Literatura în pandemie
18 Septembrie 2020, 14:27
Pandemia de coronavirus a afectat puternic industria editorială. Librăriile din România reprezintă principalul canal de vânzare a cărților, iar închiderea acestora, ca urmare a restricțiilor impuse de autorități pentru limitarea răspândirii virusului SARS CoV-2, a dus la scăderi ale vânzărilor. În acest context, mediul online a devenit principala modalitate de promovare a cărților.
Pentru a veni în sprijinul acestui sector cultural fragil, Ministerul Culturii a lansat campania „Citește românește“.
Care sunt rezultatele după trei luni de la lansare? Care este impactul mijloacelor moderne de promovare a literaturii asupra consumului de carte? Ce proiecte pentru formare unor noi cititori sunt în pregătire?
Dorina Călin a încercat să afle răspunsurile la aceste întrebări:
MIHAI FIRICĂ - secretar de stat în Ministerul Culturii: „Eu cred că avem deja un impact asupra publicului prin această campanie. Eu mă declar mulțumit, deoarece scopul principal a fost acela de a promova lectura, de a promova scriitorii și editurile. Literatura contemporană este puțin prezentă în școli. Chiar dacă suntem într-o situație de criză și există această nevoie de distanțare socială, avem nevoie de a-i avea alături de elevi pe scriitorii contemporani, în mai multe situații: de a fi prezenți la un cenaclu, de a-și prezenta cărțile, de a citi în fața elevilor și de a dialoga. Nu putem să facem cultură fără educație.“
ELI BĂDICĂ - coordonatoarea colecției „n'autor“ a editurii Nemira: „Din păcate, nu cred că, momentan, campania «Citește românește» și-a atins obiectivul. Cred că mai este un drum tare lung. Este laudativă intenția lor, pe noi ne-a bucurat foarte tare că au avut acest proiect și că au vrut să se implice în modul acesta, dar semnalele pe care noi le avem din piață nu sunt, din păcate, cele pe care le-am așteptat cu toții și pe care ni le dorim“.
ADRIAN BOTEZ - coordonatorul colecției „Biografii romanțate“ a editurii Polirom: „Nu există un public la fel de mare ca pentru literatura universală, dar, cu siguranță, există un nucleu dur de cititori de literatură română. Și asta se vede și în vânzări, care sunt în creștere de la an la an. Într-adevăr, o creștere mică, dar vizibilă.“
CLAUDIA FITCOSCHI - Brand Manager editura Polirom: „E greu de spus dacă am câștigat sau nu un nou public pentru autorii români într-un timp atât de scurt de la lansarea acestei campanii, derulată într-un context cu totul neprielnic. Promovarea de carte este un exercițiu pe termen lung, iar rezultatele vin în timp, pentru că vorbim despre un produs cu totul special - cartea - și despre foarte multe tipuri de cititori la care trebuie să fii foarte atent, care pot migra foarte ușor și pe care trebuie să îi ții în permanență conectați la cărțile tale.“
LUIZA ALBU - Marketing Manager Diverta: „S-a înregistrat o creștere în vânzări, însă nu putem vorbi de o relevanță, din cauza faptului că această campanie a pornit imediat după ce am redeschis magazinele și a fost o perioadă de scădere totală pe tot ce înseamnă retail. Să facem comparații, de exemplu, cu anul trecut este irelevant. Însă, într-adevăr, cărțile autorilor români se vând bine la noi și această campanie aduce un plus vânzărilor autorilor români.“
LOREDANA TUDOR - Marketing Manager Libris.ro: Lucrurile trebuie făcute susținut, continuu. Nu e suficient să faci o campanie, nu e suficient să faci o lună de zile. Trebuie să educăm publicul și să-i arătăm că și cultura română este valoroasă și că autorii români sunt valoroși și fac față cu brio oricărui autor internațional.“
CRISTINA ALBU - bookstagrammer: „Aleg cărți diverse. Nu mă centrez neapărat pe cărți care sunt foarte cunoscute, care sunt foarte comerciale și pe care le văd foarte mult și pe alte conturi. De multe ori, cei care mă urmăresc și cu care interacționez des îmi spun că apreciază faptul că găsesc și altfel de cărți. Acum câteva luni am creat hashtag-ul #cărțialtfel. Sunt cărți pe care eu nu le-am găsit pe Instagram, pe care le am în bibliotecă și pe care vreau să le promovez.“