboli: Sorina Munteanu
Marele Inchizitor: Horia Sandu
Un frate: Filip Panait
Tebaldo: Cristina Eremia
Contele di Lerma: Valentin Racoveanu
Voce dal Cielo: Mihaela Stanciu
Mario de Carlo despre premiera „Don Carlo” de Giuseppe Verdi ce se va desfășura pe prima scenă lirică a țării:
,,Rolul de regizor (plus scenografia și costumele) în cazul <Don Carlo> este ca și cum te-ai arunca de pe stânca din Acapulco. Chiar dacă știi că vei scăpa cu viață – pentru că alții au făcut asta înaintea ta – riscul de a fi rănit este mare; și, mai presus de toate, tensiunea adrenalinei se ridică la niveluri critice. Emoțiile atât de puternice și pline de satisfacții un sunt ușor de demonstrat, în fața altor titluri.
În <Don Carlo> ne aflăm față în față cu personaje enorme. Este adevărat că acest lucru se întâmplă în multe lucrări de Verdi (să ne gândim la Violetta, la Rigoletto, Azucena, dar nu numai), însa aici toți sunt giganți și se mișcă toți împreună!”
Regizorul italian Mario de Carlo şi-a definitivat studiile de specialitate la Universitatea „La Sapienza” din Roma cu maestrul Fedele D’Amico. De-a lungul timpului a colaborat cu numeroase teatre lirice din Italia și din întreaga lume cum ar fi: Teatrul „Filarmonico” din Verona („Don Pasquale” de G. Donizetti), Arena din Verona („Cavalleria rusticana” de P. Mascagni), Teatrul „Massimo” din Palermo („Cenuşăreasa” de G. Rossini). În cadrul Festivalului Pucciniano din Torre del Lago semnează scenografia operelor „Le Villi” și „Il Tabarro”.
Pe scena Teatrului Municipal “F. Cilea” di Reggio Calabria îi revine responsabilitatea de a realiza regia, scenografia și costumele pentru spectacolele „Pagliacci” de R. Leoncavallo, „Rigoletto” de G. Verdi (cu Ștefan Pop), „Turandot” de G. Puccini (cu Giovanna Casolla și Nicola Martinucci), „Werther” de Jules Massenet (cu Giuseppe Filianoti), „La bohème” de G. Puccini (cu Amarilli Nizza), „Lucia di Lammermmoor” de G. Donizetti (cu Desirée Rancatore), „Văduva veselă” de F. Lehár (cu Paoletta Marrocu în rol debutant, avându-l în distribuţie şi pe Alessandro Safina).
În cadrul Arts Center din Seul a semnat regia, scenografia și costumele pentru „Rigoletto” de G. Verdi (cu George Gagnidze, Elena Moșuc și Ștefan Pop), „Aida” de G. Verdi (cu Cellia Costea și Giancarlo Monsalve) și pentru „Carmen” de G. Bizet.
Pe scena Operei Naționale Timișoara a semnat premiere precum „La bohème” şi „Madama Butterfly” de G. Puccini și „Nabucco” de G. Verdi. În 2011 creează regia, scenografia și costumele pentru „Adriana Lecouvreur” de F. Cilea, spectacol aflat pentru prima dată pe o scenă din România, eveniment transmis și pe canalul cultural al televiziunii naționale – TVR Cultural.
În anul 2012, pe scena Operei Naţionale București, Mario De Carlo primește premiul „Gala Artele Spectacolului Muzical” (operă, operetă, muzică) oferit de către Ministerul Culturii și Cultelor din România, pentru cel mai bun regizor de operă și premiul special pentru cel mai bun scenograf/designer de costume pentru producția „Faust” de C. Gounod, care obține recunoașterea pentru cel mai bun spectacol de stagiune al Operei.
Cu un libret în limba franceză semnat de Joseph Méry şi Camille du Locle (după tragedia lui Friedrich Schiller), opera „Don Carlos” i-a fost solicitată lui Verdi de către Opera din Paris – unde a avut loc și premiera la data de 11 martie 1867.
Pe pământ italian, partitura a avut o întreagă odisee: prima dată prezentată la Bologna în 1867, revizuită pentru o altă prezentare în 1872 la Napoli. Finalmente, avem două versiuni italiene. Prima, versiunea Milano (în patru acte) a avut premiera în ianuarie 1884 la Teatro alla Scala şi are la bază traducerea unor texte din versiunea franceză. A doua, versiunea Modena (în cinci acte) a avut premiera în oraşul respectiv în decembrie 1886 şi (faţă de versiunea Milano) are în plus actul I, “Fontainebleau”.
În forma sa extinsă (cinci acte), Don Carlo durează patru ore (cu aproximaţie). Este cea mai lungă operă scrisă de G. Verdi şi cea cu cele mai multe variante.
Povestea lucrării are ca punct incipient situaţia politică şi socială din Europa secolului al XVI-lea. Căsătoria tânărului Carlo, fiul regelui Filip al II-lea, cu prinţesa Elisabeta de Valois, fiica regelui Henri al II-lea, are ca scop aducerea păcii între Franţa şi Spania, țări aflate în război la acea vreme. În ciuda aşteptărilor, cei doi se îndrăgostesc, însă regele Spaniei se împotriveşte dorinţei celor doi, căsătorindu-se el însuşi cu tânăra prinţesă. Istoria, politica, religia și dragostea se împletesc ingenios într-un subiect ce conţine şi o mare parte de ficţiune, acurateţea istorică e relativă de dragul poveștii.
Biletele se pot achiziționa de la casa de bilete a Operei Naționale București sau online, la http://tickets.operanb.ro .